اخبار روز

شرایط و هزینه حج تمتع ۱۴۰۳


به گزارش مانیبان به نقل از تسنیم، پانزدهم دی ماه گذشته ثبت نام اولیه از مشمولان مشرف به حج امسال آغاز شد و 7 اولویت برای ثبت نام فراخوان شد.

پس از ثبت نام زائران نوبت به انتخاب کاروان ها رسید و با شرایط اعلام شده از سوی سازمان حج و زیارت، این روند به پایان رسید و کم کم ظرفیت تمامی کاروان ها تکمیل شد.

زنان پیشتاز ثبت نام برای حج تمتع هستند

85.37 درصد از حجاج امسال شیعه و 14.63 درصد سنی هستند. در این بین 37.72 درصد از زائران شیعه و 7.19 درصد از زائران اهل سنت را مردان، 47.65 درصد از زائران را زنان شیعه و 7.44 درصد را زنان سنی تشکیل می دهند.

نرخ ارز حج تمتع 39 هزار تومان تعیین شد.

بر اساس مصوبه سال گذشته هیات وزیران، سازمان حج و زیارت مجاز به خرید 300 میلیون دلار ارز به نرخ حواله از مرکز مبادلات ارزی و طلای ایران و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران شد. ایران از این مبلغ برای تامین هزینه های ارزی حج سال 1403 استفاده کرده است که باید بر اساس نرخ ارز، حساب دلاری به نام سازمان حج و زیارت به صورت کتابی نزد خود ثبت و نگهداری کند. محاسبه شد. هزینه های لازم برای حج سال آینده حدود 39 هزار تومان برآورد شده است.

با توجه به نرخ ارز سفر حج بر اساس حواله های مرکز مبادلات طلا و ارز، حداقل هزینه این سفر معنوی 162 میلیون و حداکثر قیمت 188 میلیون تومان است و دلیل تفاوت و افزایش قیمت سفر حج به دلیل نرخ ارز و تفاوت سطح کیفی هتل ها است.

بر اساس سهمیه ای که عربستان برای کشورمان در نظر گرفته است، امسال 87 هزار و 550 زائر و مدیران اجرایی با 5 فروند هواپیما به سرزمین وحی مشرف می شوند و نزدیک به یک میلیون نفر در انتظار حج هستند. البته مکاتباتی از طریق وزارت امور خارجه با عربستان در حال انجام است تا این سهمیه به مرز 89 هزار نفر برسد.

شروع اعزام زائر از دیروقت اردیبهشت ماه

اعزام زائران به حج دهه سوم اردیبهشت ماه آغاز می شود و اواسط تیرماه زمان بازگشت زائران به کشور خواهد بود.

تلاش برای کاهش میانگین مدت سفر زیارتی از 35 روز به 32 روز

بر اساس قوانین و مقررات عربستان، کشورهایی که سهمیه اعزام زائران آنها بیش از 30 هزار نفر است، باید به تدریج آنها را به عربستان منتقل کنند، اما از آنجایی که هواپیمای پهن پیکری نداریم که بتواند در 10 روز عملیات اعزام را انجام دهد. ، نهایتاً می توانیم از 5 استفاده کنیم. حداکثر 6 هواپیما با ظرفیت 250 نفر زائران را اعزام می کنند. این در حالی است که اجازه ورود به عربستان سعودی تنها دو بار در روز در دسترس است.

این در حالی است که مسئولان ذی صلاح سازمان حج و زیارت در تلاش هستند تا میانگین مدت سفر زائران را کاهش دهند که بر اساس آن، اگر سال گذشته میانگین سفر 35 روزه بود، امسال به 32 روز کاهش می یابد. 35 روز طول می کشد و در عین حال اگر فردی به دلایل خاصی مجبور به کاهش مدت سفر شود، شرایط را فراهم می کند.

منع زنان باردار و نوزادان از حضور در حج

آخرین دستاوردهای پزشکی در خصوص توانایی بدنی زائر برای زیارت حج تمتع، زنان باردار و نوزادان از حضور در حج تمتع در سال 1403 ممنوع است و پزشکان صلاحیت این افراد را تایید نمی کنند.

7 اولویت برای ثبت نام حج فراخوان شد

برای ثبت نام از متقاضیان شرکت در حج، 4 گروه برای فراخوان تعیین شد که شامل دارندگان فیش واریزی تا تاریخ 29/12/1385، دارندگان فیش واریزی تا تاریخ 31/02/1386، دارندگان قبوض ودیعه تا تاریخ 4/4 31/1386 و دارندگان قبوض سپرده تا تاریخ 1395/05/01.

پیش از این با توجه به تکمیل نشدن ظرفیت، امکان ثبت نام برای دارندگان قبض سپرده تا پایان وجود داشت شهریور و مهر 1386 و آبان ماه سال 1395 نیز پیش بینی شده بود، اما علاوه بر اولویت های فوق، امکان پیش ثبت نام توسط دارندگان فیش ودیعه حج تا نصف می باشد. دی 1395 در استان های اردبیل، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی، قم، تهران، کرمانشاه، همدان و سمنان و تا پایان دی ماه سال 1395 نیز در استان های کرمان، قزوین، لرستان، یزد، البرز، ایلام، کاشان، فارس، مرکزی و بوشهر گزارش شده است.

برای سه ایستگاه پروازی شامل تهران، اصفهان و مشهد، زائران این امکان را داشتند که «مدینه قبل» و «مدینه بعد» را انتخاب کنند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا