اخبار روز

چرا جنگ ایران و اسرائیل به نفع روسیه نیست؟

حمله تلافی جویانه ایران به اسرائیل در روز شنبه نه تنها برای منطقه غرب آسیا، بلکه برای جنگ روسیه در اوکراین نیز بد است، زیرا ممکن است به دلیل تشدید تنش ها و جنگ بین ایران و اسرائیل، خطوط گسل جدیدی بین مسکو و تهران ایجاد شود.

به گزارش عصر ایران، «میشل گریسه» محقق ارشد اندیشکده آمریکایی «رند» با انتشار مقاله ای در مجله آمریکایی «نشنال اینترست» توضیح داد که چگونه یک درگیری گسترده در «خاورمیانه» می تواند تأثیر بگذارد. منافع روسیه

این مقاله دو روز قبل از حمله تلافی جویانه ایران به اهداف نظامی در عمق مناطق تحت کنترل اسرائیل نوشته شده است.

گریز می‌نویسد: «در حالی که اغلب گفته می‌شود مسکو از هرج‌ومرج در خاورمیانه سود می‌برد – زیرا توجه و منابع غرب را از اوکراین منحرف می‌کند – اگر درگیری اسرائیل و حماس به یک جنگ منطقه‌ای بزرگ‌تر تبدیل شود، روسیه ضرر زیادی خواهد کرد.»

روسیه سال هاست که خود را به عنوان یک بازیگر نظامی و دیپلماتیک در خاورمیانه معرفی کرده است.

مسکو از بی ثباتی در سوریه و لیبی برای تثبیت خود به عنوان ضامن امنیت منطقه استفاده کرده است، اما تشدید درگیری در خاورمیانه همان تأثیر را نخواهد داشت.

به گفته این تحلیلگر آمریکایی، بی میلی مسکو برای تشدید تنش ها در خاورمیانه تا حدی به دلیل مشغولیت مسکو به جنگ در اوکراین است. مشارکت روسیه با ایران نیز در دو سال گذشته عمیق تر شده است زیرا اقتصاد روسیه به شدت تحریم شده است.

ایران اکنون یک تامین کننده نظامی مهم برای روسیه است. یک “ناوگان ارواح” ایرانی نیز از ابتدای جنگ در اوکراین نفت روسیه را به سراسر جهان منتقل می کند تا از جریان درآمدهای نفتی مسکو اطمینان حاصل کند. (و ایران نیز پورسانت خود را از فروش نفت روسیه به دست می آورد.)

با این حال، اگر ایران درگیر یک جنگ بزرگ شود، نمی تواند به همان میزان از روسیه حمایت کند.

یک درگیری بزرگ منطقه‌ای، به‌ویژه اگر درگیری مستقیم بین اسرائیل و ایران باشد، از یک سو توانایی ایران را برای ادامه تامین تجهیزات نظامی روسیه محدود می‌کند و از سوی دیگر، در حالی که روسیه به دلیل موقعیت مکانی خود توانایی‌های محدودی دارد. ایران در جنگ برای ارائه کمک نظامی با نگرانی در مورد جنگ در اوکراین، تهران ممکن است از مسکو درخواست حمایت نظامی بیشتری کند.

کشورهای «گروه هفت» (هفت کشور صنعتی جهان) در پی حمله تلافی جویانه این کشور به اسرائیل، در حال بررسی تحریم های بیشتر علیه ایران هستند که به طور بالقوه می تواند شامل روسیه نیز شود.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا روز یکشنبه در بیانیه‌ای گفت: «ما با همکاری نزدیک با شرکای خود، تحریم‌های بیشتر علیه ایران به‌ویژه در رابطه با برنامه‌های پهپادی و موشکی این کشور را بررسی خواهیم کرد.»

یک درگیری بزرگ در خاورمیانه نیز می تواند نفوذ چین در منطقه را در مقایسه با مسکو افزایش دهد.

اگرچه روسیه دو سال است که درگیر جنگ اوکراین بوده است، اما ولادیمیر پوتین همچنان توانسته خود را به عنوان یک دلال قدرت بالقوه در خاورمیانه در بحبوحه جنگ اسرائیل و حماس قرار دهد.

اما طرح پوتین ممکن است در صورت گسترش جنگ در منطقه از بین برود، زیرا پکن نیز در تلاش است نقش یک بازیگر صلح را بازی کند.

روسیه به ویژه نسبت به تلاش های چین برای نفوذ به حوزه نفوذ خود در خاورمیانه حساس خواهد بود.

از زمانی که پکن موفق شد با میانجیگری در مارس سال گذشته روابط بین عربستان سعودی و ایران را عادی کند، این موضوع برای مسکو بسیار حساس بوده است.

در شرایطی که اقتصاد شدیدا تحریم شده روسیه به شدت به چین وابسته است، اگر نتواند به نفوذ جهانی که هنوز دارد تکیه کند، مسکو در برابر تجاوزات پکن به حوزه های نفوذ خود آسیب پذیرتر خواهد بود.

وزارت خارجه روسیه روز یکشنبه در بیانیه‌ای نسبت به «تنش خطرناک بیشتر» در منطقه ابراز نگرانی کرد.

وزارت امور خارجه روسیه از طرفین خواست تا خویشتنداری نشان دهند و گفت که انتظار دارد کشورهای منطقه مشکلات موجود را از طریق ابزارهای سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا