اخبار روز سینما

ساترا: با موارد غیرقانونی تبلیغات در سینماها برخورد می کنیم

پایگاه خبری تحلیلی ریمینو (rimino.ir):

تسنیم: معاون تنظیم بازار و توسعه کسب‌وکار ساترا در خصوص روش‌های تبلیغاتی در حوزه نمایش و انتقاد کاربران از رفتار برخی پلتفرم‌ها هنگام پخش چند ثانیه تبلیغات در حین پخش سریال‌ها و برنامه‌ها توضیحاتی ارائه کرد.

اخیراً برخی از کاربران شبکه سرگرمی از رفتار برخی پلتفرم ها و بسترهای سرگرمی در vods برای پخش تبلیغات چند ثانیه ای در حین پخش سریال ها و برنامه های داخلی و اینترنتی انتقاد کرده و از سکوها و سترا به عنوان نهاد ناظر این حوزه انتقاد کردند.

چرا که امروزه گاهی دیده می شود که حجم تبلیغات در برخی پلتفرم های ایرانی تولید کننده فیلم و سریال افزایش یافته است. حتی حامیان مالی نیز از شخصیت های سریال و برنامه های موجود در بیلبوردهای نمایش داده شده به عنوان تبلیغات استفاده می کنند و از آنها به عنوان ابزار استفاده می کنند. همچنین در هفته‌های اخیر پلتفرم‌ها از اعلام آگهی در ابتدای محصولات برنامه که مورد انتقاد مخاطبان نیز قرار گرفت، به افزودن تبلیغات بین برنامه‌ها تبدیل شده‌اند.

این انتقادات باعث شد تا خبرگزاری تسنیم موضوع را از سازمان تنظیم مقررات رسانه های صوتی و تصویری جهانی در فضای مجازی یا ساترا پیگیری کند.

این نظارت ها به حدی رسید که نهاد رگولاتوری در این زمینه کاملاً دغدغه رعایت حقوق کاربران و حتی درگاه پرداخت را دارد. یکی مدتی پیش به دلیل عدم رعایت مقررات تبلیغات خانه نمایشی با رهگیری ساترا از مرکز تجارت الکترونیک وزارت حریم خصوصی، به طور موقت از پلتفرم های شبکه نمایش خانگی مسدود شد.

محمدحسن خلطبری، معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: تبلیغات جزء لاینفک بازار فراگیر صوتی و تصویری است. مدل درآمد مبتنی بر تبلیغات در سراسر جهان رایج است و رویکردهای استفاده از این مدل بسته به مدل کسب و کار رسانه متفاوت است.

وی افزود: رویکردهای مختلف رسانه های داخلی در حوزه تبلیغات برای ایجاد مزیت رقابتی برای رسانه ها برنامه ریزی شده است و هر رسانه ای در تلاش است تا ضریب نفوذ بالاتری در بین کاربران داشته باشد.

خلعتبری با اشاره به اینکه در ایران نیز از حوزه تبلیغات به عنوان یکی از مدل‌های اصلی درآمد استفاده می‌شود، وی خاطرنشان کرد: در تدوین دستورالعمل‌های ارتباطات تجاری ساترا، علاوه بر حفظ حقوق کاربران در استفاده از خدمات، به تجارت رسانه نیز توجه شد. برای این منظور، هیچ منعی برای تبلیغات در رسانه های اشتراکی وجود نداشت. این رویه در رسانه های دنیا رایج است، برخی رسانه ها با وجود دریافت اشتراک از کاربر، تبلیغی را به کاربر نشان می دهند. آنچه در دستورالعمل ارتباطات بازرگانی ساترا ممنوع است، تبلیغات در خدمات ممتاز است که تعریفی نیز برای آن در نظر گرفته شده است. خدمات پریمیوم مبتنی بر اشتراک هستند، اما همه سرویس‌های مبتنی بر اشتراک خدمات ممتاز ارائه نمی‌دهند.

معاون تنظیم بازار و توسعه کسب و کار ساترا افزود: اگرچه برای رعایت حقوق کاربران، محدودیتی برای تعداد نمایش آگهی، مدت زمان نمایش آگهی و امکان رد آگهی در نظر گرفته شده است. بخشنامه، اما متاسفانه در تعداد بسیار محدودی از پلتفرم ها این دستورالعمل رعایت نمی شود، برای رعایت حقوق کاربران، تمامی موارد ذکر شده در کمیته تخلفات ساترا و حتی این تخلفات در برخی پیگیری می شود. مواردی منجر به قطع درگاه پرداخت برخی از رسانه‌های نمایش خانگی شد که با رعایت قانون و رفع تخلف رسانه‌های مذکور، این پرونده نیز برطرف شد. لذا از کاربران محترم نیز تقاضا می شود در صورت مشاهده موانع ناقض حقوق کاربران سامانه ساپرا گزارش دهند.

وی تاکید کرد: علاوه بر تعدد برنامه های تبلیغاتی، متاسفانه شاهد چالش های جدی تری در حوزه تبلیغات در بسترهای صوتی و تصویری فراگیر هستیم. یکی یکی از آنها عدم توجه به گروه سنی کاربر است. قربانیان اصلی این مهجوریت کودکان و نوجوانانی هستند که تبلیغات نامناسب با سن آنها به نمایش گذاشته می شود. در سامانه ساپرا نیز کاربران گلایه های زیادی از آن دارند. تبلیغات گمراه کننده نمونه دیگری از چالش در حوزه تبلیغات است.

خلعتبری در خاتمه افزود: ساترا به عنوان نهاد نظارتی تبلیغات شبکه تلویزیونی به صورت مستمر بر ارسال تبلیغات در بسترهای فراگیر صوتی و تصویری نظارت داشته و سعی دارد با به حداقل رساندن چالش های تبلیغاتی به رشد این فضای فوق العاده پویا کمک کند. .

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا