اخبار روز

سیگنال مهم خاورمیانه برای دلار تهران


به گزارش مانیبان؛ بازنگری دیشب قیمت طلا و نفت نکته جالبی را نشان می دهد.

قیمت جهانی نفت وست تگزاس اینترمدیت و قیمت جهانی هر اونس طلا در شب گذشته کاهش یافت.

در زمان نگارش این مقاله، ارزش جهانی هر اونس طلا از بالای 2390 دلار به زیر محدوده 2700 دلار کاهش یافته است.

در زمان نگارش این مقاله، قیمت جهانی نفت از سقف روزانه بالای 85 دلار عقب نشینی کرد و در کانال 82 دلار قرار گرفت.

به گزارش اکو ایران، قبل از اینکه ایران حمله موشکی دمشق را تلافی کند، اونس جهانی طلا به سقف قیمت جدیدی رسید و قیمت نفت افزایش یافت.

این رویداد نشانه ای از افزایش تنش در خاورمیانه بود که در قیمت طلا منعکس شد. زیرا طلا به عنوان یک دارایی مطمئن با افزایش تنش ها و ریسک ها با افزایش تقاضا مواجه می شود و افزایش اونس جهانی طلا قبل از اقدام تلافی جویانه ایران، نشانه ای از افزایش تنش و ریسک بود.

توجه ویژه تجار نفت.

تجار نفت همچنین به اخبار و خطرات خاورمیانه توجه زیادی دارند و این منطقه به عنوان مهمترین منطقه جغرافیایی تامین کنندگان نفت است.

در چنین شرایطی کاهش همزمان قیمت جهانی نفت و طلا به معنای کاهش سطح ریسک خاورمیانه در کوتاه مدت در میان معامله گران بازارهای جهانی است که نتایج پیش بینی آنها منجر به کاهش نرخ شده است.

خبرگزاری رویترز نیز یک روز قبل اعلام کرد که تحریم های احتمالی آمریکا علیه ایران به نفت مربوط نخواهد شد، زیرا بایدن از افزایش قیمت نفت و عصبانیت چین به عنوان بزرگترین خریدار نفت ایران هراس دارد.

ارزهای نفتی مهم‌ترین منبع درآمد ارزی دولت است و بررسی‌های بازار ارز نشان می‌دهد که اخبار نفتی تأثیر بسزایی در ذهنیت معامله‌گران دارد و نگرانی فعالان از نرخ ارز به دلیل تضعیف تحریم‌ها را کاهش داده است.

حمایت مهم از بازار سرمایه

بازار سرمایه در این هفته محدود بود و پس از تلافی حمله موشکی اسرائیل، دامنه نوسانات در بورس و فرابورس به محدوده مثبت و منفی یک محدود شد.

اما با توجه به افزایش سطح ریسک سیستماتیک در بازار سرمایه، عملکرد بازار سرمایه در هفته گذشته منفی و شاخص کل بازار سرمایه در محدوده دو میلیون و 208 هزار واحد قرار گرفت.

برخی از تحلیلگران معتقدند اگر سیاستگذار از تصمیمات مغایر با منافع بازار سرمایه عقب نشینی نکند و با سیاست های حمایتی از بورس حمایت نکند، باید شاهد ورود سرمایه های بیشتری به بورس باشیم.

از سوی دیگر، در هفته جاری پس از مدت ها مجید عشقی، مدیرعامل سازمان بورس و اوراق بهادار سکوت خود را شکست و به بانک مرکزی هشدار داد که در صورت بروز مشکل برای صندوق های با درآمد ثابت و بورس به دلیل سیاست های سازمان بورس و اوراق بهادار. بانک مرکزی کل اقتصاد را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

در حال حاضر بازار سرمایه از حمایت بسیار مهمی در محدوده دو میلیون و 200 هزار واحدی برخوردار است که شکست این حمایت ها می تواند فشار فروش را در بازار سرمایه افزایش دهد.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا