سبک زندگی

زندگی ما به این سیب زمینی بستگی دارد!

تینا مزدکی_ محققان توالی‌های ژنومی نزدیک به 300 گونه سیب‌زمینی و گونه‌های وحشی مانند آن‌ها را برای تولید محصولات مغذی‌تر، مقاوم‌تر به بیماری‌ها و آب‌وهوا جمع‌آوری کردند.

بیشتر بخوانید:

از آنجایی که گرمایش جهانی به طور فزاینده ای ثبات ذخایر مواد غذایی در سراسر جهان را تهدید می کند، محققان دانشگاه مک گیل در حال بررسی راه هایی برای افزایش ماندگاری و ارزش غذایی سیب زمینی هستند. این تیم به رهبری پروفسور مارتینا استرومویک، یک ابرپانژنوم سیب زمینی را برای شناسایی ویژگی های ژنتیکی که می تواند راه را برای نسل بعدی ابرسیب زمینی ها هموار کند، ایجاد کردند.

پروفسور استرومویک با همکاری محققان در کانادا، ایالات متحده و پرو گفت: “پانژنوم قابل توجه تنوع ژنتیکی سیب زمینی نشان می دهد که کدام صفات ژنتیکی می تواند به طور بالقوه به بهبود محصولات امروزی کمک کند و در نهایت منجر به بهبود این صفات شود.” جامع‌ترین مجموعه داده‌های توالی ژنومی تا به امروز در مورد سیب‌زمینی و بستگان آن.»

ژنوم مجموعه کاملی از دستورالعمل های ژنتیکی یک موجود زنده است که به عنوان توالی DNA شناخته می شود. هدف پانژنوم گرفتن تمام تنوع ژنتیکی در یک گونه است و سوپرپانژنوم همچنین حاوی بیش از یک گونه ژنتیکی است.

سیب زمینی غذای اصلی بسیاری از مردم در سراسر جهان است و همچنین پس از برنج و گندم یکی از مهم ترین محصولات غذایی جهان برای مصرف انسان است. پروفسور استرومویک می‌گوید: گونه‌های سیب‌زمینی وحشی می‌توانند چیزهای زیادی به ما یاد دهند که کدام ویژگی‌های ژنتیکی برای سازگاری با تغییرات آب و هوایی و شرایط آب و هوایی شدید، بهبود کیفیت تغذیه و بهبود امنیت غذایی حیاتی هستند.

برای ایجاد پانژنوم سیب زمینی، محققان از ابر رایانه ها برای جمع آوری داده ها از پایگاه های داده عمومی، از جمله بانک های ژن در کانادا، ایالات متحده و پرو استفاده کردند. به گفته محققان، پانژنوم می تواند برای پاسخ به بسیاری از سوالات در مورد تکامل این گیاه مهم که حدود 10000 سال پیش توسط مردم بومی ساکن در کوه های جنوب پرو اهلی شده است، استفاده شود. همچنین می‌توان از آن برای کمک به شناسایی ژن‌های خاص برای ایجاد ابر سیب‌زمینی با استفاده از تکثیر متعارف یا فناوری ویرایش ژن استفاده کرد.

پروفسور استرومویک می گوید: دانشمندان امیدوارند چیزی بسازند که بتواند در برابر انواع مختلف بیماری ها محافظت کند و بهتر در برابر شرایط آب و هوایی شدید مانند باران شدید، یخبندان یا خشکسالی مقاومت کند.

منبع: دفتر خاطرات علمی

227323

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا