اخبار فناوری و تکنولوژیدانستنی ها

ذهن‌خوانی با استفاده از امواج مغزی بدون حرف زدن ممکن شد

دیجیاتو نوشت: محققان استرالیایی یک فناوری تازه به اسم  DeWave را توسعه داده‌اند که برای بار اول با هوش مصنوعی می‌تواند افکار ذهنی را بخواند و آن‌ها را به کلمات ترجمه کند. این فناوری از هیچ‌ نوع ایمپلنتی استفاده نمی‌کند و فقط فرد باید کلاه خاصی بپوشد. این کلاه امواج مغزی را با استفاده از نوار مغزی (EEG) ضبط و آن‌ها را به متن رمزگشایی می‌کند.

بر اساس مقاله ArXiv که هنوز مورد بررسی قرار نگرفته است، فناوری DeWave می تواند امواج EEG خام را مستقیماً به گفتار تبدیل کند. به لطف این فناوری، بیماران فلج مغزی قادر خواهند بود با دیگران ارتباط برقرار کنند. علاوه بر این، این فناوری ممکن است کاربردهای زیادی در هدایت وسایلی مانند بازوهای بیونیک یا روبات ها داشته باشد.

فناوری DeWave و تبدیل امواج مغزی به کلمات

در حال حاضر، DeWave بر اساس معیارهای محققین تنها 40 درصد دقیق است. این یک پیشرفت 3 درصدی نسبت به استاندارد قبلی در ترجمه افکار از EEG است. هدف محققان افزایش دقت به حدود 90 درصد، مطابق با روش‌های ترجمه سنتی زبان یا نرم‌افزار تشخیص گفتار است.

سایر روش‌های تبدیل سیگنال‌های مغزی به گفتار نیازمند جراحی برای کاشت الکترود یا دستگاه‌های بزرگ و گران قیمت MRI است. چنین روشی برای استفاده روزانه غیر عملی است و اغلب نیاز به استفاده از ردیابی چشم برای تبدیل سیگنال های مغز به کلمات دارد.

ذهن‌خوانی با استفاده از امواج مغزی ممکن شد/ نیازی به گفتن نیست

همانطور که چشمان یک فرد از کلمه ای به کلمه دیگر حرکت می کند، مغز آنها در هنگام پردازش هر کلمه مکث کوتاهی می کند. ترجمه امواج EEG خام به کلمات بدون ردیابی چشم کار را دشوارتر می کند. علاوه بر این، مغز افراد مختلف فضای بین کلمات را به یک شکل پردازش نمی کند. اینجاست که هوش مصنوعی در فناوری DeWave وارد عمل می شود. محققان هوش مصنوعی خود را با داده های مدل های زبان بزرگ، مانند مدل پشت ChatGPT، آموزش دادند. بنابراین، او توانست فاصله بین کلمات را تشخیص دهد و امواج مغزی خود را به کلمات مورد نظر ترجمه کند.

این فناوری هنوز در تشخیص کلمات مشکل دارد و به دلیل شباهت امواج مغزی این کلمات، کلمه ای مانند “مرد” را با “نویسنده” اشتباه می گیرد. البته این فناوری در ترجمه افعال بسیار مفید بوده است.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا