اخبار فناوری و تکنولوژی

آیا پشه ها نیز همانند انسان‌ ها در طول روز به مکان های خنک می‌روند؟

پی ام آپ؛ محققان می گویند: پشه ها اگر حق انتخابی داشته باشند، در هوای گرم برای استراحت در مکانی خنک پنهان می شوند.

نیلز ورهولست نویسنده مطالعه ای در مورد فعالیت حشرات است که اخیراً در مجله Thermal Biology منتشر شده است. حشره شناس دانشگاه زوریخ نتایج آزمایشی را که با کمک همکارانش و حمایت بنیاد ملی علوم سوئیس (SNSF) انجام داده است، منتشر کرده است.

این محققان چندین سال است که برای درک بهتر رفتار پشه تحقیقاتی انجام داده اند. حشرات ناقل بسیاری از پاتوژن های انسانی و حیوانی هستند که باعث تب دنگی، تب نیل غربی یا مالاریا می شوند. بنابراین، پیش بینی چگونگی رشد جمعیت شما بسیار مهم است.

چهار درجه کمتر، آرامش بیشتر

برای اولین بار، این محققان ترجیحات دمایی این حشرات را در خارج از محیط آزمایشگاهی بررسی کردند. هنگامی که پشه ها در فصل تابستان در یک قفسه بزرگ مخصوص در فضای باز قرار می گرفتند، دمای مکان هایی که پشه ها در آن استراحت می کردند مشاهده می شد. تحقیقات نشان داد که پشه ها بیشتر وقت خود را در چنین دماهایی به استراحت می گذرانند.

محققان بین 100 تا 200 حشره ماده Aedes japonicus را در 19 موقعیت درون قفس قرار دادند. در این قفس سه جعبه خروس وجود داشت که دمای آنها برای ایجاد یک زیستگاه نسبتا خنک با دمای حدود 18 درجه سانتیگراد، یک زیستگاه گرم با دمای حدود 35 درجه سانتیگراد و یک زیستگاه با دمای محیط تنظیم شد. 26 درجه سانتی گراد ورود و خروج پشه ها به جعبه ها آزاد بود. تعداد پشه هایی که در سه جعبه استراحت می کردند هر دو ساعت پنج بار شمارش می شد.

نتایج نشان داد که پشه ها جعبه خنک کننده را ترجیح می دهند. این پدیده در طول روز با افزایش دمای محیط بیش از پیش آشکار شد.

ورهولست گفت، در طول آزمایش‌ها، دمای استراحت پشه‌ها به طور متوسط ​​چهار درجه سردتر از دمای محیطی بود که توسط ایستگاه هواشناسی در نزدیکی اندازه‌گیری شد.

این نتایج باید در دوره های طولانی تری تکرار شود به ویژه در مورد پشه های آلوده که بیماری ها را منتقل می کنند. دانشمندان نمی‌دانند که آیا این پشه‌ها دمای خنک‌تر را نیز ترجیح می‌دهند یا مکان‌های گرم‌تر را برای دفع عوامل بیماری‌زا ترجیح می‌دهند. همان روشی که بدن انسان ویروس‌ها را در طول تب دفع می‌کند.

ریزاقلیم به بقا کمک می کند

ترجیحات دمایی پشه عامل مهمی است که باید در مدل های پیش بینی انتقال بیماری در نظر گرفته شود.

در حال حاضر، این مدل ها نمی توانند رشد جمعیت پشه ها و عوامل بیماری زا را به درستی پیش بینی کنند. زیرا این پیش بینی ها بر اساس دمای محیط اندازه گیری شده توسط ایستگاه های هواشناسی است. با این حال، این ایستگاه‌ها دمای دو متر بالاتر از سطح زمین را اندازه‌گیری می‌کنند، جایی که پشه‌ها یافت نمی‌شوند. بنابراین، تنها بر اساس دمای متوسط، طراحی مدل می تواند تخمین بزند که پشه ها نمی توانند در یک منطقه خاص که خیلی گرم است زنده بمانند. در حالی که پشه با یافتن ریزاقلیم های خنک تر قادر به تولید مثل و انتقال بیماری خواهد بود.

اصلاح مدل ها با در نظر گرفتن این عامل برای پیش بینی حرکت جمعیت حشرات پس از تغییرات آب و هوایی مهم است.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا