اخبار روز

حسین علایی: احتمال حمله اسرائیل بیشتر شده است

به گزارش خبرگزاری مگتو، منطقه غرب آسیا پس از گذشت شش ماه و چند ماه از آغاز جنگ غزه، در آستانه تشدید ابعاد جنگ غزه قرار دارد. از 7 اکتبر 2023 که حماس به اراضی اشغالی حمله کرد و حملات بی امان رژیم اسرائیل به نوار غزه آغاز شد، تلاش کشورهای منطقه و موضع اعلام شده بازیگران فرامنطقه ای بر این بوده است که از گسترش دامنه این امر خودداری کنند. جنگ

به گزارش جماران، این روند که برخلاف بسیاری از پیش بینی ها تا روز اول فروردین ماه ادامه داشت، با حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران در پایتخت سوریه تغییر کرد. شهادت چند تن از فرماندهان ارشد و مستشاران نظامی ایران در جریان این حمله و همچنین حمله به یک سایت دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران، صبر تهران را لبریز کرد.

13 روز پس از آن تاریخ، جمهوری اسلامی ایران تصمیم خود را برای پاسخ به این حمله با شلیک صدها پهپاد و موشک به سمت اسرائیل اجرا کرد. این یک عملیات برنامه ریزی شده بود که تلفات جانی نداشت و ایران عمداً از اصل غافلگیری اجتناب کرد تا تنش ها از مدیریت بازیگران فراتر نرود. مقامات ارشد نظامی ایران پس از پایان این عملیات اعلام کردند که از منظر جمهوری اسلامی ایران، پاسخ بین المللی مشروع و قابل قبولی به اسرائیل داده شده است و تهران قصدی برای ادامه تنش ندارد.

علیرغم ادعاهای ایالات متحده مبنی بر توصیه به تل آویو مبنی بر اجتناب از پاسخگویی به تهران، اسرائیل در ساعات اخیر اعلام کرد که این عملیات نظامی بی سابقه به منزله انتقام علیه ایران است.

بخش هایی از گفتگو با سردار علایی را بخوانید;

*****

آیا واکنش نظامی ایران به حمله رژیم اسرائیل به بخش کنسولی سفارت ایران در دمشق به اندازه کافی قوی بود که بتواند قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی را بازگرداند؟

حمله موشکی و پهپادی جمهوری اسلامی ایران به چندین پایگاه نظامی اسرائیل به طور آشکار و با اعلام رسمی از قبل و بدون غافلگیری، قدرت بازدارندگی ایران را احیا کرده است. زیرا اسرائیل به ترور فرماندهان ایرانی هم در ایران و هم در کشورهای دیگر عادت دارد. جمهوری اسلامی ایران نیز از انجام این اقدامات خودداری کرد تا اسرائیل رفتار خود را تغییر دهد. اما اسرائیل عدم پاسخ روشن ایران به عملیات های مختلف موساد را به عنوان ضعف در قدرت نظامی و عملیاتی ایران می دانست. از سوی دیگر، علیرغم کشتار اسرائیل در نوار غزه و فلسطین اشغالی و همچنین حمله به منافع ایران، این اقدام هرگز از سوی آمریکا و اروپا به عنوان تهدیدی برای امنیت کشور در خاورمیانه معرفی نشده است. .

لذا برای دفاع از جان ایرانیان و جلوگیری از ادامه جنایات اسرائیل علیه ایرانیان و منافع ملی ایران، جمهوری اسلامی ایران باید پاسخ مناسبی می داد.

متأسفانه علیرغم اینکه ایران در ابتدا به شورای امنیت سازمان ملل متحد برای جلوگیری قانونی از اقدامات نظامی اسرائیل علیه اماکن دیپلماتیک متوسل شد، دولت‌های آمریکا، انگلیس و فرانسه متأسفانه و با حیرت حتی از مقصر دانستن اسرائیل برای حمله به سایت‌های دیپلماتیک خودداری کردند. سایت های دیپلماتیک ساختمان سفارت ایران در دمشق نپذیرفت و راه دیپلماتیک برای پایان دادن به بحران ناشی از اسرائیل را مسدود کرد.

ایران ناگزیر باید به اسرائیل نشان می‌داد که جنایاتش بی‌پاسخ نمی‌ماند و حمایت نظامی آمریکا و برخی کشورهای اروپایی مانع از انتقام‌جویی نظامی ایران نمی‌شود که در ماده 51 منشور سازمان ملل به عنوان دفاع مشروع توصیف شده است. مانع از عملیات بازدارندگی ایران نخواهد شد.

در ساعات اخیر، طرف اسرائیلی بر واکنش به این حمله تاکید کرده و سروصدای دیپلماتیک حاکی از آن است که احتمال این امر بیشتر شده است. سوالی که در افکار عمومی مطرح می شود این است که آیا ایران حمله دیگری از سوی اسرائیل را پیش بینی کرده است و اگر چنین است، در صورت وقوع این حمله چگونه می تواند از تشدید ابعاد جنگ جلوگیری کند؟

ایران اعلام کرده است که عملیات علیه پایگاه های مورد استفاده شبه نظامیان اسرائیلی برای حمله به ساختمان سفارت ایران در سوریه در پاسخ به حمله نظامی اسرائیل به تاسیسات دیپلماتیک و ترورهای ایران بوده است. بنابراین عملیات ایران پایان یافته و ادامه نخواهد داشت.

بنابراین اگر اسرائیل حمله نظامی جدیدی علیه ایران انجام دهد یا ترورهای جدیدی انجام دهد، در واقع در حال طراحی و اجرای عملیات دیگری است و این اقدام جدیدی محسوب می شود و ربطی به پاسخ قبلی ایران ندارد. بنابراین، یک یا چند حمله از این دست، جدید تلقی می‌شوند و نیاز به پاسخ جدیدی از سوی ایران دارند.

اسرائیل باید درک کند که هرگونه حمله چه از سوی ارتش صهیونیستی و چه از سوی موساد با پاسخ مناسب ایران مواجه خواهد شد. نتانیاهو باید درک کند که استراتژی ایران از «سکوت و خویشتن داری» به «پاسخ متقابل» به حملات اسرائیل تغییر کرده است.

بنابراین اگر آمریکا و اروپا خواهان افزایش تنش در منطقه نیستند، باید جلوی شرارت ها و حملات اسرائیل را بگیرند و اجازه ندهند اسرائیل علاوه بر جنگ و کشتار در نوار غزه، جنگ جدیدی را در خاورمیانه آغاز کند. زیرا عواقب آن بر منافع آنها و کشورهای عربی نیز تأثیر خواهد گذاشت.

به هر حال ایران با انجام عملیات نظامی 26 فروردین ماه تلاش کرد تا بحران ناشی از حمله اسرائیل به ساختمان سفارت ایران و همچنین مستشاران نظامی و دیپلمات های ایرانی را مهار کند.

جمهوری اسلامی ایران با چنین پاسخی به جنایات اسرائیل، عملاً می‌خواهد اسرائیل را از تشدید تنش‌ها و گسترش جنگ به خاورمیانه باز دارد و اسرائیل را مجبور به تجدیدنظر در حمله به منافع ایران و کشتارهای وحشیانه مداوم ایرانی‌ها می‌کند.

۲۷۲۱۱

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا