اخبار روز

سود سهام در این تاریخ واریز می شود.


به گزارش ریمینو به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان آذر سال گذشته مرحله اول سود عملکرد مربوط به سال مالی 1401 شرکت های سرمایه به حساب سهامداران واریز شد و مرحله دوم سود سرمایه در 3 اسفند ماه واریز شد.

بر اساس بیانیه سازمان بورس، در مرحله دوم صاحبان سهام 492 هزار تومانی 446 هزار تومان، 532 هزار تومان 482 هزار تومان و یک میلیون تومان سهام دریافت کردند البته 906 هزار تومان. میزان سود دریافتی بستگی به پرتفویی دارد که افراد در سهام داشتند.

چرا سود سهام سه مرحله داشت؟

قرار بود سود سهام در دو مرحله واریز شود، اما سوء نیت برخی شرکت ها باعث شد سود سال مالی 1401 در سه مرحله واریز شود. مجید عشقی، مدیرعامل سازمان بورس در این خصوص گفت: متاسفانه علیرغم نظارت سازمان بورس، 8 شرکت سود سهام خود را به حساب شرکت سپرده گذاری مرکزی واریز نکردند و این سازمان این اقدام را انجام خواهد داد. اقدامات لازم را برای دریافت سود سهام از سهامداران تا بعد انجام دهد.» مابقی سود باید از محل تامین مالی شرکت های سرمایه گذار به حساب سهامداران واریز شود.

پیش از این شرکت سپرده گذاری مرکزی به باشگاه خبرنگاران جوان اعلام کرده بود: صنایع سیمان دشستان، گروه مپنا و انرژی فجر خلیج فارس هیچ مبلغی را برای مرحله اول و دوم سود سرمایه خود به حساب صمت واریز نکرده اند. فولاد مبارکه اصفهان، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت بندرعباس و سوئیچ پارس وجوه فاز دوم خود را پرداخت نکرده اند.

اکنون طبق اعلام رئیس سازمان بورس احتمالا مرحله سوم واریز و تسویه سود سهام خواهد بود. خرداد ماه خواهد بود در همین رابطه مجید عشقی مدیرعامل سازمان بورس شب گذشته در رسانه ملی گفت: یک سری اتفاقات رخ داد که باعث شد برخی شرکت ها تخلف کنند و نتوانستند سود سرمایه را پرداخت کنند.

و افزود: اکثر این شرکت ها با کمبود نقدینگی مواجه هستند. ما همچنین پرداخت سود سهام را توصیه می کنیم. خرداد برای وصول این سودها و پرداخت مابقی سود سهام، البته باید لحظه دقیقی را شورای عالی بورس تعیین کند.

اما آیا با شرکت هایی که سود سهام خود را پرداخت نکرده اند توافقی صورت خواهد گرفت؟ در همین راستا ولی الله جعفری مدیر نظارت بر سردبیر سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: پرداخت نکردن سود غیر منطبق بر جدول زمانی اعلام شده در کدال تخلف است.

این مسئول تصریح کرد: نکته دیگر اینکه اگر 8 ماه تعیین شده در قانون تجارت و بر اساس مصوبه سازمان بورس اوراق بهادار باشد، این 8 ماه به 4 ماه کاهش می یابد و برخی از شرکت ها اساسنامه خود را تغییر می دهند و مهلت ها رعایت نمی شود . ، این نیز یک مشکل است. در مجموع دو موضوع عدم رعایت جدول پرداخت سود سهام منتشر شده در سامانه کدال و عدم رعایت جدول زمانی براساس اساسنامه ناشران قابل پیگیری است و سازمان بورس این موضوع را پیگیری خواهد کرد.

برای دریافت سود سهام به جایی نروید.

اما به محض داغ شدن بحث پرداخت سود سهام عده ای از سودجویان فرصت را مغتنم می شمارند و در همین راستا مهدی حاجیوند دستیار ویژه و مشاور رئیس سازمان بورس در امور سهام در گفت وگویی گفت: با باشگاه خبرنگاران: هر زمان که انتشار مربوط به سهام باشد، عده ای از این فرصت برای تقلب استفاده می کنند و لازم است سهامداران به چند نکته توجه کنند. کلاهبرداران اغلب از چندین روش استفاده می کنند. آنها به مردم پیامک می دهند و به آنها می گویند برای سود سهام با این شماره تماس بگیرند یا روی یک پیوند خاص کلیک کنند.

وی افزود: مورد دیگر این است که کلاهبرداران می توانند سایتی را به فضای مجازی معرفی کنند که قطعاً برای دریافت سود سهام وجود ندارد. نکته بعدی این است که برخی از کلاهبرداران حرفه ای تر هستند و حساب کاربری افراد را هک می کنند و از طریق آنها برای اطرافیان خود پیامک می فرستند و می گویند: “من از سهام سود دریافت کردم، به این لینک بروید و شما نیز سود دریافت خواهید کرد”. بنابراین هوشیاری مردم در این زمینه بسیار مهم خواهد بود.

دستیار و مشاور ویژه رئیس سازمان بورس در امور سهام سرمایه در ادامه بیان کرد: عموماً برای دریافت سود سهام سرمایه به هیچ فردی پیامی داده نمی شود و از مردم هیچ مدرکی درخواست نمی شود. و نیازی به بررسی وب سایت یا لینک ندارید.

پیش از این شرکت سپرده گذاری مرکزی اعلام کرده بود مشمولانی که سود دوره های قبل را دریافت کرده اند و سود دوره عملکرد مالی این 1401 را دریافت نکرده اند، می توانند پس از پی بردن به مشکل مربوط به اصلاح شبا به سامانه سرمایه یا سجام مراجعه کنند. شماره و مشکل را به حساب کاربری خود وارد کنید تا با دوره های بعدی از مزایای این دوره بهره مند شوید.

در پایان مرکز تماس شرکت سپرده گذاری مرکزی 1569 آماده پاسخگویی به سوالات سهامداران خواهد بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا