دانستنی ها

چشم های رنگی در معرض این بیماری

رنگ چشم ما بیشتر از آنچه فکر می کنیم راز دارد و می تواند سرنخ ها و هشدارهای مهمی را در مورد سلامت کلی ما آشکار کند.

به گزارش مگتو، اگر فکر می کنید کدام رنگ چشم بیشتر مستعد کدام بیماری است، مطلب زیر را بخوانید:

1) چشم آبی

مشکلات قند خون

یک مطالعه اروپایی در سال 2011 نشان می دهد که ترکیب چشمان آبی و پوست روشن فرد را در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 قرار می دهد. البته برای تایید کامل این نتیجه تحقیقات بیشتری لازم است.

ویتیلیگو

جذام یا ویتیلیگو یک بیماری پوستی است که در آن نواحی مختلف بدن با از بین رفتن رنگ پوست یا رنگدانه ها سفیدتر یا روشن تر می شوند و به صورت لکه هایی ظاهر می شوند. معمولا این لکه ها روی دست ها، ساعد یا پاها و صورت ظاهر می شوند. اگر چشمان آبی دارید، احتمال کمتری برای ابتلا به این بیماری وجود دارد. محققان معتقدند برخی از ژن هایی که در رنگ آبی چشم نقش دارند نیز خطر ابتلا به این بیماری را کاهش می دهند.

اعتیاد به الکل

بر اساس یک مطالعه در سال 2015، اگر چشمان آبی دارید، احتمال مصرف الکل یا حتی معتاد شدن به آن بیشتر از افراد دیگر است. به گفته محققان، این مشکل ممکن است مربوط به ملانین باشد. زیرا ملانین در اتصالات الکتریکی بین سلول های مغز نقش دارد. در نتیجه، اگر میزان ملانین چشم با میزان ملانین مغز مرتبط باشد، افرادی که رنگ چشم‌های تیره‌تری دارند، حساسیت بیشتری به محرک‌هایی مانند الکل دارند و بر این اساس، تمایل کمتری به مصرف دارند.

اندومتریوز

در آندومتریوز، بافتی که به طور معمول در داخل رحم رشد می کند، در خارج از رحم گسترش می یابد و در حفره بیرونی رحم رشد می کند. اگر این بافت به اندام هایی مانند مثانه و روده حمله کند، فرد به اندومتریوز عمیق نفوذی (DIE) مبتلا می شود. طبق آمار کمی، اکثر زنان مبتلا به DIE چشم آبی دارند.

2) چشمان قهوه ای

اختلال شنوایی

تحقیقات نشان می دهد که افراد با چشمان قهوه ای در محیط های پر سر و صدا قدرت شنوایی کمتری نسبت به افراد با چشمان روشن دارند. اعتقاد بر این است که افرادی که چشم‌های قهوه‌ای دارند ملانین (رنگدانه) بیشتری در چشم‌ها و گوش‌های خود دارند و وقتی سطح سر و صدا بالا باشد، این ملانین محافظت کمتری می‌کند و دوام ندارد.

آب مروارید

یک مطالعه استرالیایی نشان می دهد کسانی که چشمان قهوه ای تیره دارند بیشتر در معرض ابتلا به آب مروارید هستند. آب مروارید یک بیماری چشمی با علل مختلف است که با تیرگی عدسی چشم شروع می شود و با افزایش تیرگی و تیرگی عدسی بینایی چشم را مختل می کند. هر کسی بدون توجه به رنگ چشم ممکن است به آب مروارید مبتلا شود، اما تحقیقات نشان می دهد افرادی که چشمان قهوه ای دارند دو برابر بیشتر از افرادی که رنگ های دیگر دارند در معرض آب مروارید هستند.

خوشبختانه بیماری چشمی آب مروارید در اکثر موارد و زمانی که باعث اختلال بینایی شود با جراحی ظریف قابل درمان است.

آستانه درد پایین

مطالعات روی زنانی که زایمان می کنند نشان می دهد که زنان با چشمان تیره درد و ناراحتی بیشتری را در حین زایمان تجربه می کنند. به طوری که زنانی که در این مطالعات شرکت کردند از درد بیدار شدند، در هنگام استراحت یا حرکت درد بیشتری احساس کردند و بنابراین بیشتر مستعد افسردگی بودند.

3) چشمان سبز

سرطان چشم

اگر چشمان سبز، خاکستری یا حتی آبی دارید، بیشتر در معرض ابتلا به سرطان چشم (ملانوم uveal) هستید. مانند چشم های قهوه ای، عنبیه تیره نیز تا حدودی خطر ابتلا به ملانوم را کاهش می دهد. افرادی که چشم های سبز و روشن دارند رنگدانه های جذب کننده نور کمتری دارند که این امر خطر ابتلا به سرطان چشم را افزایش می دهد. سالانه 2500 نفر در ایالات متحده به این بیماری مبتلا می شوند.

4) چشم های چند رنگ

در برخی موارد، افرادی با چشمان عمدتا قهوه ای ممکن است لکه های آبی در چشمان خود داشته باشند. این ممکن است نشانه ای از سندرم Waardenburg باشد. این اختلال ژنتیکی می تواند باعث از بین رفتن رنگدانه در مو، پوست و چشم شود. علاوه بر رنگ پریدگی چشم، در بسیاری از موارد چشمان افراد مبتلا به سندرم واردنبورگ ممکن است رنگ های متفاوتی داشته باشد. این پدیده به نام هتروکرومی عنبیه یا هتروکرومی شناخته می شود. البته برخی از افراد هتروکرومی بدون سندرم واردنبورگ دارند.

5) چشمان روشن (عسلی، فندقی و غیره)

شایع ترین علت نابینایی در افراد مسن دژنراسیون ماکولا است. ماکولا قسمت حساس به نور شبکیه است و مسئول دید مستقیم و واضح است که در بیماری ماکولا از بین می رود. یک مطالعه استرالیایی نشان می‌دهد افرادی که چشم‌های روشن و عسلی دارند دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به دژنراسیون ماکولای وابسته به سن هستند. زیرا عنبیه (قسمت رنگی چشم) این افراد نمی تواند اشعه ماوراء بنفش خورشید را به اندازه کافی جذب کند. بنابراین بیشتر این اشعه به شبکیه می رسد و باعث آسیب می شود. این بیماری می تواند باعث کاهش بینایی شود.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا