اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

هوش مصنوعی مولد و تاثیر اقتصادی آن + هر آنچه که باید بدانید

هوش مصنوعی (Gen AI) نوعی هوش مصنوعی است که برای تولید محتوای جدید بدون دخالت انسان، مانند متن، تصاویر و حتی موسیقی طراحی شده است. این فناوری از الگوریتم‌های پیچیده و مدل‌های یادگیری ماشینی برای به خاطر سپردن الگوها و قوانین از داده‌های موجود و تولید محتوای جدید مشابه در سبک و ساختار استفاده می‌کند.

هوش مصنوعی مولد و تاثیر اقتصادی آن + هر آنچه که باید بدانید

تولید محتوای جدید بر اساس ورودی داده های تجمعی باعث می شود که هوش مصنوعی در بسیاری از صنایع ارزشمند باشد. سرعتی که این فناوری می تواند محتوا ایجاد کند می تواند به کارمندان کمک کند محتوای بیشتری را در زمان کمتری تولید کنند و یا کارآمدتر کار کنند. این می تواند نیاز به نیروی کار انسانی را کاهش دهد و نگرانی هایی را در مورد جابجایی شغل و نابرابری درآمد ایجاد کند .

تأثیر ژنرال هوش مصنوعی بر الگوهای مصرف، شخصی سازی تلاش های بازاریابی و تبلیغاتی خود را برای شرکت ها آسان تر کرده است. این منجر به رویکرد هدفمندتری برای تبلیغات شده است که می تواند مفید باشد اما از منظر حفظ حریم خصوصی نیز مشکل ساز باشد.

هوش مصنوعی (Gen AI) هوش مصنوعی است که برای تولید محتوا و محاسبات جدید بر اساس داده های تجمعی بدون دخالت انسان طراحی شده است.

ژنرال هوش مصنوعی در صنایع متعددی از جمله مراقبت های بهداشتی، مالی، حمل و نقل، تولید، سرگرمی و خرده فروشی استفاده می شود.

مطالعات موردی و داده‌ها نشان داده‌اند که چگونه هوش مصنوعی می‌تواند تریلیون‌ها را به اقتصاد جهانی اضافه کند و در عین حال کارگران را در همه سطوح جابجا کند و برای اقتصاددانان معضلی ایجاد کند.

مصاحبه با اقتصاددانان و دیگر کارشناسان اتفاق نظر کمی را در مورد تأثیر اقتصادی نشان می دهد، به جز اینکه جامعه باید یاد بگیرد که با ظهور اجتناب ناپذیر ژنرال هوش مصنوعی مقابله کند.

کاربردهای هوش مصنوعی مولد

Gen AI دقت و بهره وری را افزایش داده و در عین حال هزینه ها را در صنایع مختلف کاهش داده است، از جمله:

هوش مصنوعی مولد و تاثیر اقتصادی آن + هر آنچه که باید بدانید

 

1- مراقبت های بهداشتی:

در صنعت مراقبت های بهداشتی، ژن AI برای تجزیه و تحلیل تصاویر پزشکی و کمک به پزشکان در تشخیص استفاده می شود. بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت (WHO)، تا 50 درصد از تمام خطاهای پزشکی در مراقبت های اولیه، اشتباهات اداری است.

به گفته مجمع جهانی اقتصاد ، هوش مصنوعی ژنرال پتانسیل افزایش دقت را دارد، اما این فناوری با آسیب پذیری هایی نیز همراه است، زیرا قابل اعتماد بودن آن به شدت به کیفیت مجموعه داده های آموزشی بستگی دارد .

علاوه بر این، WHO کمبود 10 میلیون کارمند بهداشتی را تا سال 2030 پیش‌بینی می‌کند. انتظار می‌رود که هوش مصنوعی ژنرال به رفع این کمبود از طریق افزایش کارایی کمک کند و به کارگران کمتری اجازه دهد تا به بیماران بیشتری خدمت کنند.

 

2- دارایی، مالی، سرمایه گذاری:

در صنعت مالی ، الگوریتم های هوش مصنوعی تقلب را شناسایی و فرصت های سرمایه گذاری را شناسایی می کنند . هوش مصنوعی مولد پتانسیل خودکارسازی وظایف معمول، افزایش کاهش ریسک و بهینه سازی عملیات مالی را نشان داده است.

طبق تحقیقات گلدمن ساکس، انتظار می‌رود استفاده از هوش مصنوعی ژنرال در امور مالی، تولید ناخالص داخلی جهانی (تولید ناخالص داخلی) را 7 درصد – نزدیک به 7 تریلیون دلار – افزایش دهد و رشد بهره‌وری را 1.5 درصد افزایش دهد .

هوش مصنوعی ژنرال با امور مالی تناسب خوبی دارد، زیرا قدرت آن – سر و کار داشتن با حجم وسیعی از داده ها – دقیقاً همان چیزی است که امور مالی برای عملکرد به آن متکی است.

 

3- حمل و نقل:

در صنعت حمل‌ونقل، وسایل نقلیه خودران با هوش مصنوعی تولید می‌شوند که به آنها امکان می‌دهد در جاده‌ها پیمایش کنند و در زمان واقعی تصمیم بگیرند. با این حال، کاربردهای هوش مصنوعی ژنرال در حمل و نقل بسیار بیشتر از آن است.

هوش مصنوعی می تواند بسیاری از مشکلاتی را که انسان نمی تواند حل کند، مانند تراکم ترافیک، کمبود پارکینگ و رفت و آمد طولانی. انتظار می‌رود که هوش مصنوعی ژنرال در بهبود کیفیت، ایمنی، کارایی و پایداری سیستم‌های حمل‌ونقل آینده که امروزه وجود ندارند، نقش داشته باشد

 

4- تولید:

ژنرال هوش مصنوعی پتانسیل ایجاد انقلابی در تولید را دارد . هوش مصنوعی با توانایی خود در استفاده از حجم عظیمی از داده ها و پیش بینی نتایج، می تواند تصمیم گیری را به طور قابل توجهی بهبود بخشد، تولید را بهینه کند، کیفیت محصول را افزایش دهد و ضایعات را کاهش دهد.

هوش مصنوعی مولد عملیات را بهبود می بخشد و اطمینان می دهد که کارمندان مراحل مناسب را دنبال می کنند. همچنین می‌تواند دید عملکرد را در واحدهای تجاری با یکپارچه‌سازی منابع داده متفاوت افزایش دهد.

 

5- سرگرمی:

در صنعت سرگرمی، هوش مصنوعی ژنرال توصیه‌های شخصی‌سازی شده برای فیلم‌ها، نمایش‌های تلویزیونی و موسیقی را بر اساس ترجیحات فردی ایجاد می‌کند. این فناوری می‌تواند همان کارایی و دقتی را که در سایر صنایع انجام می‌دهد تقویت کند و آن را به صرفه‌جویی بالقوه‌ای برای شرکت‌های رسانه‌ای تبدیل کند.

از سوی دیگر، توانایی هوش مصنوعی مولد برای جایگزینی برخی از کارهای انجام شده توسط نویسندگان، هنرمندان، عکاسان و دیگر متخصصان خلاق، بخشی از دلایل اعتصاب انجمن نویسندگان آمریکا (WGA) بود که در می 2023 آغاز شد.

 

6- خرده فروشی:

بهینه سازی مدیریت موجودی و توصیه محصولات به مشتریان بر اساس سابقه خرید و رفتار مرور آنها تنها بخشی از ارزش هوش مصنوعی نسل در صنعت خرده فروشی است. هوش مصنوعی مولد همچنین می تواند به خرده فروشان در افزایش فروش و بهینه سازی عملیات کمک کند.

برای مثال، هوش مصنوعی مولد می‌تواند به خرده‌فروشان در مدیریت موجودی و خدمات مشتری کمک کند، که هر دو نگرانی‌های هزینه‌ای برای صاحبان فروشگاه‌ها هستند. هوش مصنوعی ژنرال همچنین می تواند به خرده فروشان در نوآوری، کاهش هزینه ها و تمرکز بر توسعه محصولات و سیستم های جدید کمک کند.

مطالعات موردی و گزارش‌های مربوط به هوش مصنوعی

هوش مصنوعی مولد و تاثیر اقتصادی آن + هر آنچه که باید بدانید

مطالعات موردی و گزارش های متعددی به تأثیر هوش مصنوعی بر صنایع مختلف، اقتصاد و نیروی کار اشاره کرده است.

Accenture : مطالعه ای توسط Accenture نشان داد که هوش مصنوعی می تواند تا سال 2035 14 تریلیون دلار به اقتصاد جهانی اضافه کند که بیشترین دستاوردها در چین و آمریکای شمالی است. این مطالعه همچنین پیش‌بینی کرد که هوش مصنوعی می‌تواند بهره‌وری نیروی کار را تا ۴۰ درصد در برخی صنایع افزایش دهد.

مک کینزی : گزارشی توسط McKinsey & Company نشان داد که هوش مصنوعی می تواند تا 45 درصد از وظایفی که در حال حاضر توسط کارکنان خرده فروشی، مهمان نوازی و مراقبت های بهداشتی انجام می شود را خودکار کند. در حالی که این می تواند منجر به جابجایی شغل شود، این گزارش همچنین خاطرنشان کرد که فقط به این دلیل که هوش مصنوعی می تواند یک شغل را خودکار کند، لزوماً به این معنی نیست که هزینه، مقررات و پذیرش اجتماعی نیز می تواند عوامل محدود کننده باشد.

مجمع جهانی اقتصاد : مطالعه‌ای توسط مجمع جهانی اقتصاد نشان داد که استفاده از هوش مصنوعی می‌تواند منجر به افزایش خالص مشاغل در برخی از صنایع ، به‌ویژه صنایعی شود که به سطوح بالاتر آموزش و مهارت‌ها نیاز دارند. با این حال، این گزارش همچنین هشدار داد که مزایای هوش مصنوعی ممکن است به طور نابرابر توزیع شود، به طوری که برخی از کارگران و مناطق جابجایی شغلی قابل توجهی را نسبت به سایرین تجربه می کنند.

مزایا و معایب هوش مصنوعی مولد

همیشه مشخص نیست که آیا مزایای هوش مصنوعی مولد بیشتر از معایب آن است. در نظر گرفتن هر دو نتیجه ضروری است.

افزایش بهره وری در مقابل تخصص فنی مورد نیاز

حرفه ای : ماشین ها و روبات های مجهز به هوش مصنوعی می توانند کارهای تکراری را با دقت و سرعت بیشتر انجام دهند و بهره وری و کارایی را در صنایع مختلف افزایش دهند. اینها به نوبه خود می توانند منجر به کاهش هزینه های کلی تولید و در نهایت کاهش تورم شوند .

منفی : توسعه و اجرای الگوریتم‌های هوش مصنوعی مولد به تخصص فنی قابل توجهی نیاز دارد، که ممکن است یافتن یا پرداخت هزینه‌های آن برای برخی از مشاغل چالش برانگیز باشد. برای کسانی که عقب مانده اند، عقب ماندن و ادامه دادن می تواند به یک چالش واقعی تبدیل شود.

 

صرفه جویی در هزینه اجرا در مقابل هزینه های سرمایه گذاری

طرفداری : هوش مصنوعی ژنرال می تواند با کاهش نیاز به نیروی انسانی در مناطق خاص، هزینه های کسب و کار را کاهش دهد. نیاز به استخدام کارگران دستمزد کمتر و توانایی جایگزینی آنها با ماشین های بدون دستمزد می تواند هزینه ها را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

منفی : پذیرش نسل AI مستلزم سرمایه گذاری قابل توجهی در فناوری و زیرساخت است که ممکن است برای برخی از مشاغل بسیار گران باشد.

 

ایجاد شغل جدید در مقابل جابجایی شغل

طرفداری : در حالی که هوش مصنوعی ژنرال ممکن است جای برخی مشاغل را بگیرد، مشاغل جدید ممکن است در زمینه هایی مانند تجزیه و تحلیل داده ها و توسعه نرم افزار ایجاد شود.

منفی : از آنجایی که ژنرال هوش مصنوعی وظایف خاصی را خودکار می‌کند، برخی از کارگران ممکن است خود را بیکار یا در موقعیت‌های کم‌درآمد بیابند که می‌تواند منجر به افزایش مشکلات اقتصادی و ناآرامی‌های اجتماعی شود.

 

بهبود تصمیم گیری در مقابل داده های بد و تعصب

طرفداری : الگوریتم‌های هوش مصنوعی ژنرال می‌توانند حجم وسیعی از داده‌ها را تجزیه و تحلیل کنند و الگوها و بینش‌هایی را شناسایی کنند که ممکن است انسان‌ها از دست بدهند، که منجر به بهبود تصمیم‌گیری در صنایع مختلف می‌شود.

منفی : الگوریتم‌های هوش مصنوعی برای یادگیری و بهبود به حجم زیادی از داده‌ها متکی هستند، اما اگر این داده‌ها مغرضانه یا ناقص باشند، می‌توانند منجر به نتایج نادرست یا ناعادلانه شوند.

 

شخصی سازی در مقابل ملاحظات اخلاقی

حرفه ای : بازاریابی و تبلیغات مبتنی بر هوش مصنوعی ژنرال می تواند منجر به پیام رسانی شخصی تر و ارائه محصول شود و رضایت و وفاداری مشتری را بهبود بخشد.

Con : Gen AI سؤالات اخلاقی مهمی را در مورد حریم خصوصی ، تعصب و مسئولیت پذیری مطرح می کند که باید به دقت مورد توجه و بررسی قرار گیرند.

 

ایمنی پیشرفته در مقابل ملاحظات قانونی و قانونی

طرفدار : در صنایعی مانند حمل و نقل و تولید، ماشین‌ها و روبات‌های مجهز به هوش مصنوعی می‌توانند وظایف خطرناک یا خطرناکی را انجام دهند و ایمنی کارگران را بهبود بخشند.

 

نکته : با فراگیرتر شدن نسل هوش مصنوعی در صنایع مختلف، ممکن است نیاز به مقررات و چارچوب های قانونی جدید وجود داشته باشد تا اطمینان حاصل شود که از آن به طور مسئولانه و اخلاقی استفاده می شود.

 

جدول زیر نشان می دهد که چگونه باید مزایا و معایب هوش مصنوعی مولد را مقایسه کرد تا مشخص شود که آیا استفاده از هوش مصنوعی ژنتیکی مفید است یا خیر.

مزایا و معایب هوش مصنوعی مولد

 

طرفداران منفی
بهره وری بیشتر در مقابل. تخصص فنی مورد نیاز
صرفه جویی در هزینه در مقابل. هزینه توسعه
ایجاد شغل در مقابل. جابجایی شغلی
بهبود تصمیم گیری در مقابل. تاثیر داده های ضعیف
شخصی سازی در مقابل. دغدغه های اخلاقی
ایمنی افزایش یافته است در مقابل. ملاحظات حقوقی

 

هوش مصنوعی مولد و تاثیر اقتصادی آن + هر آنچه که باید بدانید

 

تأثیر اقتصادی ژنرال هوش مصنوعی از نظر متخصصان

از آنتون کورینک ، دکترای اقتصاد، استاد اقتصاد در دانشکده تجارت دردن در دانشگاه ویرجینیا در شارلوتسویل و عضو غیرمقیم موسسه بروکینگز، یک اتاق فکر اقتصادی ، در پاسخ به سوالی درباره تأثیر بالقوه اقتصادی هوش مصنوعی مولد بر اقتصاد. ، رشد بهره وری را تاثیر اولیه ژنرال هوش مصنوعی بر کل اقتصاد می داند .

کورینک می گوید: “این شامل افزایش سطح بهره وری از طریق افزایش بهره وری مستقیم و همچنین تسریع نرخ نوآوری و رشد بهره وری در آینده است.”

او می افزاید : «تأثیر آن بر بازار کار نامشخص تر خواهد بود. در برخی از بخش‌ها، تقریباً به طور قطعی از دست دادن شغل و فشارهای نزولی دستمزد وجود خواهد داشت، زیرا ژنرال هوش مصنوعی وظایف خاصی را خودکار می‌کند. با این حال، اگر اثرات بهره وری در کل اقتصاد به اندازه کافی قوی باشد، می تواند تقاضای کلی نیروی کار را تحریک کند. تأثیرات توزیعی به این بستگی دارد که آیا هوش مصنوعی ژنرال در درجه اول جایگزین یا تکمیل کننده انواع مختلف کارگران باشد.

 

کورینک در مورد راه‌حل‌های ممکن برای مسئله نیروی کار می‌گوید: « سیاست‌گذاران اقتصادی باید بر تسهیل گسترش و پذیرش ژن AI در سراسر اقتصاد تمرکز کنند تا مزایای بهره‌وری را به حداکثر برسانند. آنها همچنین باید سیاست های مربوط به آموزش شغلی، رفاه اجتماعی و مالیات را به روز کنند تا به کارگران کمک کنند تا با اختلالات بازار کار سازگار شوند.

 

کورینک همچنین برنامه‌ریزی بلندمدتی را پیشنهاد می‌کند که اکنون عصر هوش مصنوعی مولد فرا رسیده است. او می‌گوید : «سیاست‌گذاران اقتصادی باید مؤسسات موجود را در برابر طیف وسیعی از سناریوهای هوش مصنوعی که ممکن است در دهه‌های آینده اجرا شوند، از جمله امکان هوش مصنوعی عمومی، آزمایش کنند . «منظورم هوش مصنوعی است که می تواند تمام وظایف فکری را در سطوح انسانی انجام دهد. ما دیگر نمی توانیم چنین سناریویی را رد کنیم و باید مؤسسات و سیستم های بیمه اجتماعی خود را آماده کنیم تا اطمینان حاصل شود که مزایای پیشرفت مداوم هوش مصنوعی به طور گسترده به اشتراک گذاشته می شود.

 

کدام شرکت ها هوش مصنوعی تولید می کنند؟

فهرست شرکت هایی که فناوری هوش مصنوعی ژنرال را ایجاد می کنند در حال افزایش است. برخی از نام های شناخته شده تر عبارتند از:

 

Alphabet ( GOOGL و GOOG ) چندین مدل هوش مصنوعی تولید کرده است، از جمله Bard برای پردازش زبان طبیعی و Studio Bot برای کدنویسی.

Hugging Face یک استارتاپ متخصص در ایجاد مدل های هوش مصنوعی برای پردازش زبان طبیعی، از جمله GPT-2 است.

IBM ( IBM) چندین مدل هوش مصنوعی، از جمله Watson برای پردازش زبان طبیعی و سیستم IBM Research AI برای بینایی کامپیوتر، توسعه داده است.

مایکروسافت ( MSFT ) چندین مدل هوش مصنوعی، از جمله Copilot، دستیار بهره‌وری، و Azure AI Vision برای بینایی کامپیوتری توسعه داده است.

NVIDIA ( NVDA ) یک شرکت فناوری متخصص در ایجاد واحدهای پردازش گرافیکی (GPU) است که الگوریتم‌های هوش مصنوعی، از جمله مدل‌های تشخیص تصویر و گفتار تولیدی را تقویت می‌کنند.

OpenAI یک سازمان تحقیقاتی است که فناوری‌های پیشرفته هوش مصنوعی، از جمله مدل‌های مولد برای پردازش زبان طبیعی و بینایی رایانه را توسعه می‌دهد.

OpenAI ChatGPT ، یکی از شناخته شده ترین ربات های چت را در نوامبر 2022 منتشر کرد.

کدام شرکت ها از هوش مصنوعی مولد استفاده می کنند؟

استفاده های نوآورانه و کسب و کار بالقوه صعودی، بسیاری از شرکت ها را به استفاده از این فناوری در ابزارهای داخلی و مشتریان سوق می دهد. برخی از شرکت های معروف تر عبارتند از:

 

آمازون ( AMZN ) از هوش مصنوعی مولد در موتورهای توصیه و دستیار صوتی فعال الکسا استفاده می کند.

گوگل از هوش مصنوعی مولد در موتورهای جستجو و محصولات تبلیغاتی خود و همچنین در تشخیص صدا و ابزارهای پردازش زبان طبیعی خود استفاده می کند.

استفاده IBM از هوش مصنوعی مولد در درجه اول در پلتفرم Watson آن است .

مایکروسافت از هوش مصنوعی مولد در پلتفرم محاسبات ابری Azure و در موتور جستجوی Bing خود استفاده می کند.

نتفلیکس ( NFLX ) از هوش مصنوعی مولد در موتور توصیه‌های خود استفاده می‌کند که فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی را بر اساس تاریخچه مشاهده و ترجیحات کاربران به کاربران پیشنهاد می‌کند.

تحقیقات نتفلیکس ” حوزه های تحقیقاتی: توصیه ها .”

 

تسلا ( TSLA ) از هوش مصنوعی مولد در خودروهای خودران خود استفاده می‌کند که از حسگرها و الگوریتم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی برای حرکت در جاده‌ها و تصمیم‌گیری در زمان واقعی استفاده می‌کنند.

آیا هوش مصنوعی مولد مشاغل را حذف می کند یا شغل ایجاد می کند؟

هوش مصنوعی مولد این پتانسیل را دارد که وظایف خاصی را خودکار کند، برخی از کارگران را جابجا کند، و همچنین می تواند مشاغل و صنایع جدیدی ایجاد کند. پیش بینی تأثیر دقیق هوش مصنوعی بر مشاغل دشوار است و احتمالاً بسته به صنعت و وظایف خاص درگیر متفاوت خواهد بود.

 

آیا هوش مصنوعی مولد مغرضانه است؟

هوش مصنوعی مولد می تواند مانند هر سیستم دیگری که به داده ها متکی است، سوگیری داشته باشد. الگوریتم‌های هوش مصنوعی از داده‌هایی که روی آن‌ها آموزش دیده‌اند یاد می‌گیرند، و اگر این داده‌ها بایاس یا ناقص باشند، الگوریتم‌ها می‌توانند این سوگیری‌ها را در خروجی‌های خود تداوم بخشند.

 

در پایان

انتظار می رود پذیرش هوش مصنوعی مولد به طور قابل توجهی بر صنایع و بازارهای شغلی مختلف از جمله تولید، مراقبت های بهداشتی، خرده فروشی، حمل و نقل و امور مالی تأثیر بگذارد. در حالی که احتمالاً منجر به افزایش کارایی و بهره‌وری می‌شود، انتظار می‌رود که منجر به جابجایی شغلی برای برخی از کارگران شود.

 

چندین مطالعه و تحلیل تاثیر هوش مصنوعی مولد بر اقتصاد را بررسی کرده‌اند که برآوردها از 14 تریلیون دلار تا 15.7 تریلیون دلار در سهم اقتصادی تا سال 2030 متغیر است.

مزایای اقتصادی بالقوه هوش مصنوعی مولد شامل افزایش بهره وری، صرفه جویی در هزینه، ایجاد شغل جدید، بهبود تصمیم گیری، شخصی سازی و افزایش ایمنی است. با این حال، سؤالات مهمی نیز در مورد توزیع آن مزایا و تأثیر بالقوه بر کارگران و جامعه وجود دارد.

 

منبع: جهان تیتر

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا