اخبار روز

گرمایش زمین چگونه بر بلایای طبیعی تأثیر می گذارد؟

مطالعه اخیر نشان می دهد که پدیده تغییر اقلیم که اثرات آن در نقاط مختلف جهان قابل مشاهده است، محتمل ترین توضیح برای بارش های سیل آسای روزهای اخیر در دبی است.

به گزارش بی بی سی، بر اساس این مطالعات، چهار ویژگی آب و هوایی که ممکن است نشان دهنده تأثیر تغییر اقلیم بر وقوع پدیده های جوی غیرعادی باشد عبارتند از:

افزایش بارندگی – به ازای هر یک درجه سانتیگراد افزایش متوسط ​​دمای زمین، جو می تواند حدود هفت درصد رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد. این تغییر می تواند منجر به تشکیل قطرات باران بیشتر و بارش شدیدتر شود، گاهی اوقات در مدت زمان کوتاهتر و در یک منطقه کوچکتر.

با در نظر گرفتن عوامل طبیعی و انسانی، کارشناسان ارزیابی کرده اند که آیا رویدادهای شدید آب و هوایی ناشی از تغییرات آب و هوایی است یا خیر.

در مورد باران های شدید در آوریل 2024 در امارات متحده عربی و عمان، نتیجه گیری دقیق در مورد نقش پدیده های تغییر اقلیم دشوار بود. در همان ماه، سیل شدید در بخش‌هایی از شرق آفریقا رخ داد.

بارش شدید باران پدیده ای نادر در این منطقه از جهان است و رکوردهای قابل مقایسه زیادی در اختیار محققان قرار نمی دهد. اما این نوع بارش بین 10 تا 40 درصد افزایش یافته است و به گفته گروه ارتباطات هواشناسی (WWA) محتمل ترین توضیح برای این موضوع تغییرات آب و هوایی زمین است.

هنوز خیلی زود است که بگوییم تغییرات اقلیمی دقیقاً چه نقشی در این رویداد ایفا کرده است، اما گروه ارتباط اقلیمی دریافته است که ترکیب تغییر اقلیم با یک پدیده جوی طبیعی به نام “دوقطبی اقیانوس هند” باعث بارش در اکتبر و نوامبر سال 2023 شد. شدیدتر

در سپتامبر همان سال، سیل شدید در مناطق شمالی لیبی جان باخت. تغییرات آب و هوایی زمین، احتمال بارش باران های شدید را پنجاه برابر افزایش داده است و سال ها تاخیر، تلاش ها برای مدیریت این پدیده را ناکام گذاشته است.

بر اساس گزارش سازمان تغییر اقلیم سازمان ملل متحد (IPCC)، در سطح جهانی، بارندگی های شدید در بیشتر مناطق خشکی به دلیل فعالیت های انسانی افزایش یافته است. این سازمان انتظار دارد این روند با افزایش گرمایش جهانی ادامه یابد.

امواج گرمای شدیدتر و طولانی تر – حتی افزایش اندک در دمای متوسط ​​زمین تأثیر قابل توجهی بر وقوع رویدادهای گرمای شدید دارد. در سال‌های اخیر، الگوی توزیع میانگین دمای روزانه به سمت گرمای بیشتر تغییر کرده است و احتمال وقوع روزهای گرم‌تر با گرمای بیشتر را افزایش داده است.

در اوایل آوریل 2024، در جریان موج شدید گرما در منطقه ساحلی آفریقا، دمای هوا در مالی به 48.5 درجه سانتیگراد رسید و باعث افزایش تعداد بیماران بستری در بیمارستان و مرگ و میر شد.

گروه ارتباط آب و هوا دریافته است که چنین گرمایشی بدون تغییرات آب و هوایی ناشی از فعالیت های انسانی امکان پذیر است نبود و با ادامه گرمایش زمین، احتمال وقوع چنین پدیده هایی افزایش می یابد.

در جولای 2022، درجه حرارت در انگلستان برای اولین بار به رکورد 40 درجه سانتیگراد رسید و اختلالات گسترده ای را در سراسر کشور ایجاد کرد.

همین گروه می گوید چنین وضعیتی بدون تغییرات آب و هوایی بسیار بعید است. در عین حال، مدت زمان موج گرما در بسیاری از نقاط از جمله انگلیس طولانی تر و طولانی تر می شود.

این وضعیت می تواند توسط به اصطلاح “گنبد حرارتی” یا ترمودوم ایجاد شود.

گنبدهای حرارتی به دلیل افزایش زیاد فشار هوا در یک منطقه بزرگ ایجاد می شوند و باعث می شوند هوای گرم به سمت پایین رانده شود و در آنجا محبوس شود و در نتیجه دمای هوا در یک منطقه بزرگ به شدت افزایش یابد.

یک نظریه این است که افزایش دما در قطب شمال – که تقریباً چهار برابر سریعتر از میانگین جهانی گرم شده است – سرعت بادهای شدید معروف به جریان جت را کاهش می دهد و احتمال ایجاد گنبدهای گرما را بیشتر می کند.

خشکسالی های طولانی تر – تشخیص اینکه چگونه تغییرات آب و هوایی با خشکسالی های خاص مرتبط است می تواند دشوار باشد.

دسترسی به آب به عوامل بیشتری نسبت به دمای هوا و بارش بستگی دارد و سیستم های آب و هوای طبیعی نقش کلیدی ایفا می کنند. نمونه ای از این وضعیت خشکسالی در جنوب آفریقا در اوایل سال 2024 است.

با این حال، وقوع امواج گرما در نتیجه تغییرات آب و هوایی می تواند منجر به خشک شدن سطح زمین و تشدید خشکسالی شود. این امر باعث می شود هوای بالای سطح زمین با سرعت بیشتری گرم شود و در نتیجه گرمای شدیدتری ایجاد شود. با گرم شدن هوا، تقاضا برای آب به ویژه برای کشاورزی افزایش می یابد و فشار بر منابع تامین آب افزایش می یابد.

بخش‌هایی از شرق آفریقا بین سال‌های 2020 تا 2022 پنج فصل متوالی بارندگی ناکافی را تجربه کردند و این منطقه بدترین خشکسالی خود را در 40 سال گذشته تجربه کرد. خشکسالی تنها در سومالی 1.2 میلیون نفر را آواره کرده است.

به گزارش گروه ارتباطات اقلیمی، تغییرات اقلیمی احتمال وقوع چنین خشکسالی هایی را حداقل 100 برابر افزایش داده است.

گرمایش ناشی از فعالیت های انسانی همچنین عامل اصلی بدترین خشکسالی در جنگل های بارانی آمازون در نیمه دوم سال 2023 است که حداقل در نیم قرن گذشته مشاهده نشده است.

سوخت بیشتر برای آتش سوزی جنگل ها – آتش سوزی به طور طبیعی در بسیاری از نقاط جهان رخ می دهد.

بنابراین، تعیین اینکه آیا تغییرات آب و هوایی باعث ایجاد یا بدتر شدن یک آتش سوزی خاص شده است دشوار است، زیرا عوامل دیگری مانند تغییر کاربری زمین نیز در این امر نقش دارند.

سازمان تغییر اقلیم سازمان ملل متحد معتقد است که تغییرات آب و هوایی محیط مساعدتری را برای گسترش آتش سوزی های جنگلی ایجاد می کند. گرمای شدید و طولانی مدت باعث تبخیر رطوبت بیشتر از خاک و پوشش گیاهی می شود و محیط خشک تری برای شعله ور شدن بیماری ایجاد می کند.

به این ترتیب عملاً سوخت مناسب برای آتش فراهم می شود که به ویژه در صورت همراهی با باد به سرعت گسترش می یابد.

افزایش دما همچنین ممکن است احتمال اصابت صاعقه در شمالی ترین جنگل های جهان را افزایش دهد که به نوبه خود باعث آتش سوزی در جنگل ها می شود. در سال 2023، کانادا با حدود 18 میلیون هکتار جنگل و مرتع سوخته، بدترین فصل آتش سوزی تاریخ خود را تجربه کرد.

گروه ارتباطات آب و هوا می گوید تغییرات آب و هوایی احتمال ایجاد شرایط مناسب برای آتش سوزی های گسترده در شرق کانادا را بیش از دو برابر افزایش داده است که منجر به گسترش این آتش سوزی ها شده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، بر اساس تحقیقات برنامه محیط‌زیست سازمان ملل متحد (UNEP)، پیش‌بینی می‌شود که آتش‌سوزی‌های جنگلی در آینده به دلیل ترکیبی از تغییرات اقلیمی و تغییر کاربری زمین‌های جنگلی، در سراسر جهان بیشتر و شدیدتر شوند.

این موسسه پیش‌بینی کرده است که در صورت ادامه روند فعلی، احتمال وقوع شدیدترین نوع آتش‌سوزی‌ها تا سال 2100 تا 50 درصد افزایش می‌یابد.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا