اخبار فناوری و تکنولوژیفناوری

یاسمین مقبلی فرماندهی فضاپیمای ناسا را برعهده گرفت!/جزئیات

اسپیس ایکس و سازمان ملی هوانوردی و فضایی (ناسا) روز شنبه چهار فضانورد را با فضاپیمای دراگون به ایستگاه فضایی بین المللی فرستادند.

فرماندهی این ماموریت فضایی که بیش از شش ماه به طول خواهد انجامید، بر عهده یاسمین مقبلی، فضانورد آمریکایی و ایرانی است. فضاپیمای “دراگون” با موشک “فالکون 9” از “اسپیس ایکس” از ایالت فلوریدا به فضا پرتاب شد.

چهار فضانورد حاضر در این ماموریت نمایندگان یکی از آژانس های فضایی جهان هستند و فضانوردانی از دانمارک، ژاپن و روسیه به همراه یاسمین مقبلی در این ماموریت حضور دارند.

پس از جدا شدن فضاپیمای دراگون از موشک فالکون در فضا، یاسمین مقبلی گفت: ممکن است ما از چهار کشور مختلف باشیم، اما یک گروه متحد با یک ماموریت مشترک هستیم.

آغاز این ماموریت پیش از این برای روز جمعه برنامه ریزی شده بود، اما پرتاب “فالکون 9” به منظور بررسی یکی از اجزای فضاپیمای “دراگون” به روز شنبه موکول شد.

یاسمین مقبلی پیشتر گفته بود که مشتاقانه منتظر است بتواند زمین را از فضا رصد کند. این فضانورد ایرانی الاصل همچنین گفت تا جایی که به یاد دارد همیشه آرزوی پرواز به فضا را داشته است.

ناسا قراردادی با اسپیس ایکس ایلان ماسک برای فرستادن فضانوردان خود به فضا امضا کرده است. سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا نیز قراردادی با بوئینگ امضا کرده است.

با این حال، طرح بوئینگ برای فرستادن فضانوردان به فضا بارها به تعویق افتاده است. اولین پرتاب آزمایشی بوئینگ قرار است پس از مارس 2024 انجام شود.

چهار فضانوردی که روز شنبه به فضا رفتند در طول اقامت خود در ایستگاه فضایی بین المللی آزمایش های علمی مختلفی را انجام خواهند داد.

منبع: یورونیوز

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا