دانستنی هاسبک زندگی

پمپ بشکه کش چیست و چگونه کار میکند؟

 پمپ بشکه ای که با نام پمپ بشکه کش نیز از آن یاد می شود در زمینه تخلیه انواع سیالات استفاده می شود. از پمپ بشکه ای برای تخلیه حلال ها، مواد نفتی، اسیدها و بازها استفاده می شود. پمپ بشکه ای در خانواده پمپ های سانتریفیوژ قرار دارد و یکی از مهمترین ویژگی هایی که برای پمپ های تخلیه بشکه دیده می شود، حمل و نقل آسان آن است. این محصولات وزن پایینی دارند و طرز کار استفاده از آنها بسیار آسان و مناسب است. پمپ های بشکه کش در مدل های بادی و برقی دسته بندی شده و به فروش می رسند. در صنعت، پمپ بشکه کش به درام پمپ نیز مشهور است. این مدل از پمپ ها نوع ارتقا یافته پمپ های بشکه دستی هستند. مهمترین نکته ای که در خصوص انتخاب پمپ بشکه ای وجود دارد، میزان گرانروی یا ویسکوزیته سیال است. اینطور که بررسی ها نشان می دهد این پمپ ها از نظر نوع تخلیه تا حدودی با هم فرق دارند.

این روزها فرایندهای تولید بیشماری متکی به پمپ بشکه کش دبم است. انتقال مواد سخت از بشکه ها و مخازن، بسیاری اوقات کار آسانی نیست. بعلاوه، خطراتی هم احتمالا به همراه خواهد داشت. می خواهید انتقال این مواد را ساده و ایمن کنید؟ استفاده از پمپ های بشکه کش راه حل شماست! اما می دانید چطور باید پمپ مناسبی انتخاب کنید که برای کاربرد مد نظر شما ایده آل باشد؟ این  5 نکته کلیدی برای انتخاب پمپ مناسب را حتما بخوانید. در ادامه مطلب هم چند نکته اساسی در مورد نحوه استفاده از این پمپ ها به شما می گوییم. با ما همراه باشید!

انواع پمپ بشکه کش

پمپ‌های بشکه کش همانند پمپ وکیوم و پمپ هوا می‌توانند بر اساس فاکتورهای مختلفی دسته‌بندی شود و انواع مختلفی داشته باشند و هر کدام از آنها سازوکار و مکانیسم عملکردی متفاوتی داشته باشند. از نظر نوع سیال و میزان چگالی آنها می‌توان پمپ‌های بشکه کش را به ۴ دسته مختلف تقسیم کرد.

  • پمپ بشکه کش سیالات با ویسکوزیته پایین (مایعات رقیق) که شامل انواع اسیدها، نوشیدنی‌های خوراکی، حلال‌ها و مشتقات نفتی سبک و … هستند و معمولاً از نوع پمپ سانتریفیوژی می‌باشند.
  • پمپ بشکه کش سیالات با ویسکوزیته متوسط که شامل روغن‌های معدنی، جوهر، عسل، وازلین، خامه و … بوده و معمولاً از نوع پمپ های دیافراگمی یا پیستونی هستند.
  • پمپ بشکه کش سیالات با ویسکوزیته بسیار بالا مانند گریس، مواد خمیری و … که جاری نمی‌شوند
  • پمپ بشکه کش سیالات خاص که از ویسکوزیته پایینی برخوردارند و می‌توانند باعث سایش، خوردگی، انفجار و اشتعال شوند.

انواع بشکه کش بر اساس نیروی محرکه

پمپ‌های بشکه‌کش را می‌توان در انواع مختلفی دسته بندی کرد. در ذیل به برخی از معروفترین و پرکاربردترین آنها اشاره می‌کنیم:

  • پمپ بشکه کش الکتریکی،
  • پمپ بشکه کش بادی (پنوماتیکی) و هیدرولیکی،
  • پمپ بشکه کش دستی،
  • پمپ بشکه کش ضد انفجار یا ضد جرقه،
  • پمپ بشکه کش غلیظ‌کش یا پمپ غلیظ‌کش،
  • پمپ بشکه کش دیافراگمی پنوماتیک یا بادی.

مزایا و معایب پمپ بشکه کش

از مزایای پمپ تخلیه بشکه می‌‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

1) حمل و نقل آسان همچنین تعمیر و نگهداری آن‌ها به دلیل ساختمان ساده‌‌ای که دارند ساده و کم هزینه است.

2) پمپ تخلیه بشکه سازگاری مناسبی با انواع سیالات از قبیل مواد شیمیایی، سوخت، روغن و … دارند.

3) برای این پمپ‌ها، موتورهای ATEX برای سیالات قابل اشتعال و مدل‌‌‌های دارای تاییدیه FDA ( سازمان غذا و داروی آمریکا) برای صنایع غذایی و دارویی در بازار موجود است.

4) این تجهیزات بسیاری از خطرات ناشی از جابجایی دستی ظروف و بشکه‌‌ها شامل پاشش مواد شیمیایی و نشت بخارات سمی را کم می‌کنند.

5) طراحی درام پمپ‌ برای انواع سیالات با ویسکوزیته‌‌های مختلف وجود دارد. از مدل‌های سانتریفیوژ با یک یا چند پروانه برای سیالات با ویسکوزیته کم و از پمپ‌های جابجایی مثبت مانند پمپ پیستونی یا مونوپمپ برای سیالات با ویسکوزیته بالاتر استفاده می‌شود.

پمپ بشکه کش ایرانی

کاربردهای اصلی پمپ بشکه کش

پمپ‌های بشکه کش همانند بلوئر هوا و سایر تجهیزات می‌توانند کاربردهای صنعتی، نیمه صنعتی و غیر صنعتی متعددی داشته باشند. این پمپ‌ها می‌توانند به صورت دستی، برقی و پنوماتیک وجود داشته باشند. از مهم‌ترین کاربردهای این پمپ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده در صنعت غذا و دارو
  • استفاده در صنعت پتروشیمی
  • استفاده در صنعت نفت، گاز و مواد شیمیایی
  • استفاده در صنعت رنگ و رزین
  • استفاده در صنعت بهداشت و ده‌ها صنعت دیگر

کیفیت پمپ بشکه کش

دراین باره می‌توان ساعت‌ها گفتگو کرد. این که پمپ‌هایی که برای خالی کردن بشکه مورد استفاده قرار می‌گیرند، چنانچه از جنس و متریال خوبی ساخته نشده باشند یا کارایی دقیقی از خود نشان ندهند، بلاشک خطرات و تلفات انسانی و مالی بسیاری در پی خواهند داشت. خوشبختانه تمامی پمپ‌هایی که در بازار ایران موجود است، از کیفیت و امنیت بالایی برخوردار است.

در این مقاله به بررسی پمپ تخلیه بشکه و انواع پرداختیم. در ادامه پمپ تخلیه بشکه را از نظر مزایا و اجزا سازنده و متریال و جنس آن … مورد واکاوی قرار دادیم. این متن به ما آموخت، پمپ تخلیه تا چه حد در صنایع گوناگون کاربرد داشته و مهم است.

متریال پمپ را در نظر بگیرید

پمپ‌ های بشکه‌ کش‌ در متریال استنلس استیل، PVDF، پلی پیرو پیلن (PP) و آلومینیوم ساخته می شود که با توجه به نوع و خواص شیمیایی و فیزیکی سیال انتقالی بایستی در انتخاب نوع متریال دقت شود تا بالاترین هماهنگی و تطابق بین متریال بدنه پمپ و مواد وجود داشته باشد.

پمپ تخلیه بشکه دینو DINO

پمپ تخلیه بشکه DINO تنوع زیادی در تولید دارد و در انواع متریال و با کاربری های متفاوت تولید می شود. این پمپ با طراحی منحصر به فرد خود ، قابلیت تعمیر آسانی داشته و همچنین به راحتی می توان آن را از پمپ تخلیه بشکه برقی به پمپ تخلیه بشکه بادی تبدیل کرد.

فقط کافیست تجهیزات پنوماتیک (خط باد یا کمپرسور) داشته باشید تا به سادگی با استفاده از air motor قدرتمند دینو پمپ تخلیه بشکه خود را پنوماتیک کنید. پمپ تخلیه بشکه دینو دارای پروانه PVDF بوده و بدنه می تواند استیل ، PP یا PVDF باشد.هنگام انتخاب پمپ دینو می توانید از بین طول لوله های 70، 100، 120، 150 و 180 به نسبت حجم مخزن یا بشکه بهترین گزینه را برگزینید.

از ویژگی های پمپ بشکه کش DINO می توان به کیفیت بالای ساخت ، طراحی منحصر به فرد ، قابلیت تغییر عملگر ، تنوع بالا ، قابلیت انتقال سیالات با ویسکوزیته بالا و … اشاره کرد. همچنین کاربرد آن برای انتقال انواع روغن ، رزین ، حلال ، اسید و باز ، اسانس ، شیر ، سس ، عسل ، دوغ ، رنگ ، الکل و … می باشد.

موتورهای پمپ بشکه Dino در مدل های HD-A1 و HD-A2 ار نوع پنوماتیک تولید می شوند که به ترتیب جهت سیالات با ویسکوزیته حداکثر 700 و 1200 سانتی پواز مناسب هستند. توان هر موتور به ترتیب 420 و 560 وات است.

در صورتی که پمپ بشکه کش برقی مد نظر شماست، پمپ دینو با موتورهای HD-E1 و HD-E2 ارائه می شوند که برای سیالات با ویسکوزیته حداکثر 1000 سانتی پوآز مناسبند و دارای درجه حفاظت IP44 هستند. هر دو مدل با توان 485 وات تولید می شوند و تفاوت آنها در ولتاژ الکتروموتور می باشد. موتور مناسب برای برق 220 ولت موتور دور متغیر Dino HD-E2-V است.

پمپ بشکه کش روتاری گروز Groz

این مدل ها شامل پمپ تخلیه بشکه و لوازم جانبی آن مانند نازل و شیلنگ مربوطه می باشد. از این سری از پمپ تخلیه بشکه گروز جهت انتقال انواع گازوئیل ، روغن ، دیزل و … استفاده می شود.

این سری تا 38 لیتر بر دقیقه دبی دارد و جهت آب بندی از سیل گرافیتی مرغوب استفاده می کند که برای شرایط آب و هوایی نامناسب بسیار مفید است و نباید با آن سیالات مبتنی با آب را انتقال داد.

از کاربردی و رایج ترین مدل های تخلیه بشکه روتاری گروز می توان به پمپ تخلیه بشکه سری GNB با دو مدل GNB-20  و GNB-25 اشاره کرد. قطعات در تماس با سیال در این سری استیل، چدن، NBR یا واتیون هستند و برای روغن روانکاری تا SAE90 مناسبند.
همچنین بهترین گزینه برای انتقال دیزل، نفت سفید، روغن موتور و سایز سیالات غیر ساینده هستند.

پمپ بشکه کش ایرانی

بررسی کاربرد پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش در صنایع مختلف

پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش با قابلیت‌ها و ویژگی‌های خاص خود و نیز با توجه به قیمت پمپ بشکه کش در صنایع مختلف و برای مصارف متنوع استفاده می‌شود. به همین دلیل نیز فروش پمپ بشکه کش یا فروش پمپ بشکه ای این روزها بسیار متداول و قیمت انواع پمپ بشکه کش نیز قابل استعلام است. برخی از موارد استفاده از پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش عبارتند از:

پمپ تخلیه بشکه در صنایع شیمیایی

در صنایع شیمیایی، پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش برای تخلیه و انتقال مواد شیمیایی مانند اسیدها، قلیایی‌ها، حلال‌ها و محلول‌های شیمیایی با توجه به قیمت پمپ تخلیه بشکه استفاده می‌شود.

پمپ تخلیه بشکه در صنعت نفت و گاز

 در صنعت نفت و گاز نیز با توجه به قیمت پمپ تخلیه بشکه و فروش پمپ بشکه کش، پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش برای تخلیه و انتقال مواد نفتی و گازوئیل از بشکه‌ها به محیط‌های دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پمپ تخلیه بشکه درصنعت خودروسازی

 در صنعت خودروسازی، پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش برای تخلیه و انتقال مواد مانند روغن موتور، روغن دیفرانسیل، روغن گیربکس و سایر مواد کاربرد دارد. قیمت پمپ بشکه کش در چنین مواردی و هنگام فروش پمپ بشکه کش در مورد قیمت انواع پمپ بشکه کش نیز قابل استعلام است.

پمپ تخلیه بشکه در صنایع غذایی

 در صنایع غذایی، پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش برای تخلیه و انتقال موادی مانند روغن‌های خوراکی، شیر، آب میوه، سس‌ها و مواد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. فروش پمپ بشکه کش و قیمت پمپ تخلیه بشکه نیز برای چنین مواردی مناسب است.

پمپ تخلیه بشکه در صنعت داروسازی

  صنعت داروسازی در صنعت داروسازی، پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش برای تخلیه و انتقال مواد دارویی، حلال‌ها و مواد شیمیایی دیگر استفاده می‌شود. قیمت پمپ تخلیه بشکه نقش موثری در این انتخاب دارد. صنعت محصولات شوینده در صنعت محصولات شوینده مانند مواد شوینده خانگی، پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش برای تخلیه و انتقال مواد از بشکه‌ها به بطری‌ها و بسته‌بندی‌های دیگر با توجه به قیمت انواع پمپ بشکه کش استفاده می‌شود و در فروش پمپ بشکه کش موثر است.

پمپ تخلیه بشکه در صنایع نساجی

 در صنایع نساجی، با توجه به قیمت پمپ بشکه کش، پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه کش برای تخلیه و انتقال موادی مانند رنگ‌ها، مواد شیمیایی و پیگمنت‌ها استفاده می‌شود و نقش مهمی در فروش پمپ بشکه کش و استعلام قیمت انواع پمپ بشکه کش دارد. موارد نامبرده تنها چند مورد از مصارف پمپ تخلیه بشکه یا پمپ بشکه ای هستند و بر اساس نیازهای خاص هر صنعت و محیط کاربری، می‌توان ضمن دریافت قیمت انواع پمپ بشکه کش از آن در صنایع دیگر نیز استفاده کرد.

تحریریه بازتاب آنلاین

من امیر هستم از کرمان و خیلی خوشحالم که میتونم از طریق بازتاب آنلاین صدای رسای اخبار ایران و جهان باشم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا