اخبار روز

6 غذای ناسالم که کبد شما را از بین می برد

کبد به عنوان کارخانه شیمیایی بدن ما در نظر گرفته می شود، زیرا به طور شبانه روزی برای حفظ سطوح شیمیایی در خون کار می کند و نقش مهمی در دفع سموم از بدن دارد. نکته ناراحت کننده این است که ممکن است خیلی دیر به اهمیت آن پی ببریم و به کبد آسیب بزنیم.

به گزارش فارس، در این گزارش برخی از مضرترین مواد غذایی برای کبد که حتما باید از آنها دوری کنید، نام برده شده است:

1. سیگار کشیدن

نه تنها سرطان ریه، بلکه سرطان کبد نیز با سیگار کشیدن مرتبط است. مواد شیمیایی سمی موجود در تنباکوی سیگار می تواند باعث التهاب و در نهایت سیروز کبدی شود. سیگار تولید سیتوکین ها را افزایش می دهد، مواد شیمیایی که باعث افزایش التهاب و آسیب به کبد می شود.

استرس اکسیداتیو ناشی از دود سیگار بسیار زیاد است و به کبد فشار می آورد تا خون را سم زدایی کند و مواد شیمیایی مضر را در بدن آزاد کند و در نهایت منجر به سرطان کبد شود. سیگار خطر ابتلا به سرطان کبد (نوعی سرطان کبد) را در افراد مبتلا به هپاتیت B و C افزایش می دهد.

2. مصرف شکر

قند بیش از حد می تواند به کبد شما آسیب برساند. شکر خام و تصفیه شده و شربت ذرت با فروکتوز بالا که در غذاهای شیرین مانند آب نبات، کلوچه، نوشابه و غیره یافت می شود باعث تجمع چربی می شود که می تواند منجر به بیماری کبد شود. قند بیش از حد می تواند به اندازه الکل برای کبد مضر باشد.

3. نوشیدن الکل

یکی علت اصلی بیماری کبد است. هر مقدار مصرف الکل بر روی کبد تأثیر می گذارد. هنگامی که سعی می کند الکل را تجزیه کند، واکنش شیمیایی به سلول ها آسیب می رساند و منجر به التهاب، مرگ سلولی و فیبروز می شود.

نوشیدن الکل منجر به سیروز کبدی می شود که می تواند منجر به عوارضی مانند استفراغ خون، یرقان، احتباس بیش از حد مایعات در بدن و سرطان کبد شود. مصرف الکل باید به طور کامل قطع شود تا آسیبی نبیند.

4. آرد سفید

به طور کلی باید از خوردن غذاهای تهیه شده از آرد سفید خودداری کنید. این بسیار فرآوری شده است، فاقد مواد معدنی ضروری، فیبر و ویتامین است و می تواند سطح قند خون را افزایش دهد. از مصرف غذاهایی مانند پاستا، پیتزا، کلوچه، نان و غیره خودداری کنید. در عوض، جایگزین های سالمی را برای حمایت از سلامت کبد خود انتخاب کنید.

5. فست فود

فست فود سرشار از چربی اشباع است و هضم آن دشوار است. غذاهایی مانند همبرگر، سیب زمینی سرخ کرده و غیره برای کبد مفید نیستند زیرا برای پردازش این غذاها باید سخت کار کند. علاوه بر بیماری کبد چرب، چربی های اشباع شده نیز می توانند سطح کلسترول بد را افزایش دهند و خطر بیماری قلبی را افزایش دهند.

6. گوشت قرمز

هضم گوشت قرمز و سرشار از پروتئین برای کبد دشوار است. از آنجایی که تجزیه پروتئین ها برای کبد آسان نیست، تجمع بیش از حد پروتئین می تواند منجر به چندین مشکل مرتبط با کبد، از جمله بیماری کبد چرب شود که می تواند به مغز و کلیه ها آسیب برساند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا