اخبار روز

شرایط پرداخت وام ازدواج در سال 1403 چیست؟

به گزارش خبرگزاری مگتو، بانک مرکزی بندهای مربوط به قانون بودجه سال 1403 در خصوص پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج را به شبکه بانکی ابلاغ کرده است. بر این اساس، تسهیلات اعتباری ازدواج برای هر یک از زوجینی که تاریخ ازدواج آنها بعد از اول دی ماه 1399 باشد، سه میلیارد (3.000.000.000) ریال با دوره بازپرداخت ده ساله است. همچنین تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای زوجین زیر 25 سال و همسران زیر 23 سال، سه میلیارد و پانصد میلیون (3.500.000.000) ریال است.

لازم به ذکر است مسئولیت حسن اجرای این بند بر عهده بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موسسات اعتباری و کلیه مدیران و کارکنان ذیربط می باشد. عدم اجرای هر یک از مفاد این اطلاعیه (از جمله تأخیر در پرداخت این تسهیلات یا دریافت ضمانت نامه فراتر از حدود این قانون) تخلف تلقی شده و در مراجع ذیربط پیگرد قانونی دارد.

پرداخت وام ازدواج با ضامن

پیش از این محمدرضا جمشیدی، دبیر کانون بانک های ملی و مؤسسات اعتباری خصوصی کشور گفته بود: «بانک مرکزی در دستورالعمل خود رسماً اعلام کرده است که بانک ها برای اعطای تسهیلات اعتباری ازدواج ملزم به پذیرش ضامن هستند، اما گاهی اوقات امکان پذیرش وجود دارد. افراد نیز قبول می کنند.» در صورتی که به نظر بانک، فرد دارای شرایط کافی برای ضامن شدن نباشد، متقاضیان به عنوان ضامن استخدام می شوند. بر این اساس بانک اعلام می کند که فرد دیگری را به عنوان ضامن معرفی می کند.

وی افزود: اینکه بانک پیشنهاد می دهد برای تسهیلات اعتباری دو ضامن نیاز است، یک مورد استثنایی است که به عنوان مثال موجه است زیرا ضامن اولی که شخص وارد می کند گاهی اوقات توان بازپرداخت ضعیفی دارد و در اینجا آنها را می گویند. آیا بانک ها می توانند اعلام کنند برخلاف موافقت بانک مرکزی، متقاضی باید فرد دیگری را معرفی کند تا دو نفر ضامن باشند.

در همین راستا و بر اساس قانون بودجه سال 1403 اخیراً اعلام شد که در رابطه با تسهیلات ازدواج، پس از احراز اعتبار متقاضیان و در صورت عدم اعتبار برای ارائه ضامن، مؤسسات اعتباری موظفند نسبت به تأیید اعتبار اقدام کنند. حساب یارانه یا سهام متقاضیان یا بستگان درجه یک آنها یا سایر دارایی های مالی آنها یا فقط سفته و ضامن برای پرداخت تسهیلات دریافت می کنند.

امکان گزارش تخلف در زمینه تسهیل ازدواج وجود دارد

بانک مرکزی همچنین اعلام کرد: می توانید هرگونه مغایرت در شبکه بانکی را به بانک مرکزی اطلاع دهید و در صورت مراجعه به شعب و شکایت یا نگرانی با سامانه ارتباط مردمی بانک مرکزی (شماره تلفن 2706) تماس بگیرید. ) یا « سامانه رسیدگی به شکایات و ارتباطات مردمی » استعلام و شکایات آنان را ثبت می کند و بانک مرکزی قطعاً به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. یکی از مواردی که مردم باید گزارش دهند، تقاضای ضمانت هایی است که فراتر از قانون و دستورالعمل است.

لازم به ذکر است که وام ازدواج هرگز دوبار پرداخت نمی شود و هر فرد فقط یک بار می تواند وام ازدواج را مطالبه کند.

223222

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا