اخبار روز

آیا انتخاب غذا به صورت ژنتیکی تعیین می شود؟

به گزارش مگتو، پژوهش حاضر حاصل تحقیقات دکتر جوآن کول در دانشکده پزشکی دانشگاه کلرادو در ایالات متحده. او می‌گوید: «برخی از ژن‌هایی که ما شناسایی کرده‌ایم، از جمله ژن‌هایی که مربوط به طعم، بو و بافت هستند، به مسیرهای حسی مربوط می‌شوند و ممکن است مسئول پاسخ‌های پاداش مغز نیز باشند.

ایسنا در بیانیه‌ای نوشت: این نتایج می‌تواند کلیدی برای درک ترجیحات غذایی فردی در سطح ژنتیکی باشد و به طور بالقوه به دانشمندان اجازه می‌دهد تا «پروفایل‌های ژنتیکی حسی» را ایجاد کنند که می‌تواند توصیه‌های غذایی شخصی‌سازی شده را ارائه دهد.

نقش مهم عوامل محیطی مانند پیشینه فرهنگی، موقعیت اجتماعی و اقتصادی و دسترسی به غذاهای مختلف در شکل گیری عادات غذایی ما از دیرباز شناخته شده است، اما چون ژنتیک نقش بسیار کمتری در این امر ایفا می کند بیش از همه عوامل محیطی، ما باید داده های صدها هزار نفر را بررسی کنیم تا تأثیرات ژنتیکی را در بین عوامل محیطی شناسایی کنیم، و اطلاعات مورد نیاز برای انجام این کار به تازگی در دسترس قرار گرفته است. نبود.

یکی از موانع اصلی شناسایی ژن های مرتبط با تغذیه، شبکه پیچیده ای از تعاملات بین عادات غذایی و سایر عناصر، از جمله عوامل بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی است. برای غلبه بر این چالش، روش‌های محاسباتی برای جداسازی تأثیرات ژنتیکی مستقیم بر رژیم غذایی از تأثیرات غیرمستقیم، مانند ژنی که بر دیابت تأثیر می‌گذارد، استفاده شد تا فرد مجبور شود مصرف قند خود را محدود کند.

این تجزیه و تحلیل تقریباً 300 ژن را شناسایی کرد که مستقیماً بر مصرف غذاهای خاص تأثیر می گذارد و نزدیک به 200 ژن که با عادات غذایی عمومی مانند خوردن ماهی یا میوه مرتبط هستند.

کول قصد دارد به تحقیق در مورد ژن‌های مرتبط با رژیم غذایی که به تازگی شناسایی شده‌اند، ادامه دهد تا عملکرد آنها را بهتر درک کند و ژن‌های دیگری را کشف کند که مستقیماً بر انتخاب غذا تأثیر می‌گذارد.

همانطور که این مطالعه نشان داد، ژن‌های خاص مرتبط با طعم، بو و درک بافت می‌توانند بر ترجیحات و انتخاب‌های غذایی تأثیر بگذارند. برخی از انواع ژنتیکی، از جمله نحوه ذخیره چربی یا پردازش قند، بر پاسخ‌های متابولیکی ما به غذا تأثیر می‌گذارند و به بیماری‌هایی مانند چاقی و دیابت کمک می‌کنند.

احساسات، خلق و خو و استرس می توانند به طور قابل توجهی بر انتخاب غذای ما تأثیر بگذارند. برخی از افراد ممکن است در مواقع استرس زا به غذاهایی روی بیاورند که به راحتی در دسترس هستند یا به دلیل افسردگی یا اضطراب درگیر عادات غذایی ناسالم باشند.

درک عوامل مختلف می تواند به توسعه مداخلات هدفمندتر برای بهبود عادات غذایی در سطح فردی و جمعیت کمک کند.

۲۳۳۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا