اخبار روز سینما

نگاهی به سرنوشت فیلم هایی که در آستانه اکران به تعویق افتاده اند. به بهانه تعویق اکران فیلم «مست عشق». فعلا رها نکن

اگرچه قرار بود فیلم مستی عشق به کارگردانی حسن فتحی صبح چهارشنبه بیست و نهم اکران شود. فروردین قرار است آزاد شود، اما یک روز قبل از زمان اعلام شده، خبر به تعویق افتادن اکران رسید. با انتشار این خبر ابتدا تصور می کردیم که ماجرا همچنان به حواشی فیلم مربوط می شود و دلیل تعویق اکران نیز به برخی اعتراضات مربوط می شود اما با انتشار یادداشتی از سوی تهیه کنندگان این موضوع تبدیل به موضوع شد. روشن که مشکل به دلیل مشکلاتی در تهیه فیلم است و ربطی به توقیف ندارد. پیش از این بارها دیده بودیم که فیلم ها در آستانه اکران توقیف شدند و پس از چند بار تعویق زمان اکران، رنگ پرده را با اصلاحات فراوان دیدند یا به طور کامل توقیف شدند، اما شواهد نشان می دهد که اینطور نیست. مورد “مست عشق”.

به گزارش ریمینو، «مست عشق» به دلیل نحوه همکاری با طرف ترکیه ای، در حین تولید دچار حواشی بسیاری شد و حالا قرار بود این فیلم به صورت همزمان در ایران و ترکیه اکران شود که هم اکنون اکران آن در سال 2017 آغاز می شود. هر دو کشور. به تعویق افتاده است. به بهانه تاخیر در اکران این فیلم، مروری داریم بر فیلم هایی که در زمان اعلام شده اکران شدند؛ برخی از آنها بعداً با تغییراتی روی صفحه ظاهر شدند و برخی دیگر قاچاق شدند یا برای همیشه در بازداشت ماندند.

مارمولک | کمال تبریزی ۱۳۸۲

مارمولک پس از به تعویق افتادن اکران تنها دو هفته روی پرده ماند.

«مارمولک» به کارگردانی کمال تبریزی قرار بود یکی از فیلم های اکران نوروزی سال 83 باشد که مقدمات آن فراهم شد اما در آخرین لحظات که همه منتظر دیدن آن بودند به تعویق افتاد. ماجرا از این قرار است که از زمان جشنواره فجر شایعاتی مبنی بر عدم اکران این فیلم به دلیل شوخی با روحانیت شنیده می شد. با اعلام اکران نوروزی اعتراضات بیشتر شد و این حساسیت ها مسئولان سینمایی را مجبور به تاخیر در اکران فیلم کرد. فیلم سینمایی «مارمولک» بالاخره پس از مدت ها تاخیر اکران شد اردیبهشت ماه در سال 1362 اکران شد اما فقط یک روز در مشهد روی اکران ماند و کم کم در شهرهای دیگر هم اجازه نمایش داده نشد. تا اینکه بالاخره از پرده پایین آمد. کمی بعد نسخه غیرقانونی آن دست به دست شد و سرانجام سال گذشته از تلویزیون پخش شد. مهم این است که با گذشت زمان مشخص شد که «مارمولک» نه تنها قصد توهین به روحانیت را نداشته، بلکه هدفش نشان دادن اهمیت این لباس بوده است.

سنتور داریوش مهرجویی 1386

نگاهی به سرنوشت فیلم هایی که در آستانه اکران به تعویق افتاده اند. به بهانه تعویق اکران فیلم «مست عشق». فعلا رها نکن
پس از به تعویق افتادن اولین نمایش، سانتوری دیگر هرگز صفحه نمایش را ندید.

قرار بود سومین قنطورس باشد. مرداد این فیلم در سال 2006 اکران می شود. با وجود اینکه سینماها از آن استقبال کردند و حتی پوسترهای آن نصب شد، اما از اکران آن جلوگیری شد. دلایل مختلفی برای جلوگیری از راه اندازی آن وجود داشت. یکی یکی از آنها عدم مجوز برای صدای محسن چاوشی بود. نکته بعدی عنوان فیلم بود. ابتدا او را «علی سنتوری» خطاب می کردند و با تداعی «علی کنکوری» دچار مشکل شد. یکی مورد دیگر این بود که علی در خانواده ای مذهبی بزرگ شده بود و هم نامش، هم نوع لباس پوشیدن و هم سبک زندگی اش به دلیل اصل و نسبش مشکلاتی را ایجاد می کرد. به جز این موارد، موارد دیگری هم بود که در نهایت باعث شد فیلم اکران نشود. تهیه کننده و کارگردان «قرن» بارها مصاحبه و اعتراض کردند اما نتیجه ای نداشت و این فیلم هرگز اکران نشد. تا اینکه چند ماه بعد نسخه غیرقانونی آن منتشر شد. سه سال بعد نسخه قانونی آن در شبکه نمایش خانگی راه اندازی شد که دیگر اهمیتی نداشت.

درباره الی | اصغر فرهادی 1388

نگاهی به سرنوشت فیلم هایی که در آستانه اکران به تعویق افتاده اند. به بهانه تعویق اکران فیلم «مست عشق». فعلا رها نکن
پس از به تعویق افتادن اکران اولیه، «درباره الی» در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری سال 88 اکران شد.

استقبال از فیلم «درباره الی» در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر نام خود را در فهرست فیلم های نوروزی 1388 قرار داد که قرار بود بیست و هشتم اکران شود. اسفند برای شروع، اما در آخرین لحظه از لیست فیلم حذف شد. در آن زمان شنیده می شد که معاونت وزارت ارشاد خواستار حذف این فیلم از اکران نوروز 88 شده است که این اتفاق در حالی رخ داد که بلیت های «درباره الی…» به فروش رفت. خیلی ها علت این مشکل را بازی گلشیفته فراهانی در فیلم «مجموعه دروغ» و حضور غیرعادی او روی فرش قرمز می دانستند. خلاصه فیلم در وسط است. خرداد سال 88 در حالی که جامعه در حال و هوای انتخابات بود، روی اکران ظاهر شد. در آن هیاهوی تبلیغات انتخاباتی، فروش مهمی داشت.

خیابان های آرام کمال تبریزی ۱۳۸۹

در سال 90 خبری در رسانه ها منتشر شد که نشان می داد «خیابان های آرام» مشکلی در اکران ندارد و حتی برنامه اکران نیز مشخص است. در این خبر آمده است که پس از فیلم «سادات آباد»، «خیابان های آرام» جایگزین آن می شود. با این حال، او هرگز روی صفحه ظاهر نشد. این فیلم پس از انتخابات سال 88 در ارمنستان ساخته شد و کمال تبریزی در این فیلم به شوخی وقایع سال 1388 پرداخت. در آن زمان فیلم دیگری جایگزین «خیابان های آرام» شد و خبر رسید که بعد از ایام محرم و صفر اکران می شود اما هنوز خبری از آن نشد. در تمام این سال ها صحبت از توقیف «خیابان های آرام» بود تا اینکه سال گذشته کمال تبریزی در گفت وگو با ایسنا رسما اعلام کرد که «خیابان های آرام» برای همیشه توقیف شده و دیگر اکران نمی شود.

خانه دختر شهرام شاهحسینی ۱۳۹۲

نگاهی به سرنوشت فیلم هایی که در آستانه اکران به تعویق افتاده اند. به بهانه تعویق اکران فیلم «مست عشق». فعلا رها نکن
پس از به تعویق افتادن اکران اولیه، نسخه مثله شده «خانه دختر» منتشر شد.

«خانه دختر» قرار بود در نوروز 1393 اکران شود اما در روزهای منتهی به اکران خبر رسید که این فیلم در دومین اکران عید اکران می شود اما در نهایت از اکران آن جلوگیری شد. در آخرین لحظه به دلیل اعتراض کمیته فرهنگی مجلس. مدتی بعد دوباره «خانه دختر» اکران شد اما علی جنتی وزیر وقت آموزش و پرورش در نامه ای به سازمان سینمایی با اکران فیلم مخالفت کرد و گفت این فیلم قداست پیوند پدر و مادر را زیر سوال می برد. فرزند دختر. روابط سرانجام «خانه دختر» با اصلاحات کوتاه و فیلمبرداری مجدد اجازه نمایش یافت. این فیلم در 19 اکتبر 2016 اکران شد و در آن سال سه میلیارد پلان فروخت. این یکی برخلاف اعتراض ها و جنجالی هایی که در زمان اکران به وجود آمد هیچ حاشیه ای ایجاد نکرد و حساسیتی ایجاد نکرد.

من عصبانی نیستم رضا درمیشیان 1391

نگاهی به سرنوشت فیلم هایی که در آستانه اکران به تعویق افتاده اند. به بهانه تعویق اکران فیلم «مست عشق». فعلا رها نکن
«عصبانی نیستم» از جمله فیلم هایی است که در آستانه اکران از نمایش آن جلوگیری شد.

«عصبانی نیستم» از زمان اکران در جشنواره فجر با انتقادهای زیادی مواجه شد. سیمرغ را از نام نوید محمدزاده حذف کنید و به رضا عطاران بدهید یکی یکی از مهمترین آنها بود. بعد از جشنواره سی و دوم قرار گرفت. شهریور در سال 1392 قرار بود در دفتر مرکزی سینما آفریقا اکران شود که کمیسیون فرهنگی مجلس مانع اکران آن شد. وزیر فرهنگ اعلام کرد اکران «عصبانی نیستم» با تغییراتی همراه است. پس از آن 29 اعلام شد آذر روی اکران خواهد بود، اما در روز اکران به دلیل بیانیه یک گروه رادیکال لغو شد. سرانجام پس از کش و قوس های فراوان و سانسورهای فراوان، روز چهارشنبه دوازدهم این فیلم با نسخه 99 دقیقه ای و 21 دقیقه کوتاهتر از نسخه اصلی منتشر شد. اردیبهشت ماه در سال 2017 در سینماها اکران شد. مشکل اصلی آن این بود که به مصائب دانشجویان ستاره پرداخته بود.

چپ راست حامد محمدی 1398

نگاهی به سرنوشت فیلم هایی که در آستانه اکران به تعویق افتاده اند. به بهانه تعویق اکران فیلم «مست عشق». فعلا رها نکن
«چپ راست» در بحبوحه حوادث سال 1401 موفق به دریافت مجوز نمایش شد.

«چپ راست» به کارگردانی حامد محمدی قرار بود اولین دی اکران در سال ۱۳۹۸ باشد، اما دو روز قبل از اکران، محمدرضا فرجی، مدیرکل دفتر پخش و پخش فیلم سازمان سینمایی اعلام کرد که «چپ، حق» باید برای نمایش عمومی اصلاح شود. وی خاطرنشان کرد: این فیلم در دولت قبل دستخوش اصلاحاتی شده و برخی از آنها هنوز اجرایی نشده است. سرانجام پس از سه سال ممنوعیت، این فیلم در بیست و یکم اکران شد دی در سال 1401 اکران شد و 400000 تماشاگر را به سینماها جذب کرد.

laminor زنده باد داریوش مهرجویی 2018

نگاهی به سرنوشت فیلم هایی که در آستانه اکران به تعویق افتاده اند. به بهانه تعویق اکران فیلم «مست عشق». فعلا رها نکن
فیلم «لمینور» به دلیل پایان یافتن پروانه نمایش از اکران نوروزی حذف شد.

«لمینور» جدیدترین فیلم لایو اکشن داریوش مهرجویی تا پیش از اکران عمومی اتفاقات زیادی را پشت سر گذاشت. این فیلم در ابتدا قرار بود یکی از فیلم‌های نوروزی 1999 بود، اما شروع همه‌گیری کرونا و در پی آن تعطیلی سینماها آن را منتفی کرد. پس از دو سال و عادی شدن شرایط سینماها در دوران کرونا، «لمینور» دوباره برای اکران نورور درخواست داد و به عنوان منصوب شد. یکی فیلم های ویژه نوروز 1401 اکران می شود که شورای صنفی نام آن را به همراه پنج فیلم دیگر به عنوان فیلم های نوروزی اعلام کرد. یک هفته مانده به آغاز اکران نوروزی، فیلمیران به عنوان پخش کننده، انتشار آنونس های روزانه خود را آغاز کرد، اما تنها یک روز مانده به اکران، شورای نظارت و ارزیابی سازمان سینمایی اعلام کرد که پروانه نمایش این فیلم به پایان رسیده و از آنجایی که تهیه کننده برای مجوز جدید درخواست نداد. امکان نمایش آن وجود ندارد. حذف لامینور از اکران نوروزی واکنش شدیدی را در زندگی مهرجویی به همراه داشت. او با انتشار ویدئویی خشم خود را از این ماجرا نشان داد. «لمینور» از جدول اکران نوروزی 1401 و پس از صدور پروانه نمایش جدید از هفتم اردیبهشت ماه حذف شد. اردیبهشت ماه ماه 1401 م یکی یکی از فیلم های عید فطر روی اکران نمایش داده شد. این فیلم در مجموع توانست باکس آفیس خود را به مرز یک میلیارد و 500 میلیون تومان برساند.

مست از عشق حسن فتحی ۱۴۰۰

نگاهی به سرنوشت فیلم هایی که در آستانه اکران به تعویق افتاده اند. به بهانه تعویق اکران فیلم «مست عشق». فعلا رها نکن
«مست عشق» با یک هفته تاخیر و از پنجم اردیبهشت ماه ماه روی صفحه ظاهر می شود.

فیلم «مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی قرار بود فردا چهارشنبه بیست و نهم اکران شود. اردیبهشت ماه به صفحه نمایش بروید. این خبر خوبی برای مردمی بود که سال ها منتظر دیدن آن بودند. از ظهر امروز خبری از اکران نیست نبود اما یک بار اعلام شد که این فیلم با یک هفته تاخیر اکران می شود. در ابتدا به نظر می رسید که “مست عشق” نیز مانند تمام فیلم هایی که در مورد آنها نوشته ایم، به دلیل اختلافات و اعتراضات متوقف شده است و به این زودی ها خبری از آن نخواهد بود، اما عوامل سازنده فیلم را منتشر کردند. یک گزارش خبری که نشان داد تاخیر یک هفته ای تنها به درخواست تیم سازنده رخ داده است. در این متن آمده است: به اطلاع مردم عزیز ایران و علاقه مندان به مست عشق می رساند با توجه به بروز مشکلاتی در مراحل آماده سازی مست عشق و لزوم حفظ کیفیت مورد نظر سازندگان، این فیلم اکران خواهد شد. با هماهنگی مدیران محترم سازمان سینمایی و دبیر محترم شورا اکران با یک هفته تاخیر از تاریخ پنجم می باشد. اردیبهشت ماه ماه آغاز خواهد شد. امیدواریم آنچه به شما ملت عشق تقدیم می‌شود مورد توجه شما قرار گیرد.» با این شرایط به نظر می‌رسد در حال حاضر مشکل خاصی وجود ندارد و می‌توانیم آن را در روز پنجم منتشر کنیم. اردیبهشت ماه 1403 صبر کنیم.

«مست عشق» به کارگردانی حسن فتحی، نویسندگی فرهاد توحیدی و تهیه کنندگی مهران برومند با بازی شهاب حسینی، پارسا پیروزفر، حسام منظور، هانده ارچل، ابراهیم چلیککل، سلما ارگچ، بنسو سورال، بوراک توزکوپران و بوران کوزوم ساخته شده است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا