سبک زندگی

نگاهی به ربات سوسکی باالهام از بدن سوسک برای دسترسی به فضاهای محدود! + عکس

مخترعان به تازگی با الهام از بدن سوسک رباتی ایجاد کردند که بدنی منعطف دارد و می‌تواند به راحتی در هر محیطی وارد شود. در ادامه بیشتر با این ربات آشنا خواهید شد.

غزال زیاری: این ربات کوچک از یک توپ پینگ پنگ سبکتر است، اما بدنه آن به اندازه کافی انعطاف پذیر است که در کوچکترین فضاها جا شود.

در مطالعه جدیدی که توسط Advanced Intelligent Systems منتشر شده است، محققان دانشگاه کلرادو بولدر اخیرا حشره رباتیک مفاصل چند پا تطبیقی ​​خود را به نام Clari معرفی کردند. این ربات زیبا از توپ پینگ پنگ سبک تر است و در کف دست شما جای می گیرد. با این حال، نباید فریب اندازه کوچک و وزن سبک آن را بخورید.. Clary به گونه ای ساخته شده است که با تکیه بر ساختار بدنه انعطاف پذیر خود، می تواند فضاهای تنگ را فشرده و نفوذ کند. این ربات حشره مانند به عنوان وسیله نقلیه شناسایی در مناطق کوچک مانند موتورهای جت و همچنین ماموریت های جستجو و نجات استفاده خواهد شد.

ساخت کلاری با الهام گرفتن از سوسک‌ها

به گفته کائوشیک جایارام، استادیار مهندسی مکانیک و یکی از نویسندگان مقاله، ایده ساخت کلاری تا حد زیادی از سوسک هایی که در زندگی روزمره می بینیم الهام گرفته شده است. به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد، او رباتی طراحی کرد که می توانست با فشرده کردن خود، ارتفاع خود را به نصف کاهش دهد. درست مانند سوسک ها که بدن خود را جمع می کنند و از شکاف های کوچک ساختمان می خزند.

او گفت: “ما توانستیم ربات را از شکاف های عمودی عبور دهیم. اما این باعث شد فکر کنم این تنها راه فشرده سازی آن است. راه های دیگر چیست؟”

در واقع، می توان گفت که ساخت کلاری یک تکرار جدید بر اساس پیشرفت های قبلی رباتیک نرم است. کلاری شکل و ساختار استانداردی دارد که شبیه به مربع با چهار پایه مفصلی است که هر یک توسط محرک‌ها و مدارهای دوگانه کنترل می‌شوند. کلاری می تواند قد خود را از 3.3 سانتی متر به 2 سانتی متر کاهش دهد اگر در محیطی تنگ قرار گیرد.. البته اعضای تیم Jayaram معتقدند که روبات های آینده کلاری نیز انعطاف پذیرتر خواهند بود.

نگاهی به ربات سوسکی باالهام از بدن سوسک برای دسترسی به فضاهای محدود! + عکس

کلاری، از سوسک تا آمیب

جایارام گفت: «آنچه ما می‌خواهیم ربات‌های همه منظوره‌ای هستند که بتوانند شکل خود را تغییر دهند و با شرایط مختلف محیطی سازگار شوند. او ادامه داد. او نسخه نهایی این ربات را به یک آمیب تشبیه می کند که شکل مشخصی ندارد و می تواند با توجه به نیازش به حرکت سریع یا غذا خوردن تغییر شکل دهد.

ولی روبات‌های Clary می‌توانند از ساختار منحصر به فرد و انعطاف‌پذیری پاهای خود برای عبور از مناطق بحرانی برای جستجوی قربانیان گم‌شده یا بازرسی بخش‌های مختلف دستگاه‌ها، بدون نیاز به دسته‌بندی و جداسازی یک محصول کامل و بزرگ استفاده کنند.. اما تیم Jayaram امیدوار است که در نهایت مدل‌های بی‌سیمی با قابلیت حرکت و اکتشاف مستقل بسازد.

جایارام ادامه داد: “اکثر ربات های امروزی عموما شبیه مکعب هستند. اما چرا باید همه آنها یکسان باشند؟ حیوانات در اندازه ها و شکل های مختلف در جهان دیده می شوند.”

منبع: پاپسی

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا