اخبار روز

درخواست فعالان اقتصادی برای تعطیلی روز شنبه به جای پنجشنبه


به گزارش مانیبان، کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی افزایش تعطیلی رسمی هفتگی به دو روز و کاهش چهار ساعت کار کارکنان را تصویب کرد و روز پنجشنبه را به تعطیلات هفتگی اضافه کرد.

این مصوبه در راستای لایحه اصلاح ماده 87 قانون مدیریت خدمات عمومی و کاهش روز کاری هفتگی از 44 ساعت به 40 ساعت است به این معنی که روز کاری کارکنان دولت 16 ساعت در ماه کاهش می یابد. شروع و پایان روز کاری توسط دولت تعیین می شود و با توجه به فصول سال تغییر می کند.

این مصوبه هنوز به جلسه علنی شورای اسلامی نرسیده و به تصویب نهایی نرسیده است. فعالان بخش خصوصی خراسان رضوی بر این باورند که با تعطیلی روز پنجشنبه، فاصله اقتصاد ایران با اقتصاد جهان به چهار روز افزایش می یابد.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با خبرنگار ایرنا با مخالفت با افزایش تعطیلات در هفته گفت: در صورت نیاز به تعطیلی یک روز دیگر از هفته، شنبه باید تعطیل شود. به جای پنجشنبه تعطیل در نظر گرفته می شود.

به گفته فیروز ابراهیمی، مصوبه کمیسیون اجتماعی شورای اسلامی در مورد تعطیلی پنجشنبه ها با نامگذاری سال جاری از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان «جهش تولید با مشارکت مردم» مغایرت دارد و مشکلاتی را ایجاد می کند. . در روابط تجاری کشورمان با دنیا.

وی گفت: تعطیلات هفتگی در کشورهای جهان شنبه و یکشنبه است و با بسته شدن روز جمعه در ایران، فاصله اقتصاد کشورمان با اقتصاد جهان سه روزه می شود، اما با اضافه شدن تعطیلات پنجشنبه این فاصله افزایش می یابد. چهار روز.

رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: در صورت نیاز به افزایش روزهای تعطیل در هفته، نباید تداخلی با تعداد ساعات کاری انجام شود یا حداقل بخش خصوصی را حذف کند. . این مشکل.

بهترین تاثیر تعطیلی روز شنبه بر تجارت بین المللی

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی خراسان رضوی نیز به این معنا معتقد است: اضافه شدن روز پنجشنبه به تعطیلات آخر هفته و تعمیق ناهماهنگی تعطیلات آخر هفته در کشورمان با اکثریت کشورهای جهان، تبعات منفی خواهد داشت. برای اقتصاد کشور اقتصاد و تجارت

محمدرضا توکلی زاده افزود: بخش خصوصی با اضافه شدن تعطیلات آخر هفته موافق است. اما تأکید این بخش بر تعطیلی «شنبه‌ها» است تا پنج‌شنبه‌ها. از آنجایی که بسیاری از کشورهای جهان روز شنبه را روز تعطیل می دانند، هماهنگی تقویم در روابط تجاری جهانی و ارتباطات اقتصادی ما مهم است.

وی بیان کرد: تعطیلی روزهای شنبه به جای پنجشنبه ها از نظر اقتصادی تاثیر بهتری بر فعالیت های تجاری در سطح بین الملل خواهد داشت، این تصمیم می تواند به تقویت روابط تجاری منجر شود. بر این اساس امیدواریم مجلس و دولت توجه ویژه ای به این دغدغه بخش خصوصی داشته باشند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی خاطرنشان کرد: ماه ها پیش بخش خصوصی ضمن طرح موضوع اضافه شدن تعطیلات آخر هفته، نظر خود را مبنی بر تعیین روز شنبه به عنوان دومین روز تعطیل اعلام کرد. اما مصوبه اخیر کمیسیون اجتماعی مجلس حاکی از عدم توجه به نظرات و درخواست های بخش خصوصی در این زمینه است.

روی ادامه داد: با تعطیلی روزهای پنجشنبه و جمعه در ایران، به دلیل تعطیلات بیشتر کشورها در روزهای شنبه و یکشنبه، امکان برقراری ارتباطات بانکی، گمرکی و … عملا غیرممکن خواهد بود. به مدت چهار روز متوالی، و این بر زمینه ها تأثیر می گذارد. صادرات، واردات و ترانزیت و به طور کلی اکثر بخش های اقتصادی آثار زیانباری خواهند داشت.

توکلی زاده افزود: تحقق شعار «پرش در تولید با مشارکت مردم» الزاماتی دارد که یکی یکی از مهمترین مولفه های آن توجه به نظرات بخش خصوصی برای بهبود فضای کسب و کار است.

آنها با بخش خصوصی مشورت نکردند

اما نکته حائز اهمیت در صحبت های بخش خصوصی مبنی بر تغییر تعطیلات از پنج شنبه به شنبه این است که اساسا این تعطیلی مختص کارکنان دولت است و تعطیلی واحدهای تولیدی یا بنگاه های اقتصادی تا حد زیادی در اختیار فعالان بخش خصوصی است و می توانند از مزایای آن استفاده کنند. روز مرخصی کارمندان یا کارگران آنها تغییر کند.

رئیس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی خراسان رضوی در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: تنوع تصمیمات دولت در هر زمینه ای بر همه جوانب و بخش ها تأثیرات اقتصادی دارد و عملاً کار فعالان صنعت بخش خصوصی به این موضوع مرتبط است. آنها این مجموعه ها

عبدالله یزدان بخش تصریح کرد: 80 درصد تصمیمات اقتصادی کشور در دست دولت است و فعالان بخش خصوصی در صورت نیاز به ارز یا ترخیص کالا یا پاسخ نامه از گمرک و اخذ مجوزهای مختلف از دستگاه های اجرایی، روزهای پنجشنبه تعطیل می شوند. اقتصاد شما را تحت تاثیر قرار دهد

این فعال اقتصادی از عدم پاسخگویی بخش خصوصی در خصوص افزایش تعطیلات هفتگی به اعضای شورای اسلامی گلایه کرد و گفت: امروز فعالان اقتصادی جهان فکر می کنند و امیدوارند امسال رابطه آنها با دنیا کاملتر شود. که اقتصاد ملی با اقتصاد جهانی مرتبط و مرتبط است.

یزدان بخش تصریح کرد: درست است که کاهش روز کاری به 40 ساعت در هفته بهره وری را افزایش می دهد، اما بر روابط اقتصادی کشورمان با سایر کشورها تأثیر می گذارد، زیرا تعطیلی روز پنجشنبه و با احتساب تعطیلی شنبه و یکشنبه در سایر کشورها در واقعیت این است که فاصله اقتصاد ایران با اقتصاد جهان به چهار روز افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: تصمیمات نمایندگان مجلس در حوزه مسائل اقتصادی و اجتماعی باید با رایزنی و نظر فعالان و یا سرمایه گذاران بخش خصوصی همراه باشد، تصمیمات اقتصادی باید مطابق با شرایط جهانی باشد، تعطیلی روز پنجشنبه به معنای بسته شدن ارتباط است. بانک های کشور با بانک های جهان و مشکلات به روز در معاملات ارزی.

رئیس کمیسیون صنعت اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در صورت نیاز به افزایش یک روز تعطیلی در هفته پیشنهاد بخش خصوصی روز شنبه است و امیدواریم شورای اسلامی در این بند تجدید نظر کند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا