سبک زندگی

عکس بیماری باورنکردنی این زن 43 ساله: فکر می کرد روح ندارد!

فکر کردن یعنی بودن البته همه با قضیه معروف دکارت موافق نیستند. برخی از افراد مبتلا به یک اختلال عصبی روانپزشکی بسیار نادر متوجه وجود آنها نیستند. این بیماری به عنوان توهم کوتارد یا سندرم مرده راه رفتن شناخته می شود.

اکثر افرادی که از توهمات کوتارد رنج می برند، خود را بدن هایی در حرکت می بینند. دیگران فکر می کنند که آنها روح های بی جسمی هستند که برای همیشه زنده خواهند بود.

در هر دو مورد، بیماران مبتلا به هذیان های کوتارد واقعیتی عمیقاً تحریف شده را تجربه می کنند. در این واقعیت وجود بدن و نیازهای روزانه خود را انکار می کنند. یکی از پیامدهای رایج این باور گرسنگی از خود است.

کشف اولین مورد این بیماری به سال 1880 برمی گردد، زمانی که ژول کوتار، عصب شناس فرانسوی، نوع جدیدی از افسردگی را ذکر کرد. علائم این افسردگی شامل “مالیخولیا مضطرب، ایده های نفرین یا طرد شدن، عدم حساسیت به درد، هذیان هایی است که بدن خود فرد وجود ندارد، و توهم جاودانگی.”

بیمار او پیرزنی 43 ساله بود که مدعی بود مغز، اعصاب، معده و حتی روح ندارد. او همچنین از خوردن غذا اجتناب می کرد زیرا خود را جاودانه می دانست. علائم او پس از چند هفته درمان با آریپیپرازول، یک داروی اسکیزوفرنی بهبود یافت.

امروزه برخی از دانشمندان بر این باورند که توهم کوتارد یک بیماری مستقل نیست، بلکه یکی از علائم یک مشکل عمیق تر است. مانند اختلال دوقطبی، اسکیزوفرنی، افسردگی، یا سابقه طولانی اعتیاد یا تشنج.

کوتارد (راست) اولین بیمار مبتلا به سندرم کوتارد (سمت چپ) را در سال 1880 کشف کرد.

موارد و درمان توهم کوتارد

معمولاً بیماران مبتلا به این اختلال دچار توهمات مزخرف می شوند. در برخی موارد، بیمار مراقبت از سلامت جسمی خود را متوقف می کرد و حتی دارایی های مادی خود را به دیگران می داد.

یکی از بیماران معتقد بود که افراد بد می خواهند او را بکشند. او پس از بستری شدن در بیمارستان به پزشکان گفت که درگذشته است و «معده‌اش کار نمی‌کند، کبدش پاره شده، مغزش فلج شده و هیچ خونی در صورتش دیده نمی‌شود». او ادعا کرد که صداهای گوشش به او می‌گویند که شیطان است و بی‌حرکت در رختخوابش دراز کشیده است.

در مطالعات انجام شده تاکنون حدود صد نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده اند. یک مقاله مروری در سال 2018 نشان داد که از هر چهار نفر سه نفر مبتلا به این بیماری معتقد بودند که ویروس‌ها یا حشرات آنها را از داخل می‌خورند. یک بیمار 35 ساله فکر می کرد در مغزش کرم دارد.

تا به امروز، ما اطلاعات کمی در مورد هذیان کوتارد و علت همپوشانی علائم آن با سایر اختلالات داریم. تقریباً 90 درصد بیماران علائم افسردگی و 65 درصد اضطراب دارند. تعداد کمی از بیماران نیز توهمات شنیداری یا بینایی را گزارش می کنند.

با این حال، خبر خوب این است که برخی از این علائم ترسناک را می توان به طور موثر درمان کرد. داروهای ضد روان پریشی و ضد افسردگی، روان درمانی و حتی شوک درمانی ضربه ای از جمله روش هایی هستند که نتایج مثبتی به همراه دارند.

در بهترین حالت، بیماران مبتلا به سندرم کوتارد می توانند تنها با دو هفته دارو از واقعیت تحریف شده خود فرار کنند.

۲۲۷۲۲۷

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا