اخبار فناوری و تکنولوژی

دستکش های هوشمند به افراد فلج کمک می کند

مهر نوشت: تعدادی از محققان با همکاری دو پژوهشگر ایرانی یک دستکش هوشمند اختراع کرده اند که تمامی حرکات دست افراد مبتلا شده به سکته را در زمان توانبخشی رصد و ردیابی می‌کند.

سکته  یکی از دلایل اصلی ناتوانی در سراسر جهان است و سالانه میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار می دهد. یکی از شایع ترین و ناراحت کننده ترین عواقب سکته مغزی از دست دادن قدرت دست است که توانایی انجام فعالیت های روزانه و کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد.

در این زمینه، گروهی از محققان دانشگاه بریتیش کلمبیا، پروفسور دکتر. جانیس آنگ با همکاری پیمان ثروتی استاد مهندسی الکترونیک و کامپیوتر و دانشجوی دکتری آروین تسکاری گرد هم آمدند. این دانشجویان یک گجت پوشیدنی جدید ساخت که به این افراد اجازه می دهد دست های خود را باز کنند.

گجت پوشیدنی مورد بحث یک دستکش هوشمند است که می تواند حرکات انگشت و دست را در حین تمرینات توانبخشی ردیابی و انتقال دهد.

دستکش هوشمند مورد بحث بخشی از یک مطالعه است که شامل گروهی از افرادی است که سکته کرده اند. آنها از دستکش مورد نظر در یک تمرین توانبخشی زیر نظر انگ استفاده کردند.

دستکش هوشمند به کمک افراد مبتلا به سکته می‌آید!

به گفته انگ، دستکش هوشمند به نظارت بر پیشرفت بیمار و ارائه بازخورد برای بهبود برنامه های توانبخشی کمک می کند. وی می گوید: به لطف این دستکش ها می توان بدون نیاز به دوربین حرکات دست و صورت بیمار را زیر نظر گرفت. در مرحله بعد می تواند برنامه های آموزشی را تجزیه و تحلیل و بهبود بخشد تا بهترین نتایج را از راه دور بدست آورد.

دستکش هوشمند از پارچه ای کشسان حاوی شبکه ای از سنسورهای فشار و همچنین نخ های حسگر ساخته شده است. این حسگرها می توانند حتی کوچکترین حرکات و نیروهای دست و انگشت را ردیابی کرده و به صورت بی سیم به کامپیوتر یا تلفن همراه منتقل کنند.

ثروتی و تیم محققانش این تحقیق را در مجله  «نیچر ماشین اینتلیجنس» منتشر کردند و جزئیات فنی این دستکش هوشمند را توضیح دادند. این تحقیق می گوید: این دقیق ترین دستکشی است که می تواند حرکات و نیروهای دست و انگشتان را بدون نیاز به دوربین های ردیاب حرکت ردیابی کند. با کمک مدل های یادگیری ماشینی که ما توسعه دادیم، این دستکش توانست زوایای تمام مفاصل انگشتان و مچ دست را در حین حرکت به دقت تعیین کند. این فناوری بسیار دقیق و سریع است و می تواند کوچکترین کشش و فشار را ردیابی کند و حرکات را با دقت 99 درصد پیش بینی کند. این دقت برابر با عملکرد دوربین های نظارت حرکتی پرهزینه و گران قیمت است.

علاوه بر آنچه گفته شد، این دستکش مزیت هایی نیز نسبت به نمونه های موجود در بازار دارد. به عنوان مثال، بی سیم است، حمل آن آسان است و پس از برداشتن باتری قابل شستشو است. ثروتی و تیمش روش های پیشرفته ای را برای تولید دستکش های هوشمند و ابزارهای مرتبط با هزینه کم توسعه داده اند.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا