اخبار روز

شوک بزرگ به حقوق 1403 کارگر


به گزارش مانیبان، آیت اسدی گفت: قرار بود موضوع احتساب حقوق بالای 10 میلیون تومان در بین مودیان 10 درصدی در لایحه ای از سوی وزیر کار بررسی شود که هنوز خبری از آن نشده است.این لایحه.

در همین راستا آیت اسدی (عضو شورای عالی کار) از اعلام افزایش 35 درصدی حداقل دستمزد سال 1403 و انصراف نمایندگان کارگری از جلسه شورای عالی کار در آخرین جلسه سال 1402 خبر داد.

اسدی بیان کرد: یکی یکی از ویژگی های حقوق مصوب شورای عالی کار که بدون امضای کارگران تصویب شده است این است که این افزایش در عمل نه 35 درصد بلکه کمتر از 30 درصد خواهد بود. زیرا بحث کسورات، بیمه و مالیات بر دستمزد در واقع حداقل دستمزد کارگران را زیر 30 درصد و برای سایر سطوح زیر 20 درصد افزایش می دهد.

وی در توضیح فنی این موضوع گفت: اگر مبالغ مزایای حقوق و خود پایه حقوق و درصد افزایش را حتی بدون کسر هم اضافه کنیم، افزایش نسبت به حقوق سال قبل به 35 درصد نمی رسد. اگر بیمه و کسر مالیات نیز از حقوق کسر شود، با وجود اینکه هنوز کمتر از 10 میلیون تومان مالیات بر درآمد معاف است، باز هم اکثریت قریب به اتفاق کارکنان ما باید 10 درصد مالیات را از حقوق خود کسر کنند.

یکی از اعضای شورای عالی کار تصریح کرد: طبق قانون کار موظفیم حقوق یک نفر متقاضی کار را تایید کنیم. برای چنین فردی پس از کسر حق بیمه و مالیات به رقمی کمتر از 9 میلیون تومان (8 میلیون و 800 هزار تومان) می رسیم. اینکه بگوییم حقوق عمدتاً به 12 یا 11 میلیون تومب رسیده است و بخشی از کارگران با خانواده به این میزان (بدون کسر بیمه و مالیات) می رسند، نوعی بازی با آمار است.

آیت اسدی تصریح کرد: وزیر کار دولت سیزدهم در جلسات گفت که برای ارتقای حقوق کارگران فشار می دهیم. امروز به صراحت می توان گفت که این تکانه وزیر محترم عقب مانده بود و کارگران در زمینه دستمزدها انگیزه عقب مانده داشتند. به همین دلیل زمانی که قرار بود آخرین دور مذاکرات اصلی را انجام دهیم، پخش تلویزیونی قطع شد و از رسانه ها خواسته شد که خارج از جلسه باشند.

وی ادامه داد: آقای رعیتی فرد در اظهارات خود به اشتباه می گوید پیشنهاد گروه کارگری 22 میلیون تومان بوده و کمتر از این رقم نبوده است. این در حالی است که گروه کارگری ارقام و ارقام دیگری را پیشنهاد می کند و زمانی که رئیس سازمان استاندارد و وزیر صنعت، معدن و تجارت استدلال های ما برای دفاع از این ارقام بیش از حد موجه است. آنها با دقت گوش کردند، استدلال های اصلی را پذیرفتند و فقط از ما خواستند که با وجود صحت این استدلال ها با دولت همکاری کنیم.

این فعال صنفی تاکید کرد: ما در جلسه گفتیم که آقای صولت مرتضوی وزیر محترم تعاون چندین بار فرمودند ما 75 درصد حداقل سبد معیشتی را قبول داریم. در کارگروه گفتیم 75 درصد حداقل سبد معیشتی نباید داده شود، بلکه 69 درصد آن است. حداقل سبد معیشتی گروه کار 21 میلیون و 900 هزار تومان محاسبه شد که 69 درصد آن حدود 15 میلیون و 100 هزار تومان بوده است. ما از دولت خواستیم که همین مبلغ 15 میلیون و 100 هزار تومان را به کارگران بدهد و از آن عدول نکردیم.

اسدی بیان کرد: به دلیل فشارهای جسمی و روحی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در اواسط جلسه روز دوشنبه بیست و هشتم اسفند وقتی وارد شد موقتا جلسه را ترک کرد و وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز با شنیدن استدلال های ما همراه ما بود. به محض اینکه گفت باید برود با دوستانش در وزارت کار و دولت مشورت کند، با بازگشت کاملاً تغییر کرد. آنجا بود که آقای مرتضوی پس از بازگشت به جلسه، قاطعانه اعلام کرد که «از سال آینده این جدول تعیین حقوق را به این شکل تنظیم می کنیم و کار را به سمت دیگری در مجلس پیش می بریم».

وی ادامه داد: در عین حال گروه بازرگانی با افزایش حقوق 25 درصدی به اضافه مبلغ ثابت برای کارگران سایر سطوح موافقت کرد. اما دولت حتی به این مبلغ مورد بحث کارفرمایان توجهی نکرد و 22 درصد به اضافه مبلغ ثابت را پیشنهاد کرد. وزیر کار شخصا با افزایش 22 درصدی سایر سطوح مخالفت کرد و موضوع افزایش 25 درصدی از دستور کار خارج شد. کما اینکه در تعیین حقوق کارفرمایان سخاوتمندتر از دولت بودند!

اسدی افزود: قرار بود موضوع محاسبه حقوق بالای 10 میلیون تومان در بین مودیان 10 درصدی در لایحه ای از سوی وزیر کار بررسی شود که هنوز خبری از این لایحه نشده است و همچنان از حقوق های فوق مالیات کسر می شود. 10 میلیون تومان.

این عضو شورای عالی کار درباره سپردن سرنوشت تعیین حداقل دستمزد توسط دولت و وزارت کار به سازوکار مجلس گفت: مجلس تنها زمانی اظهار نظر کند که بحث بودجه عمومی مطرح می شود. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران سال هاست که با پذیرش کنوانسیون های اساسی سازمان جهانی، موضوع تعیین دستمزد را تنها از طریق مذاکره و مذاکره دسته جمعی بین سه طرف کارگر، کارفرما و نظارت دولت امکان پذیر کرده است. .

وی در پایان تصریح کرد: امیدواریم رئیس جمهور شخصاً به همراه مجلس جدید در خصوص موضوع حقوق 1403 به موضوع حداقل دستمزد رسیدگی کند و با توجه به عدم امضای حقوق توسط گروه کارگری، یکی از اعضای مجلس شورای اسلامی شورای عالی کار، دیگر محدودیتی برای پیگیری اجرای قانون در این زمینه وجود ندارد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا