سبک زندگی

یک ساعت پس از مرگ چه اتفاقی برای بدن می افتد؟

موضوع مرگ به طور کلی خوشایند نیست. اما درک بیشتر مردم از مرگ ناشی از تماشای آن در فیلم هاست. در این رسانه‌ها، به‌ویژه در فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که برای مخاطبان خانوادگی ساخته می‌شوند، مرگ اغلب به سرعت اتفاق می‌افتد زیرا قهرمان به شرورها شلیک می‌کند و آنها مانند عروسک‌های پارچه‌ای به زمین می‌افتند.

در جاهای دیگر، در کمدی های سیاه مانند «آخر هفته در برنی»، اجساد می توانند چندین روز در حالت اولیه خود باقی بمانند و قابل حمل و نقل باشند. حال در واقعیت، پس از مرگ چه اتفاقی برای بدن خواهد افتاد؟

در عرض یک ساعت پس از مرگ، ماهیچه ها کاملا شل می شوند تا جایی که پوست افتاده و برخی از استخوان ها بیشتر نمایان می شوند. در افرادی که پوست روشن تری دارند، احتمالاً پوست رنگ پریده تر به نظر می رسد. زیرا خون از پمپاژ متوقف می شود. مردمک ها نیز گشاد می شوند. اگر مدفوع یا ادرار در بدن وجود داشته باشد، خارج می شود.

استاز تابوت در نتیجه توقف عملکرد سیستم تنفسی رخ می دهد.

بسیاری از مردم می‌دانند که بدن پس از مرگ فرآیندی را طی می‌کند که به آن ریگور مورتیس معروف است، که در آن بدن سفت و بی‌حرکت می‌شود. با این حال، ریگور مورتیس اولین فرآیندی نیست که پس از مرگ در بدن رخ می دهد. در واقع، ریگور مورتیس چندین ساعت پس از فرآیندهایی به نام آلگور مورتیس و لیور مورتیس اتفاق می‌افتد که هر کدام می‌توانند در عرض یک ساعت پس از مرگ شروع شوند.

اتولیز

سلول های بدن بلافاصله پس از مرگ فرآیندی به نام اتولیز را طی می کنند. پدیده ای سلولی که در عرض چند دقیقه همه موجودات مرده را تحت تاثیر قرار می دهد. چه چیزی از پوسیدگی بدن انسان زنده جلوگیری می کند؟ پاسخ، گردش خون است که سلول های بدن را با اکسیژن تامین می کند و آنها را فعال و سالم نگه می دارد.

هنگامی که فرد در زمان مرگ نفس خود را متوقف می کند، اکسیژن از طریق خون به سلول ها نمی رود و ساختار آنها شروع به خراب شدن می کند. غشاهای سلولی که معمولاً در طول زندگی سفت هستند، آنزیم‌های سلولی هیدرولیزکننده را آزاد می‌کنند. آنزیم ها شروع به از بین بردن مواد سلولی اطراف خود می کنند و فرآیند تخریب طولانی را در سطحی آغاز می کنند که با چشم غیر مسلح قابل مشاهده نیست.

الگوور مورتیس و لیور مورتیس

در میان بسیاری از فرآیندهایی که بدن می تواند طی یک ساعت پس از مرگ طی کند، چیزی که بیشتر مردم احتمالاً می دانند مورتیس است. Algor mortis در زبان لاتین به معنای مرگ سرد است و به زبان ساده فرآیندی است که در آن دمای بدن مرده از میانگین دمای بدن انسان زنده به دمای محیط کاهش می یابد.

مدتی پس از مرگ، خون تحت تأثیر نیروی جاذبه حرکت می کند و در رگ های خونی نزدیک زمین جمع می شود.

بسته به عوامل مختلف، لیور مورتیس ممکن است 30 دقیقه پس از مرگ رخ دهد. اگرچه معمولاً حدود یک تا سه ساعت پس از مرگ قابل مشاهده است. لیور که گردش خون آن متوقف شده است، تحت تأثیر گرانش در فرآیند مورتیس حرکت می کند. به حدی که قسمت های بالاتر بدن را ترک می کند و در رگ های نزدیک به زمین جمع می شود. این باعث ایجاد کبودی در قسمت های نزدیک به زمین می شود.

اگرچه آلگور مورتیس و لیور مورتیس می توانند به طور همزمان رخ دهند، اما ارتباط مستقیمی با یکدیگر ندارند و احتمالاً algor mortis زودتر از livor mortis شروع می شود.

ریگور مورتیس چه زمانی رخ می دهد؟

استاز تابوت در نتیجه توقف عملکرد سیستم تنفسی رخ می دهد. سیستم تنفسی اکسیژن را به ماهیچه های بدن می رساند و آدنوزین تری فسفات تولید می کند که به فیبرهای عضلانی اجازه حرکت می دهد. اندکی پس از مرگ، ماهیچه ها هنوز انعطاف پذیر هستند. با این حال، پس از قطع تنفس، عناصری مانند اسیدها و کلسیم بافت های عضلانی را پر می کنند و بافت های عضلانی را سفت می کنند و بدن را فلج می کنند.

ریگور مورتیس معمولاً سه تا چهار ساعت پس از مرگ شروع می شود و به مدت 12 ساعت کل بدن را تحت تأثیر قرار می دهد و اگر جسد در سردخانه نباشد حدود سه روز طول می کشد تا سفتی از بین برود.

آلگور مورتیس و لیور مورتیس در مقایسه با ریگور مورتیس چه زمانی ظاهر می شوند و آیا می توانند همپوشانی داشته باشند؟ چنین فرآیندهایی در عرض چند ساعت اتفاق می‌افتند و کاهش دما و کبودی در قسمت‌های پایینی بدن می‌تواند با شروع بیماری سخت‌گیری ادامه یابد. این دو فرآیند همراه با اتولیز، شروع فرآیند تجزیه را نشان می‌دهند که اولین گام به سمت فروپاشی جسد و در نهایت از بین رفتن استخوان است.

۵۸۵۸

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا