سبک زندگی

کاربرد عجیب پلک که نمی دانستید!

پلک زدن هر چند ثانیه بدون هیچ فکری رخ می دهد. البته به جز زمانی که فقط می خواهید برای مدتی به جایی خیره شوید. وقتی در برابر پلک زدن مقاومت می کنید، چشمانتان پر از اشک می شود و وقتی بالاخره این کار را انجام دهید، آرامش شیرینی خواهید یافت. با بسته شدن لحظه ای پلک ها، چشمان شما در مایعی غوطه ور می شوند.

اما پلک زدن چیزی بیش از یک چشم خیس است. مطالعه جدید محققان نشان می دهد که پلک زدن به طرز عجیبی به بینایی کمک می کند. این مطالعه آخرین مورد از یک سری مطالعات تحقیقاتی است که تلاش می کند دقیقاً مشخص کند که پلک زدن برای ما چه می کند. زیرا ما بیش از حد لازم برای روغن کاری چشم ها انجام می دهیم.

لوبیا یانگدانشمندان علوم اعصاب دانشگاه روچستر و همکارانش در مقاله خود می نویسند: “ما نشان می دهیم که پلک زدن قدرت محرک شبکیه را افزایش می دهد و این اثر به طور قابل توجهی بینایی ما را با وجود زمان از دست رفته برای مشاهده صحنه های خارجی بهبود می بخشد.”

تحقیقات قبلی نشان داده است که پلک زدن، علاوه بر تجدید توجه ما و کمک به تشخیص اشیاء مختلف، جریان بی پایان اطلاعات دیداری و شنیداری را به قطعات کوچکتری برای پردازش تجزیه می کند.

هر بار که پلک می زنیم، بینایی خود را در وقفه های کوتاه 300 میلی ثانیه از دست می دهیم. حتی اگر متوجه نباشیم که در حال وقوع است. ممکن است انتظار داشته باشید که چنین اختلالی باعث توقف فعالیت نورون هایی شود که به ورودی بصری پاسخ می دهند. اما شاید در جهت مثبت نباشد.

مطالعه ای که در سال 2016 انجام شد به طور شگفت انگیزی نشان داد که اگرچه فعالیت عصبی با بسته شدن پلک ها کاهش می یابد. با این حال، بلافاصله پس از پلک زدن به سطح بالاتر باز می گردد و بنابراین تصور می شود که پلک زدن باعث بهبود بینایی می شود.

یانگ و همکارانش در جدیدترین مطالعه خود، که به دنبال یافته‌های سایر محققان است، از ردیابی چشم با وضوح بالا برای بررسی پلک زدن بینایی چشم در 12 نفر استفاده کردند. این 12 نفر تصاویری را با کنتراست های مختلف روی صفحه تماشا کردند.

چشمک زدن قدرت سیگنال ورودی بصری را افزایش می دهد

از آنجایی که هر دو چشم با هم پلک می‌زنند، تنها یک چشم در این مطالعه ردیابی شد و محققان همچنین شدت نور یا روشنایی ورودی بصری شرکت‌کنندگان را ثبت کردند. با توجه به مدت زمانی که افراد روی صفحه ثابت می مانند، محققان به این نتیجه رسیدند که پلک زدن با تعدیل شدت نوری که بر روی شبکیه می افتد، قدرت سیگنال های ورودی بصری را افزایش می دهد.

محققان بهبود بینایی را هم زمانی که به شرکت کنندگان گفته شد پلک بزنند و هم زمانی که به طور ناخودآگاه این کار را انجام دادند، مشاهده کردند. برخلاف تحقیقات قبلی که نشان می‌داد فقط پلک زدن واقعی، نه پلک زدن شبیه‌سازی‌شده، توجه را بهبود می‌بخشد، این مطالعه نشان داد که پلک زدن داوطلبانه نیز به‌طور لحظه‌ای بینایی را همراه با تغییرات در روشنایی بهبود می‌بخشد.

یانگ و همکارانش در گزارش خود می نویسند: «به جای آسیب رساندن به پردازش بصری همانطور که فرض می شود، پلک زدن حساسیت را افزایش می دهد. علاوه بر این، محققان دریافتند که پلک زدن به بازیابی اطلاعات بصری کمک می کند. درست مانند سایر حرکات چشمی که ما از آنها بی خبر هستیم (انقباضات و جابجایی های چشمی بسیار سریع)، نشانه های فضایی و مهر وقتی دید ما ویدیویی باشد، آنها دید را شکل می دهند.

با توجه به اینکه تقریباً 10 درصد از ساعات بیداری خود را به پلک زدن با چشمان بسته می گذرانیم، حداقل بهتر است بدانیم که دلیل بسیار خوبی دارد.

نتایج این تحقیق در مجله PNAS منتشر شد.

۲۲۷۲۲۷

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا