دانستنی ها

علت چاقی در مردان و زنان که احتمالاً از آن اطلاعی ندارید

در سال های اخیر، نقش باکتری های روده در سلامت انسان بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اکنون، تحقیقات شگفت‌انگیزی، رابطه پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی را روشن کرده است و تفاوت‌های جالبی را بین مردان و زنان آشکار کرده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، دکتر مرکز تحقیقات تغذیه دانشگاه ناوارا در اسپانیا. نتایج این مطالعه به سرپرستی پائولا آراناز در کنگره اروپایی چاقی (ECO) در ونیز ایتالیا ارائه شد. تیم تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان داد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌هایی که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل که به نام دیس‌بیوزیس شناخته می‌شود، می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله تأثیر بگذارد. چاقی

با این حال، برخی از گونه ها به چاقی کمک می کنند یا در برابر آن محافظت می کنند و اثرات آنها بر سلامت متابولیک ناشناخته است.

361 داوطلب بزرگسال اسپانیایی (251 زن و 110 مرد) در این مطالعه وارد شدند. این مطالعه تصادفی شده رابطه بین انواع ژنتیکی و پاسخ به یک رژیم غذایی کم کالری را بررسی کرد.

شرکت کنندگان بر اساس عواملی مانند شاخص چاقی و شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه بندی شدند.

این تجزیه و تحلیل نشان داد که افراد با شاخص بالا به طور قابل توجهی سطوح پایین تری از Christensenella minuta داشتند، یک باکتری مرتبط با لاغری و سلامت ضعیف. این یافته نشان می دهد که ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

به گفته محققان، ترکیب میکروبیوم روده، به ویژه سطوح بالای این باکتری، از چاقی محافظت می کند. جالب توجه است، این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی را در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی نشان داد.

فراوانی بیشتر گونه (پاراباکتریوز و کمپیلوباکتر کاندیدیازیس) در مردان به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بیشتر مرتبط بود. در مقابل، سه نوع چاقی در زنان (Prevotella – Prevotella micans، Prevotella brevis و Prevotella saccharolitica) در مردان وجود نداشت.

یافته‌های محققان نشان می‌دهد که چگونه عدم تعادل در گروه‌های خاصی از باکتری‌ها، با تفاوت‌های قابل توجهی بین جنسیت‌ها که می‌تواند بر متابولیسم تأثیر بگذارد، نقش کلیدی در شروع و توسعه چاقی دارد.

همانطور که درک خود را از باکتری های روده پیش می بریم، ممکن است راهبردهای جدیدی را برای بهبود سلامت، جلوگیری از چاقی و شخصی سازی تغذیه بر اساس ترکیب میکروبیوم روده منحصر به فرد افراد باز کنیم.

نتایج مطالعه حاضر توسط کنگره چاقی اروپا منتشر شد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا