اخبار روز سینما جهان

استادانی که سن نمی‌شناسند/ از اسکورسیزی تا اسپیلبرگ و ایستوود

به گزارش خبرگزاری ریمینو، مارک تواین یک بار با کنایه گفت: «سن قبل از ماده یک امر ذهنی است؛ اگر اهمیت ندهی، اهمیتی ندارد». وقتی صحبت از مارتین اسکورسیزی به میان می آید، مطمئناً سن اهمیتی ندارد. این کارگردان 81 ساله پس از دریافت 10 نامزدی اسکار برای فیلم جنایی “قاتلان ماه کامل”، چندین پروژه بعدی را آماده کرده است و گفته می شود دو فیلم پشت سر هم فیلمبرداری می کند: یکی درباره عیسی و دومی فرانک سیناترا. زندگینامه.

کارگردان برنده اسکار که در دهه 1970 به موج جدید هالیوود کمک کرد، اکنون به دنبال دور زدن سیستم استودیویی است و به طور مستقل «زندگی عیسی» را که اقتباسی از کتاب شوساکو اندو در سال 1973 است بسازد. او همین رویکرد را با «سکوت» در سال 2016 دنبال کرد. اسکورسیزی مایل است دوباره با اندرو گارفیلد ستاره «سکوت» برای پروژه عیسی متحد شود، اگرچه مشخص نیست که آیا این بازیگر 40 ساله برای نقش اصلی در نظر گرفته شده است یا خیر. یکی از حواریون مسیح. (محققان بر این باورند که حضرت عیسی در سن 33 تا 38 سالگی از دنیا رفته است.) پیش بینی می شود تولید این فیلم اواخر امسال آغاز شود و فیلمبرداری آن در رژیم صهیونیستی، ایتالیا و مصر انجام شود. با توجه به اینکه رژیم صهیونیستی در غزه با حماس در حال جنگ است، فیلمبرداری در رژیم صهیونیستی می تواند چالش لجستیکی بزرگی باشد.

پروژه دوم سیناترا همچنان مشکلاتی دارد و تینا سیناترا دختر خواننده معروف که وارث پدرش است هنوز تایید خود را اعلام نکرده است. منابع می گویند که اسکورسیزی قصد دارد از لئوناردو استفاده کند دی کاپریو و جنیفر لارنس در این فیلم. لارنس نقش اوا گاردنر، همسر دوم سیناترا را بازی می کند. این فیلم که درباره دو ستاره مشهور سینما است، توجه استودیوهای بزرگ را به خود جلب کرده است و اپل که بودجه 215 میلیون دلاری “قاتلان ماه کامل” را تامین کرده است، مایل است به همکاری با اسکورسیزی ادامه دهد، اما گفته می شود سونی در این پروژه مشارکت دارد. پروژه بالاتر دارد

همچنین برنامه همکاری اسکورسیزی و استیون اسپیلبرگ در ساخت سریال تلویزیونی «کیپ ترس» برای اپل تی‌وی وجود دارد و این دو اسطوره تهیه‌کنندگان اجرایی آن هستند.

اسکورسیزی تنها کارگردان بالای 75 سال نیست که هنوز روی برخی از جاه طلبانه ترین پروژه های خود کار می کند. 3 نفر دیگر در لیست رقابتی جشنواره کن امسال حضور دارند. فرانسیس فورد کاپولا 85 ساله با Megalopolis، دیوید کراننبرگ 81 ساله با Shrouds و پل شریدر 77 ساله با Ah از کانادا. سال‌های پربار این چهره‌ها با توجه به اینکه هالیوود همیشه با نویسندگان قدیمی‌تر مهربان نبوده، قابل توجه است. می توان به یاد آورد که بیلی وایلدر 2 دهه آخر عمر خود را صرف ساخت فیلم دیگری کرد.

شریدر که فیلمنامه را نوشته است می گوید: “مطمئنم که اکثر هنرمندان می خواهند ادامه دهند، اما گاهی اوقات شما به اندازه کافی خوش شانس نیستید، و اگر انگیزه خلاقیت نداشته باشید، فقط گیر می کنید.” برای فیلم مهم اسکورسیزی در سال 1976 “راننده تاکسی”. شما به عنوان نمادی از چیزی که زمانی بودید به یاد می آورید. باید به کار خود ادامه دهید. من کووید گرفتم و هر بار که فکر می کردم ممکن است بمیرم، ایده جدیدی به ذهنم می رسد.

ریدلی اسکات در 86 سالگی به معنای واقعی کلمه در این عرصه حضور دارد. ساخت دنباله «گلادیاتور» و استقبال از تیزر آن خبرساز شد. برایان رابینز، مدیر عامل شرکت پارامونت که در فیلم بعدی خود یعنی بیوگرافی بی جی ها با اسکات همکاری خواهد کرد، می گوید: ریدلی اسکات استاد خلق انواع نمایش های سینمایی است و یکی او یکی از سرسخت ترین و سرزنده ترین کارگردانانی است که برای پارامونت کار می کند.

اسپیلبرگ 77 ساله نیز متوقف نشد. او احتمالا پروژه بعدی خود را که فیلمی درباره بشقاب پرنده هاست، بر اساس ایده اصلی خود خواهد ساخت. گفته می شود که دیوید کوپ در حال نوشتن فیلمنامه است.

اما شاید موفقیت و تلاش هیچ یک از این کارگردانان به شاهکار موفقیت کلینت ایستوود نرسد که فیلم “هیئت داوران شماره 2” را در 93 سالگی به پایان رساند. خودی ها می گویند که برادران وارنر از این فیلم هیجان زده است. حتی در 93 سالگی، ایستوود را نمی توان دست کم گرفت.

شریدر به شوخی می گوید: ایستوود پدربزرگ نسل مسن است. اما مرد پرتغالی مانوئل است دی اولیویرا تا 104 سالگی کار کرد (او در سال 2015 در سن 106 سالگی درگذشت).

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا