اخبار روز

واگذاری پرسپولیس به بانک ها پایان بی پولی یا دردسر جدید؟!

نقل و انتقالات باشگاه پرسپولیس جنبه های زیادی دارد که باید به آن توجه کرد.

به گزارش فارس، موضوع واگذاری باشگاه پرسپولیس به بانک ها برای واگذاری مالکیت اکنون بیش از هر زمان دیگری برای این باشگاه مشکل ساز شده است چرا که در صورت عدم انجام این واگذاری، باشگاه پرسپولیس مجوز حرفه ای دریافت نمی کند و از شمول این باشگاه خارج می شود. لیگ قهرمانان آسیا

بحث واگذاری دو باشگاه استقلال و پرسپولیس مدت هاست که ادامه دارد و به نظر می رسد با چراغ سبز دولت مقرر شد باشگاه پرسپولیس به چهار بانک شهر، تجارت، صادرات و ملت واگذار شود. . برای شرکت در مناقصه خرید 85 درصد از سهام باشگاه پرسپولیس از این چهار بانک ضمانت گرفته شد. سهم بانک شهر در این مناقصه 40 درصد و سه بانک دیگر نیز 15 درصد سهم خواهند داشت.

این در حالی است که همانطور که قبلا نوشتیم، عملکرد بانک ها مغایر با قوانین بانکی است که البته باید مجوز فعالیت در این حوزه را از بانک مرکزی دریافت کنند.

بابک نگهداری رئیس مرکز پژوهش های مجلس گفت: شرکت بانک ها در این مناقصه مغایر با دستور مقام معظم رهبری و مغایر با مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر است تاکید شد که وظیفه اصلی بانک تامین مالی تولید در اقتصاد کشور است و مشارکت منابع آن در بنگاه‌هایی که ربطی به فعالیت‌های بانکی ندارند برای این وظیفه و در نهایت به اقتصاد کشور زیان‌بار است.

این اقدام موجب کاهش منابع در اختیار بانک برای اعطای تسهیلات برای فعالیت های تولیدی خواهد شد و لذا با شعار سال ابلاغی مقام معظم رهبری مغایرت دارد. بر اساس همین منطق، در مواد 16 و 17 قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بهبود نظام مالی کشور مصوب 1393، بانک ها موظفند سهام خود را به شرکت های غیربانکی واگذار کنند و در صورت عدم موفقیت، سهام خود را به شرکت های غیربانکی واگذار کنند. با جریمه های مالیاتی مواجه می شوند. بر این اساس اولاً بانک‌های کشور مجاز به تملک شرکت‌های غیربانکی اعم از شرکت‌های فرهنگی یا ورزشی نیستند که در ماده ۲ دستورالعمل سرمایه‌گذاری اوراق بهادار مصوب شورای پول و اعتبار نیز مقرر شده است.

حالا سومی خواهد بود اردیبهشت ماه در خصوص تکلیف واگذاری باشگاه پرسپولیس نیز باید به این نکته اشاره کرد که سودآور نبودن برخی از باشگاه ها پیش از این باعث نگرانی هواداران این تیم شده و بیم آن دارند که این موضوع در آینده پرسپولیس را با مشکل مواجه کند.

از طرفی وزارت ورزش و جوانان در تلاش است تا از حذف پرسپولیس از آسیا جلوگیری کند و مجوز حرفه ای بگیرد تا این اتفاق بیفتد و نقل و انتقالات به گونه ای انجام شود که مشکلی در این راه وجود نداشته باشد. با این حال، مشخص نیست که آیا این یک اقدام زیرساختی و برنامه ریزی است یا اینکه یک اقدام حل مشکل برای جلوگیری موقت از یک حادثه ورزشی است.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا