اخبار روز

روند بورس در تابستان خیلی جالب پیش بینی شده است!

به گزارش پی ام آپ، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز کاری هفته جاری با 0.76 درصد کاهش به سطح 2 میلیون و 271 هزار واحد بازگشت. اما این کاهش در حالی رخ می دهد که بازار سرمایه در یک ماه گذشته در شرایط متزلزلی به سر می برد و یا با افزایش بسیار شدید و یا ریزش شدید مواجه است.

نظرسنجی ها اکنون حاکی از آن است که وضعیت روانی حاکم بر بورس تا حدودی متزلزل شده و فعالان آن بیش از گذشته به اجرای یک استراتژی محتاطانه تمایل پیدا کرده اند. به همین دلیل است که در 17 روز کاری گذشته، سوپر کانال 2.3 میلیون واحد 3 بار از دست داده است.

در نتیجه آیا این نگرانی در بین سهامداران وجود دارد که شرایط سال 99 تکرار شود؟ در همین رابطه بهنام صمدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرگزاری خبرآنلاین، درباره روند بورس و بی ثباتی بازار می گوید: روند رو به رشدی که پیش از این در بازار شاهد بودیم به این دلیل بود که به دلیل عقب ماندگی بازار سهام، نقدینگی دوباره با بازار آشتی کرده است، اما این روند سریع بود.

وی می افزاید: سیاست گذاران ما مثل همیشه کمی نگران شدند که بورس از کنترل خارج شود، به همین دلیل سعی کردند بازار سهام را مهار کنند که موفقیت آمیز نبود. ترمز به این معناست که ممکن است کمی شتاب بازار را کاهش دهند، اما کاری که کردند این بود که بازار منفی شد و خودش را اصلاح کرد.

این کارشناس بازار پول تصریح می کند: البته از منظر نموداری، بازار نیاز به اصلاح داشت و این بهانه ای شد تا تکنسین اصلاح شاخص خود را تکمیل کند.

صمدی در پاسخ به این سوال که آیا سقوط سهام دستوری بود؟ وی می گوید: بله، به نوعی این اصلاحیه برای کنترل شتاب فزاینده بورس بود که متاسفانه شکست خورد.

وی خاطرنشان می کند: فکر می کردند پولی که می رسد آنقدر میل به خرید دارد که هر کاری کرد به راهش ادامه می دهد اما دیدند نقدینگی ناگهان عصبانی شد و کنار رفتند تا ببینند پول ها چه شده است. وضعیت. این شرایطی است که شاخص نیاز به اصلاح داشت، بنابراین این وضعیت بهانه ای شد تا اصلاح کمی عمیق تر شود.

آیا اتفاقات سال 99 تکرار خواهد شد؟

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه می گوید: برای اینکه بگوییم بازار دوباره اتفاقات سال 99 را تکرار می کند باید بگویم که اینطور نیست. شرایط واقعاً متفاوت است و بازار سهام در واقع در این مدت عقب ماندگی خود را جبران می کرد. در این میان، یک سری اتفاقات مثبت در حال وقوع است.

صمدی می افزاید: اولین اتفاقی که در حوزه سیاست گذاری و قانون گذاری افتاد این است که دیدیم قانون مالیات بر عایدی سرمایه در مجلس تصویب شد و اکنون باید در شورای نگهبان تصویب شود.

وی با اشاره به واردات خودروهای فرسوده تاکید می کند: همه این عوامل باعث کاهش التهاب سایر بازارها می شود و نقدینگی از آن بازارها خارج می شود و به سمت بازار سرمایه می رود.

این کارشناس بازار سرمایه بیان می کند: تاریخچه برجام و سیاست خارجی بسیار محکم و جدی شده است و قطعا بازار سرمایه برنده این اتفاقات است. هر چه جلوتر می رویم اخبار مثبت بیشتری در حوزه سیاست خارجی منتشر می شود.

صمدی می گوید: قبل از این معامله با عربستان داشتیم و اتفاقاً رشد بازار سرمایه تقریباً همزمان با معامله با عربستان بود و به یکباره شتاب آن بیشتر شد. این نشان می دهد که بازار سهام به ایجاد تنش واکنش مثبت نشان می دهد. در ادامه معامله آژانس، ما در حال مذاکره با مصر هستیم و مهمتر از آن، تبادل زندانیان نشانه‌های مثبتی از احیای برجام می‌دهد.

او ذکر کرد: ما در بازار سرمایه تعدادی صنایع داریم که به آنها صنایع برجام می گوییم. مانند بانک، خودرو یا حمل و نقل. اگر قرار باشد برجام احیا شود، اینها قطعاً بازدهی مثبتی خواهند داشت، به ویژه گروه بانکی که از همه گروه ها عقب بود.

روند مثبت بورس باز می گردد

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: اینکه می گویند بازار دچار بحرانی مانند سال 1398 شده اشتباه است، بازار سرمایه نیاز به اصلاح داشت اما کاری که دولت انجام داد یا هر نهاد دیگری که تصمیم گرفت این اصلاح را انجام داد. عمیق بروید و زمان زیادی بگذرانید.

صمدی می افزاید: البته فکر می کنم در پایان اصلاحات هستیم و روند مثبت به تدریج برمی گردد. احتمالا بعد از تعطیلات شاهد خواهیم بود که بازار می تواند آرام آرام به روند مثبت خود بازگردد.

وی می گوید: شاهد مثال این است که هر عرضه اولیه ای که اکنون انجام می شود با اقبال خوبی  مواجه می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا