دانستنی ها

آیا چیزی به نام قند سالم وجود دارد؟

جایگزینی شکر معمولی با شیرین کننده های طبیعی مانند عسل یا شربت افرا راهی سالم برای لذت بردن از یک خوراکی شیرین به نظر می رسد، اما آیا واقعا این است؟

به گفته طبیان، اکثر افراد روزانه بیش از 17 قاشق چایخوری شکر افزوده مصرف می کنند، این در حالی است که میزان مصرف توصیه شده شکر برای مردان 9 قاشق چایخوری و برای زنان 6 قاشق چایخوری است.

قندهای طبیعی در میوه ها و شیر یافت می شوند، اما قندهای افزوده شده مانند شربت ذرت با فروکتوز بالا و شکر سفید در طی فرآوری یا تهیه مواد غذایی صنعتی اضافه می شوند. شیرین کننده هایی مانند عسل، شهد یا شهد آگاو و شربت افرا ممکن است بر روی برچسب محصولات دارای برچسب “طبیعی” باشند. با این حال، آنها هنوز هم قند افزوده در نظر گرفته می شوند.

در مقایسه با قندهای افزوده، عسل، شهد آگاو و شربت افرا فقط اندکی سالم تر هستند زیرا دارای شاخص گلیسمی پایین و برخی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. مصرف زیاد هر نوع شکر افزوده شده (حتی طبیعی) می تواند باعث مشکلات سلامتی شود.

شیرین کننده های طبیعی نیز قندهای اضافه شده هستند

گاهی اوقات شیرین کننده های طبیعی به اشتباه برچسب “سالم” و قندهای معمولی ناسالم نامیده می شوند. شهد آگاو یکی این یکی از آن شیرین کننده هایی است که اغلب به عنوان یک انتخاب “سالم” در نظر گرفته می شود. چون یک و نیم برابر شیرین‌تر از شکر معمولی است، نیازی به استفاده از آن ندارید.

در مقایسه با قندهای افزوده، عسل، شهد آگاو و شربت افرا فقط اندکی سالم تر هستند زیرا دارای شاخص گلیسمی پایین و برخی ویتامین ها و مواد معدنی هستند. مصرف زیاد هر نوع شکر افزوده شده (حتی طبیعی) می تواند باعث مشکلات سلامتی شود

عسل همچنین می تواند یک شیرین کننده سالم باشد و ملاس حاوی آهن است، اما مزایای شیرین کننده های طبیعی هنوز نسبی است.
می توان گفت عسل و ملاس بهتر از شکر معمولی هستند اما در چه شرایطی؟ آیا دوست دارید به جای شکر روی کیک خود عسل بریزید؟ عسل یک مایع شیرین کننده طبیعی است که سالم تلقی می شود. از آنجایی که دارای خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی است. اما تحقیقات نشان می دهد که عسل، شربت ذرت با فروکتوز بالا و قند نیشکر اثرات مشابهی بر قند خون و التهاب دارند!

قندهای بیشتر سالم را انتخاب کنید

اگرچه توصیه های غذایی می گوید که باید مصرف قندهای اضافه شده خود را محدود کنید، اما این بدان معنا نیست که باید تمام قندها را از رژیم غذایی خود حذف کنید. همه قندها یکسان نیستند. برای داشتن یک رژیم غذایی سالم تر، باید مصرف قندهای اضافه شده را که اغلب در غذاهای فرآوری شده یافت می شود، به حداقل برسانید.

بنابراین، به جای تمرکز بر رژیم غذایی بدون قند، سعی کنید از منابع سالم تری قند مانند میوه ها که علاوه بر شکر حاوی فیبر، ویتامین ها و مواد معدنی هستند، استفاده کنید و از آن لذت ببرید.

قندهای مایع مانند نوشابه ها به سرعت جذب و متابولیزه می شوند و باعث افزایش ناگهانی قند خون می شوند. از سوی دیگر، قندهای موجود در میوه های کامل مانند سیب، دیرتر هضم و جذب می شوند، بنابراین قند خون کندتر افزایش می یابد.
حذف تمام قندها ممکن است به معنای قطع کربوهیدرات های سالم مورد نیاز بدن برای انرژی باشد. ما نمی توانیم بدون کربوهیدرات زندگی کنیم.

غلات کامل، میوه ها و سبزیجات منابع سالم کربوهیدرات هستند که بدن آنها را به گلوکز تبدیل کرده و برای انرژی استفاده می کند. اگر بدن شما به کربوهیدرات ها دسترسی نداشته باشد، مجبور به استفاده از چربی ها و پروتئین ها می شود که در دراز مدت می تواند مضر باشد. رژیم های کم کربوهیدرات از نظر مواد مغذی مهم مانند فیبر به اندازه کافی غنی نیستند و می توانند منجر به سرطان و بیماری قلبی شوند.

در نتیجه، چیزی که فکر می کنیم سالم ترین است، در واقع طبیعی تر است. اما این به معنای بد بودن بقیه نیست. نیازی نیست شکر را بد بدانیم یا بگوییم همه قندها مضر هستند. بلکه بستگی به “مقدار” شکری که مصرف می کنیم دارد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا