دانستنی ها

رنگ کردن مکرر مو چه عوارض خطرناکی دارد؟

از نظر برخی محققان، رنگ کردن مو یک عمل اعتیادآور است و اگر فردی یک بار موهای خود را رنگ کند، ناخودآگاه آن را تکرار می کند. رنگ کردن مکرر مو به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن باعث آسیب به ریشه و ساقه و همچنین حساسیت پوستی، آسم، سرطان و … می شود. همچنین باعث بیماری می شود.

امروزه رنگ کردن مو بخشی از دنیای مد شده است. امروزه بسیاری از افراد جامعه به خصوص جوانان بیش از گذشته به رنگ کردن موهای خود علاقه دارند، مدل های اینستاگرام و تبلیغات سالن های زیبایی را دنبال می کنند و هزینه های بسیار بالایی برای این کار می پردازند.

از نظر برخی محققان، رنگ کردن مو یک عمل اعتیادآور است و اگر فردی یک بار موهای خود را رنگ کند، ناخودآگاه آن را تکرار می کند. زیرا مدتی بعد از رنگ کردن مو، بین دو تا سه هفته، فولیکول های مو رشد کرده و موها دو رنگ می شوند. علاوه بر این، شستن مداوم موها باعث شد رنگ مو ظاهر خود را از دست بدهد و کدر و زشت به نظر برسد. به همین دلیل فرد برای حفظ زیبایی موهای خود نیاز به تجدید مکرر رنگ موهای خود دارد.

رنگ کردن مکرر مو به دلیل مواد شیمیایی موجود در آن باعث آسیب به ریشه و ساقه می شود. حساسیت پوستی فرد، آسم، سرطان و غیره. همچنین ممکن است او از بیماری هایی رنج می برد. در این مقاله به بررسی عوارض مختلف رنگ مو در زنان و مردان می پردازیم.

رنگ مو چه اجزایی دارد؟

قبل از اینکه بخواهیم اثرات مختلف رنگ مو را بررسی کنیم، باید بدانیم که رنگ مو از مواد تشکیل شده است. یک لوله رنگ مو از مقدار زیادی آمونیاک تشکیل شده است. آمونیاک به دلیل خاصیت قلیایی، کوتیکول مو را باز می کند و مولکول های رنگ را به قشر پوست منتقل می کند. مواد داخل لوله رنگ مو عبارتند از: مواد رنگی اکسیداسیون که کل موهای طبیعی را می پوشانند و عوامل رنگ دهنده سایه که مو را رنگ می کنند و پوشش کمتری دارند. لوله رنگ مو همچنین حاوی مواد پاک کننده سطحی است که قدرت نفوذ رنگ را افزایش می دهد و نمک های قلیایی که غلظت رنگ را تنظیم می کنند. گاهی اوقات برای از بین بردن بوی آمونیاک از رنگ مو از خوشبو کننده ها استفاده می شود.

رنگ کردن مکرر مو چه عوارضی دارد؟

بد حالت شدن موها: رنگ مو اغلب حاوی آمونیاک (یا مواد شیمیایی مشابه) و پراکسید است. آمونیاک فیبر مو را تجزیه می کند و پراکسید به تدریج رنگ طبیعی موهای شما را از بین می برد. استفاده بیش از حد از رنگ مو با این مواد شیمیایی باعث می شود که درخشندگی خود را از دست داده و به راحتی بشکنند.

سفید شدن مو: رنگ موی شیمیایی، به خصوص در صورت استفاده مداوم، نه تنها باعث خشکی و حالت نامناسب مو می شود، بلکه بر روی فولیکول ها و رنگدانه های مو نیز تاثیر می گذارد و باعث از بین رفتن رنگ و تمایل به سفید شدن آنها می شود.

واکنش‌های  آلرژیتیک: یکی از عوارض رنگ کردن مو این است که باعث ایجاد حساسیت می شود. اگرچه واکنش های آلرژیک به رنگ مو چندان رایج نیست، رنگ موی دائمی حاوی پارافنیلن است. دی آمین ها یک آلرژن رایج هستند. به همین دلیل، برخی از افراد مبتلا به بیماری های پوستی مانند اگزما و پسوریازیس باید از رنگ کردن موهای خود اجتناب کنند. زیرا ممکن است باعث خارش، سوزش، قرمزی یا تورم در پوست سر یا سایر نواحی حساس مانند صورت و گردن شود.

ملتحمه: عدم رعایت دقت و توجه لازم هنگام رنگ کردن موهایتان ممکن است باعث تماس مواد شیمیایی با نواحی حساس صورت شود. در برخی موارد، تماس مواد شیمیایی موجود در رنگ مو با چشم ممکن است باعث ورم ملتحمه یا التهاب و قرمزی چشم شود.

آسم: آسم یکی از علائم واکنش آلرژیک شدید به رنگ مو است. استنشاق مکرر مواد شیمیایی موجود در رنگ مو می تواند منجر به سرفه، خس خس سینه، التهاب ریه، ناراحتی گلو و تشدید حملات آسم شود.

اثرات مضر بر بارداری: رنگ کردن مو، به ویژه در دوران بارداری، ممکن است اثرات مضری بر جنین داخل رحم داشته باشد و باعث واکنش های آلرژیک و برخی خطرات دیگر برای سلامت نوزاد شود.

عوارض رنگ کردن مو در مردان چیست؟

مدتی است که رنگ کردن مو در بین آقایان بسیار رایج شده است. رنگ مو برای مردان می تواند عوارض جانبی مشابه رنگ مو برای زنان داشته باشد زیرا بسیاری از محصولات رنگ مو حاوی همان مواد شیمیایی هستند. برخی از عوارض رنگ کردن مو در مردان عبارتند از:

تحریک پوست: محصولات تولید شده در زمینه رنگ کردن مو ممکن است باعث تحریک پوست، قرمزی و خارش در پوست سر، صورت یا گردن شود.

سوختگی پوست سر: محصولات رنگ مو اگر برای مدت طولانی روی پوست باقی بمانند یا به درستی استفاده نشوند می توانند باعث سوختگی شیمیایی پوست سر شوند.

ریزش مو: اگرچه نادر است، اما برخی از افراد ممکن است در نتیجه استفاده از محصولات رنگ مو دچار ریزش مو شوند.

چگونه عوارض رنگ کردن مکرر مو را کاهش دهیم؟

برخی از افراد به دلیل افزایش سن و سفید شدن موها تمایل به رنگ کردن موهای خود دارند. اگر شما هم جزو کسانی هستید که به طور مرتب موهای خود را رنگ می کنید، احتمالاً برخی از عوارض رنگ مو را مشاهده کرده اید. یکی از ایمن‌ترین راه‌ها برای کاهش آسیب رنگ مو، چشم پوشی از رنگ‌های دائمی مو، تغییر روال‌ها و استفاده از گزینه‌های طبیعی است. شاید رنگ‌های طبیعی ضعیف‌تر از نمونه‌های شیمیایی و صنعتی باشند، اما جایگزین خوبی برای رنگ موی دائمی هستند. علاوه بر این، رنگ موی طبیعی فرصت خوبی برای آرامش و بازگرداندن سلامت و زیبایی مو می شود.

اطلاعات نوشته شده روی رنگ مو را بخوانید

معمولا در هنگام خرید رنگ مو، افراد به حرف فروشنده بسنده می کنند و اطلاعات روی جعبه رنگ مو را به دلیل نوشته انگلیسی آن نمی خوانند. یکی از موادی که معمولا در ترکیب رنگ مو استفاده می شود حنای هندی است. برخی از کارشناسان نیز بر این باورند که علت آن وجود پارافنیلن است دی آمین، در حناهندی ممکن است فرد پس از مصرف دچار حساسیت و عوارضی مانند سوزش و خارش شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا