اخبار روز

اگر این علائم را دارید، بدن شما کمبود ویتامین C دارد

به گزارش مگتو، در این مقاله نشانه هایی از کمبود ویتامین C در بدن دیده می شود که البته در افراد مختلف بسته به شدت آن می تواند متفاوت ظاهر شود.

ایرنا در پیامی نوشت: کمبود ویتامین C علائمی دارد که با تشخیص زودهنگام کمبود ویتامین C برطرف می شود. بسته به شدت و مدت کمبود، اثرات کمبود ویتامین C ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد و ممکن است شامل یک یا همه علائم زیر باشد:

تغییرات پوستی

ویتامین C در تولید کلاژن، یک پروتئین ساختاری مهم در پوست، مو، مفاصل، استخوان ها و عروق خونی نقش دارد. هنگامی که سطح ویتامین C پایین باشد، بیماری کراتوپیلاریس می‌تواند ایجاد شود، یک بیماری پوستی که در آن پوست زبر می‌شود و پوست مرغ ایجاد می‌شود.

پوست سالم حاوی مقادیر زیادی ویتامین C است که از پوست در برابر آسیب های اکسیداتیو مانند نور خورشید یا آلاینده ها محافظت می کند. کمبود ویتامین C می تواند منجر به خشکی و چروک شدن پوست شود.

یکی یکی دیگر از اثرات کمبود ویتامین C بر روی پوست، خطر کبودی است. زیرا کمبود ویتامین C منجر به کمبود کلاژن و ضعیف شدن دیواره رگ های خونی می شود که باعث می شود رگ های خونی به راحتی پاره شوند. این حالت یکی این یکی از اولین علائم آشکار کمبود ویتامین C است.

یکی دیگر از اثرات کمبود این ویتامین بر روی پوست، کندتر شدن بهبود زخم است. زیرا کمبود ویتامین C باعث اختلال در تولید بافت جدید می شود. در این مورد نشانه پیشرفته کمبود ویتامین است.

عادی نشدن موها

موها در حالت طبیعی و طبیعی خود هر ماه چند سانتی متر مستقیم رشد می کنند. یکی یکی از عواقب کمبود ویتامین C نقص در ساختار مو است که منجر به کج شدن، پیچ خوردگی و صنوبر شکل موها می شود. در این حالت اغلب موها نمی توانند رشد کرده و بلند شوند و احتمال شکستگی و ریزش آن وجود دارد. این وضعیت پس از یک ماه درمان از بین می رود.

یکی دیگر از اثرات کمبود ویتامین C بر روی مو این است که فولیکول های مو قرمز روشن می شوند. هنگامی که این اتفاق می افتد، رگ های خونی کوچک اطراف فولیکول های مو می ترکد و لکه های کوچک قرمز روشن در اطراف فولیکول های مو ظاهر می شود. یکی این یکی از پیامدهای کمبود شدید ویتامین C است. این وضعیت پس از دو هفته درمان از بین می رود.

تغییرات در ناخن

کمبود ویتامین C نیز می تواند ساختار ناخن ها را مختل کند و در نتیجه ناخن های قاشقی شکل نازک و شکننده هستند. در این صورت ممکن است لکه ها یا خطوط قرمزی روی ناخن وجود داشته باشد که ناشی از خونریزی از وریدهای حساس است. برخلاف دو مورد دیگر، تغییرات ناخن با کمبود ویتامین C قابل توجه نیست.

تغییرات در مفاصل، استخوان ها و دندان ها

کمبود ویتامین C اغلب منجر به درد شدید مفاصل می شود. در موارد شدید، خونریزی در مفاصل و تورم دردناک رخ می دهد. ویتامین C برای تشکیل استخوان مهم است و کمبود آن می تواند خطر ایجاد استخوان های ضعیف و شکننده را افزایش دهد.

کمبود ویتامین C همچنین می تواند منجر به خونریزی لثه شود که به دلیل ضعیف شدن دیواره عروق خونی و از هم گسیختگی بافت لثه است. اگر این وضعیت بدتر شود، از دست دادن دندان نیز ممکن است رخ دهد.

ضعف سیستم ایمنی بدن

مطالعات نشان داده است که ویتامین C در بسیاری از سلول های ایمنی ذخیره می شود و به این سلول ها کمک می کند تا عوامل بیماری زا را از بین ببرند.

کمبود ویتامین C سیستم ایمنی بدن را ضعیف می کند و خطر ابتلا به عفونت های جدی مانند ذات الریه را افزایش می دهد. افراد مبتلا به اسکوربوت در صورت عدم درمان در نهایت به دلیل تضعیف شدید سیستم ایمنی بدن به دلیل عفونت های مختلف جان خود را از دست می دهند.

کم خونی فقر آهن مداوم

آهن برای ساخت سلول های خون مورد نیاز است و کمبود آهن منجر به کم خونی ناشی از فقر آهن می شود. ویتامین C برای جذب آهن برخی غذاها ضروری است و در صورت کمبود ویتامین C، کم خونی ناشی از فقر آهن ایجاد می شود.

سایر علائم کمبود ویتامین C

کمبود ویتامین C بر خلق و خو نیز تأثیر می گذارد و می تواند علائمی مانند خستگی، ضعف و نوسانات خلقی را ایجاد کند.

کمبود ویتامین C می تواند منجر به افزایش چربی بدن و افزایش وزن شود.

مصرف ناکافی ویتامین C می تواند التهاب و استرس اکسیداتیو را در بدن افزایش دهد.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا