اخبار روز

به فرزندان خود ماکارونی ندهید!

بسیاری از متخصصان تغذیه بر این باورند که غذاهای فوری مانند نودل فوری نه تنها ارزش غذایی ندارند، بلکه مصرف نامتعادل آن می تواند مضرات زیادی را نیز به همراه داشته باشد، زیرا هنگام فرآوری، این نوع غذاها با روغن و نمک فراوان طعم دار می شوند تا بیشتر شوند. خوش طعم غذاهایی که برای بزرگسالان توصیه نمی شود قطعا برای کودکان مضر است.

به گزارش ایسنا، امروزه غذاهای فوری جزو پرطرفدارترین غذاها هستند. یکی یکی از این غذاها رشته فرنگی فوری است که شاهد تبلیغات تلویزیونی و بیلبوردهای متعددی برای تبلیغ این غذای وسوسه انگیز در کشورمان هستیم. تبلیغاتی که بیننده را به خوردن این رشته ها با بسته بندی های وسوسه انگیز و ادویه های مختلف ترغیب می کند. اما تبلیغات برای کودکان اکنون بحث برانگیز است.

بسیاری از کارشناسان تغذیه بر این باورند که غذاهای فرآوری شده مانند نودل فوری نه تنها ارزش غذایی ندارند، بلکه مصرف نامتعادل آن می تواند مضر باشد. زیرا این غذاها در طی فرآیند فرآوری با روغن و نمک زیادی طعم دار می شوند تا خوش طعم تر شوند.

غذاهایی که برای بزرگسالان توصیه نمی شود قطعا برای کودکان مضر است. اما کودکان به دلیل طعم لذیذی که دارد به این غذای آماده علاقه مند می شوند و والدین به دلیل سهولت در تهیه آن حاضرند غذاهای سالم را برای کودکان جایگزین کنند.

نودل یک غذای اصیل آسیایی است. غذای اسپاگتی مانند که عمدتاً از آرد گندم تهیه می شود. این غذای آماده ابتدا در روغن سرخ می‌شود، سپس خشک می‌شود و در نهایت در بسته‌بندی‌های کوچک با بسته‌بندی طعمی از ادویه‌های مختلف به فروش می‌رسد. معمولا نودل های فوری در آب جوش پخته می شوند. بعد از مدت کوتاهی نودل را می توان خورد. البته روش استفاده ممکن است در جاهای مختلف متفاوت باشد و یا در هنگام مصرف موادی به آن اضافه شود.

در زیر با خانم سمیرا ابراهیم اف، متخصص علوم تغذیه و رئیس پژوهشکده تغذیه و صنایع غذایی کشور درباره مضرات این غذای فوری گفت و گو کرده ایم:

این متخصص تغذیه درباره ارزش غذایی ماکارونی می گوید: ماکارونی در واقع از پایه گندم درست می شود و مانند دیگر غذاهای ماکارونی موجود در بازار است. ترکیب آن برای کسانی که می خواهند از آن استفاده کنند اجباری است و از نظر تغذیه ای ترکیب مفیدی نیست زیرا کالری بسیار بالایی دارد.

بسته ای که شبیه یک بسته بسیار کوچک به نظر می رسد اما تقریباً 400 کالری در همان بسته بسیار کوچک ارائه می دهد. جدا از کالری بالا، مقدار مواد نیز جالب نیست. حدود 35 درصد انرژی آن از چربی تامین می شود. و این درصد بالایی است.

به طور معمول، برای تغذیه مطلوب، توصیه می کنیم حداکثر 30 درصد انرژی از چربی تامین شود. با این حال، هنگام خوردن پاستا در وعده غذایی، 35 درصد انرژی از چربی حاصل می شود. محتوای کربوهیدرات آن حدود 55 درصد است که کافی است. اما مشکل اینجاست که هیچ فیبر ندارد.

این بدان معنی است که این ماده غذایی تقریباً کم فیبر است که قند آن بلافاصله جذب می شود و در دراز مدت می تواند منجر به دیابت و سایر مشکلات شود. همچنین حاوی کمی پروتئین است. علاوه بر این، حاوی نمک زیادی است و حتی ممکن است مونوسدیم گلوکومات (نوعی نمک سدیم) به عنوان طعم دهنده به آن اضافه شود که این ماده نیز معایب خاص خود را دارد و در صورت استفاده مداوم می تواند مضر باشد.

با توجه به اینکه این فست فود طرفداران زیادی دارد، چقدر پیشنهاد می کنید؟

شاید اگر کسی غذاهای متنوع بخواهد. یا دسترسی به سایر غذاها ندارد، هفته ای یک بار به عنوان وعده غذایی مصرف شود نه آخر شب. و اینکه حداقل ادویه ها حذف شود تا نمک کم شود و در صورت امکان با سبزیجات مخلوط شود تا فیبر آن زیاد شود.

تا ارتباطات او حداقل در این راه مفیدتر شود. اگر می خواهند ترکیب پروتئینی داشته باشند، باید مواد پروتئینی مانند تخم مرغ یا گوشت را اضافه کنند. وقتی مردم به پروتئین اهمیت نمی دهند. سبزیجات را حتما اضافه کنید، می توانید هر نوع سبزی را اضافه کنید.

برای استفاده با فلفل، بروکلی، هویج یا سایر سبزیجات. سبزیجاتی که حاوی فیبر بیشتری هستند می توانند اثرات مضر کربوهیدرات ها، چربی و نمک اضافی را کاهش دهند.

عمده ترین عوارضی که نودل فوری می تواند برای فرد ایجاد کند چیست؟

اگر مصرف ماکارونی افزایش یابد، می تواند منجر به چاقی شود. زیرا محتوای چربی و کربوهیدرات زیاد و میزان پروتئین آن کم است. اثر سیری زیادی ندارد و وقتی انسان آن را می خورد می تواند بعد از آن باشد یکی یا دو ساعت گرسنه است و دوباره شروع به خوردن می کند. علاوه بر این، نمک زیاد آن می تواند باعث فشار خون بالا شود

با توجه به تبلیغات این غذا و علاقه کودکان به آن، این سوال پیش می آید که چگونه می توان مضرات ماکارونی را برای کودکان کاهش داد؟

همانطور که قبلا ذکر شد، ترکیب باید تغییر کند. اولین مورد حذف عطر مرتبط با Nodal است. سبزیجات در مرحله بعدی اضافه می شوند. به خصوص برای اینکه کودکان فیبر مورد نیاز خود را دریافت کنند و احساس سیری کنند.

از آنجایی که کودکان رشد می کنند و به پروتئین نیاز دارند، اگر پروتئین کافی دریافت نکنند، به جای عضله سازی در بدن آنها چربی ایجاد می شود. این مشکل به زودی منجر به بیماری های مزمن مانند دیابت و بیماری کبد چرب در کودکان خواهد شد.

بنابراین به کودکان توصیه می شود که منبع پروتئین و سبزیجات را به ماکارونی اضافه کنند و دفعات مصرف را کاهش دهند. همچنین از یک بسته پاستا در وعده غذایی کودک استفاده نکنید.

تا جایی که امکان دارد مصرف آن برای کودکان توصیه نمی شود، زیرا نمک زیاد طعم کودکان را تغییر می دهد. اگر کودک از کودکی به مصرف این مقدار نمک عادت داشته باشد، مدام به سایر غذاهای خود نمک می افزاید. به این ترتیب ذائقه کودک تغییر می کند. حتی به نظر من هفته ای یک بار برای بچه ها زیاد است و غذای سالمی برای آنها نیست.

با توجه به مضرات ماکارونی، تبلیغات زیادی برای این غذا به خصوص در تلویزیون با هدف کودکان وجود دارد. آیا دستورالعمل خاصی در این زمینه وجود ندارد؟

متاسفانه این رسانه ها به خصوص تلویزیون به جای سلامتی مردم به فکر درآمدزایی هستند. هر چند شورای سیاستگذاری سلامت و مواردی از این دست وجود دارد. اما باز هم تبلیغات پاف را در تلویزیون می بینیم.

زیرا هدف از تبلیغات تلویزیونی، صرف نظر از درست یا نادرست بودن آن، کسب درآمد است. متأسفانه چنین تبلیغاتی انجام می شود و ما چاره ای در مقابل آن نداریم، اما می توانیم یک سری آموزش به کوکان بدهیم تا مصرف این نوع غذاها کم شود یا حداقل تغییر کند. باید واضح باشد که هر چیزی که تبلیغ می شود لزوماً مفید نیست.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا