اخبار روز

فرمانده ناتو نسبت به ظهور “جنگ ترکیبی” در اعماق دریا هشدار داد

به گزارش روزنامه گاردین دیدیه مالتر دریاسالار و معاون ستاد نیروی دریایی متفقین ناتو (مارکوم) ادعا کرد: «ایمنی یک میلیارد نفر در سراسر اروپا و آمریکای شمالی نتیجه تلاش‌های روسیه برای هدف قرار دادن زیرساخت‌های آسیب‌پذیر گسترده از جمله مزارع بادی، خطوط لوله و کابل‌های برق است. “در خطر است.

به گزارش ایرنا، وی ادامه داد: شبکه کابل ها و خطوط زیردریایی که برق و ارتباطات اروپا به آن وابسته است برای مقاومت در برابر «جنگ مشترک» مسکو و دیگر دشمنان ناتو طراحی نشده است.

مالتر مدعی شد: «ما می‌دانیم که روس‌ها جنگ‌های هیبریدی زیادی را در زیر آب توسعه داده‌اند تا اقتصاد اروپا را از طریق کابل‌ها، کابل‌های اینترنت و خطوط لوله مختل کنند». کل اقتصاد ما در معرض تهدید است.

این مقام ناتو افزود: می‌دانیم روس‌ها تا آنجا پیش رفته‌اند که زیردریایی‌های هسته‌ای برای عملیات زیرآبی می‌سازند، بنابراین ما ساده لوح نیستیم و به عنوان اعضای ناتو با یکدیگر همکاری می‌کنیم.

گاردین نوشت: این اظهارات در پی دو مورد مشکوک خرابکاری خطوط لوله گاز بیان شد. اولین حادثه در دریای بالتیک و در خطوط 1 و 2 نورد استریم در ماه سپتامبر (شهریور) در سال 2022 و دومین مورد در سال گذشته در خط زیردریایی Baltic Connector (بین فنلاند و استونی) رخ داد.

با وجود تحقیقات گسترده در کشورهای مختلف، پرونده این حوادث هنوز حل نشده است. در همین حال، فنلاند در دسامبر گذشته ادعا کرد که همه شواهد نشان می دهد که یک کشتی چینی عمداً با لنگر خود به خط لوله آسیب رسانده است.

فرمانده ناتو گفت که او بیش از 1000 روز را زیر آب گذرانده است و بسیاری از زیرساخت های فعلی در ابتدا توسط بخش خصوصی توسعه داده شده است. این به طور چشمگیری محیط دریایی را تغییر داده و آن را به شدت آسیب پذیر کرده است.

وی افزود: شما [شرکت‌های مسئول ساخت این زیرساخت ها] آنها نمی دانستند که چنین جنگ هیبریدی به این سرعت توسعه خواهد یافت. بیش از 90 درصد اینترنت زیر آب است. تمام ارتباطات ما بین آمریکا، کانادا و اروپا در زیر آب است، بنابراین آسیب پذیری های زیادی وجود دارد.

وی گفت: MARCOM بیش از 100 کشتی، زیردریایی هسته ای و زیردریایی متعارف دارد که در قطب شمال، دریای سیاه، اقیانوس اطلس، بالتیک و مدیترانه گشت زنی می کنند.

مالتر همچنین امنیت این مناطق را موضوعی نگران کننده و مهم توصیف کرد و مدعی شد که امنیت تقریباً یک میلیارد غیرنظامی در کشورهای عضو ناتو در خطر است.

این مقام ناتو اذعان کرد که با وجود تمام این گشت‌زنی‌ها، حفاظت از زیرساخت‌های زیردریایی غیرممکن است و مسئولیت اصلی حفاظت از زیرساخت‌ها بر عهده کشورهای عضو است. [این ائتلاف نظامی] است.

وی افزود: ما در حال حاضر توجه ویژه ای به روس ها داریم، اما نظارت مداوم بر هر کابل بسیار دشوار است. ممکن نیست. بسیاری از کشورها – از جمله نروژ، سوئد و دانمارک – پهپادها، حسگرها و وسایل نقلیه زیرآبی بدون سرنشین را برای شناسایی سریع حرکات مشکوک یا اشتباه ساخته اند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا