سبک زندگی

۷ سال قبل از ظاهر شدن علائم بیماری پارکینسون را با این ساعت های محبوب تشخیص دهید

افرادی که به پارکینسون مبتلا می شوند، سال ها قبل از تشخیص، کندتر از دیگران حرکت می کنند. آنها نه تنها در سرعت راه رفتن آهسته هستند، بلکه در مورد فعالیت های بدنی روزانه و سبک مانند تمیز کردن، مرتب کردن تختخواب یا بلند شدن برای تهیه یک فنجان چای نیز به طور قابل توجهی کندتر هستند.

این یافته ها از مطالعه ای بر روی 103712 بریتانیایی که از مچ بند ردیاب استفاده می کردند به دست آمده است. آنها به مدت یک هفته از این مچ بندهای ساعت هوشمند استفاده کردند.

نتایج این مطالعه به این معنا نیست که افراد می توانند بیماری پارکینسون را با خرید ساعت هوشمند پیش بینی کنند. در واقع، این داده های حرکتی آنقدر دقیق نیستند که بتوان چنین نتیجه ای را گرفت. اما از داده های این ساعت ها می توان برای شناسایی گروهی از افراد مستعد به این بیماری استفاده کرد. در حال حاضر هیچ دارویی برای پیشگیری یا کند کردن بیماری در دسترس نیست، دانشمندان می توانند این افراد را شناسایی کرده و داروهای جدیدی را برای نجات سلول های مغز آزمایش کنند.

از سال 2020، حدود 30 درصد از جمعیت بریتانیا از ساعت های هوشمند استفاده می کنند. بنابراین دانشمندان بر این باورند که استفاده از داده های این ساعت ها به راحتی در دسترس و بسیار ارزان است و می تواند به شناسایی افراد در مراحل اولیه بیماری پارکینسون کمک کند.

داده های این مطالعات یک هفته ای قادر به پیش بینی وضعیت یک فرد از نظر بیماری پارکینسون هفت سال بعد بودند. این داده ها از روش هایی مانند بررسی ژن ها و سابقه خانوادگی، شیمی خون، شیوه زندگی و عواملی مانند سیگار کشیدن و الکل و سایر علائم اولیه پزشکی مانند از دست دادن بویایی و بی اختیاری ادرار بهتر عمل کردند. این مطالعه که بر روی افراد 40 تا 69 ساله انجام شد، نشان داد که علاوه بر حرکات آهسته تر، افرادی که بعداً به پارکینسون مبتلا شدند، بیشتر از سایرین شب ها می خوابیدند و بیشتر از خواب بیدار می شدند.

علی‌رغم این کار و با استفاده از ساعت‌های هوشمند، بیماری پارکینسون را می‌توان در افراد مستعد خیلی زودتر از تشخیص پزشکان پیش‌بینی کرد، زمانی که دقیقاً سلول‌های مغزی حرکتی فرد هنوز از بین نرفته و احتمالاً قابل درمان هستند.

۵۸۵۸

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا