اخبار روز

سیگنال‌های مثبتی که در پی ورود “سلطان عمان” به تهران ارسال می شوند!/ جزئیات خبر

به گزارش پی ام آپ، حسن هانی زاده در یادداشتی در روزنامه همشهری نوشت: سفر سلطان هیثم بن طارق، پادشاه عمان به تهران با توجه به حوادث منطقه، کاهش تنش‌های تهران-ریاض و رویکرد کشورهای عرب منطقه برای خروج ازچترحمایتی آمریکا از اهمیت بالایی برخوردار است.

پادشاهی عمان در 4 دهه گذشته توانست علیرغم بحران های چشمگیر منطقه ای روابط خود را با جمهوری اسلامی حفظ کند و در بسیاری از موارد، نقش مثبتی در حل این بحران ها ایفا کند. اگرچه توافق برجام در سال 2015 تأثیر چندانی بر اقتصاد ایران نگذاشت، اما تلاش پادشاهی عمان برای نزدیک‌تر کردن دیدگاه‌های ایران و کشورهای 1+5 بسیار قوی بود.

سلطان عمان در جریان سفر به تهران حامل دوپیام از سوی آمریکا و ۳کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان بود که به‌طور قطع این ۲پیام می‌تواند در شکست قفل بن بست مذاکرات وین مؤثر واقع شود. از آنجایی که آمریکا و ۳کشور اروپایی به‌خوبی دریافته‌اند که اعمال فشار وتحریم‌ها نمی‌تواند ایران را در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکا و اروپا وادار به تسلیم کند لذا درصدد ارسال سیگنال‌های مثبت به تهران برآمده‌اند. تلقی اروپایی‌ها این است که بازگشت همه طرف‌ها به میز مذاکره و دستیابی به یک توافق جدید می‌تواند به نگرانی‌های غرب نسبت به فعالیت هسته‌ای ایران پایان دهد و راه را برای تعامل بیشتر بین جمهوری اسلامی وکشورهای اروپایی هموارتر خواهد ساخت.

کشورهای اروپایی برای ابراز حسن نیت خود، دیپلمات برجسته ایرانی آقای اسدالله اسدی را که به مدت 5 سال به اتهامات واهی در زندان های بلژیک زندانی بود، یک روز قبل از سفر پادشاه عمان آزاد کردند. در چنین روندی به نظر می رسد هم آمریکا و هم 3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان در تلاش برای بازگشت به میز مذاکره در وین هستند زیرا گزینه های تحریم و تهدید علیه ایران اثر خود را از دست داده اند.

در این سفر همچنین موضوع مناسبات ایران و برخی کشورهای عرب منطقه مانند مصر و اردن در مدار توجه قرار داشت و پادشاه عمان آمادگی کشور خود را برای ارتقای سطح مناسبات این دوکشور با ایران اعلام کرد.از دیگر دستاوردهای سفر سلطان هیثم بن طارق امضای ۴توافقنامه همکاری تجاری و اقتصادی بین مقامات ۲کشور بود که این توافقنامه‌ها سطح تبادل تجاری مسقط و تهران را از رقم ۲میلیارد دلار در سال به ۲۰میلیارد دلار در ۵سال آینده ارتقا خواهد داد.

از آنجایی که بازارهای پادشاهی عمان پذیرای محصولات ایرانی در زمینه‌های نانوتکنولوژی، مهندسی پزشکی، کشاورزی و استخراج نفت و گاز است، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی ایران در آینده حضور فعالی در این زمینه‌ها در این کشور داشته باشد. لذا سفر پادشاه عمان به ایران به‌زودی تأثیر مثبت خود را بر همگرایی منطقه‌ای و نیز تعاملات سازنده بین کشورهای دوسوی ساحل خلیج‌فارس و نیز توسعه پایدار این کشورها باقی خواهد گذاشت.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا