سبک زندگی

برونگرایی و درونگرایی: منابع انرژی و تأثیر آنها در شخصیت چیست؟ /جزئیات

درونگرایی و برونگرایی، ابعادی از شخصیت هستند که انرژی روزانه خود را از منابع متفاوت تامین می‌کنند. روانشناسی علمی به ما می‌گوید که درونگراها انرژی خود را از وقتی که در تنهایی سپری می‌کنند به دست می‌آورند، در حالی که برونگراها احساس تازگی و انرژی بیشتری را زمانی که در ارتباط و تعامل با دیگران هستند، تجربه می‌کنند و انرژی مثبتی به خود می‌دهند.

اگر در مورد تیپ های شخصیتی مطالعه کرده اید، باید بدانید که افراد درونگرا بیشتر از برونگراها به زمان تنهایی نیاز دارند. در واقع، ما درونگراها ممکن است عاشق گردهمایی های دوستانه و مهمانی های خانوادگی باشیم، اما پس از معاشرت، باید با خود خلوت کنیم تا باتری های اجتماعی خود را برای دور هم جمعی بعدی شارژ کنیم! اما چه چیزی درونگراها را به این تنهایی سوق می دهد؟ درونگرا بودن به چه معناست؟

درونگرایی و برونگرایی ابعادی از شخصیت هستند که انرژی روزانه خود را از منابع مختلف وارد می کنند. علم روانشناسی به ما می گوید که افراد درونگرا انرژی خود را از گذراندن زمان تنها به دست می آورند، در حالی که برون گراها زمانی که با افراد دیگر ارتباط برقرار می کنند و معاشرت می کنند احساس شادابی و انرژی می کنند.

این بدان معنا نیست که افراد درونگرا ضد اجتماعی و گوشه گیر هستند! کاملا! آنها به سادگی بیشتر از یک برونگرا از نظر اجتماعی خسته هستند و به فرصتی برای بهبودی نیاز دارند. ممکن است برای مدتی درونگرای جسور و اجتماعی باشید و با بسیاری از افراد خونگرم باشید، اما زمانی که باک بنزین شما خالی است، باید به پوسته خود برگردید.

علم چه می گوید؟

چرا باتری اجتماعی درونگراها به سرعت تخلیه می شود؟

هر فردی درونگرا که برای مدت طولانی در یک موقعیت اجتماعی گرفتار شده است و نمی تواند از آن فرار کند و گوشه ای خلوت را انتخاب کند، می داند که این موضوع چقدر می تواند استرس زا و ناراحت کننده باشد. توضیح اینکه چرا درونگراها و برونگراها در چنین مواقعی دو کارکرد متفاوت دارند دقیقا به سیم کشی مغز آنها مربوط می شود!

تحقیقات نشان می دهد که همه این تفاوت ها به دو هورمون بستگی دارد: دوپامین و استیل کولین.

چرا باتری اجتماعی درونگراها به سرعت خالی می شود؟

دوپامین یک انتقال دهنده عصبی است که مرکز لذت، برانگیختگی و شادی را در مغز کنترل می کند. مغز افراد درونگرا نسبت به دوپامین حساسیت بیشتری دارد و این بدان معناست که درونگراها برای احساس لذت و شادی نسبت به افراد برونگرا به دوپامین کمتری نیاز دارند. بنابراین، ترشح بیش از حد دوپامین باعث می شود که آنها به شدت تحریک شوند و خسته شوند و به سرعت سعی کنند جایی برای خلوت و خلوت پیدا کنند.

بخشی دیگر از این پازل مربوط به هورمون استیل کولین است. این هورمون مانند استیل کولین وظیفه ایجاد لذت را بر عهده دارد، با این تفاوت که به جای ارتباط با بیرون از طریق ارتباط با درون، تحریک و ترشح می شود. این توضیح می‌دهد که چرا افراد درون‌گرا محیط‌های ساکت‌تری را ترجیح می‌دهند، جایی که بتوانند بخوانند، فکر کنند و حریم خصوصی شخصی داشته باشند.

زمان تنهایی برای افراد درونگرا طلاست!

چرا باتری اجتماعی درونگراها به سرعت خالی می شود؟

شاید اگر چیزی از درون گرایی نمی دانید و فردی درون گرا در اطراف خود دارید، ممکن است فکر کنید که او گوشه گیر است و در تنهایی خود دست به کارهای بیهوده می زند. اما باور کنید که تنهایی برای افراد درونگرا بسیار ارزشمند است. در واقع آنها نه تنها از تنهایی خود لذت می برند، بلکه آن را فرصتی برای آرامش و رفاه می دانند.

آنها افکار خود را در تنهایی سازماندهی می کنند و ذهن خود را برای داشتن یک برنامه درست آماده می کنند. ممکن است برای شما جالب باشد، اما درونگراها واقعاً دوست دارند یک فیلم ببینند، به یک قطعه موسیقی گوش دهند یا به تنهایی چند تکه پیتزا بخورند. این چیزها ممکن است برای یک برون گرا خسته کننده باشد، اما درونگراها آماده می شوند تا با این چیزهای ساده به شلوغی زندگی برگردند.

چرا باتری اجتماعی درونگراها به سرعت خالی می شود؟

حالا با همه این اوصاف فکر می کنید درونگرا هستید؟ یا تیپ شخصیتی شما برونگرا است یا برونگرا؟ سعی کنید شخصیت درونی خود را بیشتر بشناسید تا بتوانید بهترین واکنش اجتماعی را در موقعیت های مختلف دنبال کنید.

 

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا