اخبار روز

نکته جالب در مورد علت چاقی در مردان و زنان که احتمالاً نمی دانید

به گزارش مگتو؛ در سال های اخیر، نقش باکتری های روده در سلامت انسان مورد توجه زیادی قرار گرفته است. اکنون، تحقیقات جالب توجهی را به ارتباط پیچیده بین باکتری‌های میکروبیوم روده و چاقی نشان داده و تفاوت‌های جالبی را بین زنان و مردان آشکار کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان در پیامی نوشت: نتایج این امر توسط دکتر. پژوهشی به سرپرستی پائولا آراناز از مرکز تحقیقات تغذیه در دانشگاه ناوارا در اسپانیا در کنگره اروپایی چاقی (ECO) در ونیز ایتالیا ارائه شد. تیم تحقیقاتی داده‌های متاژنومی و متابولومیک جمعیت اسپانیایی را تجزیه و تحلیل کردند تا دریابند چگونه باکتری‌های روده بر ایجاد چاقی تأثیر می‌گذارند.

نتایج نشان داد که میکروبیوتای روده، جامعه متنوعی از میکروارگانیسم‌هایی که در دستگاه گوارش زندگی می‌کنند، نقش مهمی در سلامت متابولیک ایفا می‌کنند و اختلال در این تعادل که به نام دیس‌بیوز شناخته می‌شود، می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر خطر برخی بیماری‌ها از جمله چاقی تأثیر بگذارد.

با این حال، گونه‌های خاصی به چاقی کمک می‌کنند یا در برابر آن محافظت می‌کنند و اثرات آنها بر سلامت متابولیک هنوز ناشناخته است.

361 داوطلب بزرگسال اسپانیایی (251 زن و 110 مرد) در این مطالعه شرکت کردند. این کارآزمایی تصادفی شده ارتباط بین انواع ژنتیکی و پاسخ به رژیم غذایی کم کالری را بررسی کرد.

شرکت کنندگان بر اساس شاخص چاقی و عواملی مانند شاخص توده بدنی، درصد توده چربی و دور کمر طبقه بندی شدند.

تجزیه و تحلیل نشان داد که افراد با شاخص بالا به طور قابل توجهی سطوح پایین تری از Christensenella minuta داشتند، یک باکتری مرتبط با لاغری و سلامتی. این یافته نشان می دهد که این ممکن است نقش محافظتی در برابر چاقی داشته باشد.

به گفته محققان، ترکیب میکروبیوم روده، به ویژه سطوح بالاتر این باکتری ها، به نظر می رسد در برابر چاقی محافظت می کند. جالب توجه است، این تحقیق همچنین تفاوت‌های جنسیتی در باکتری‌های روده مرتبط با چاقی را نشان داد.

در مردان، فراوانی بیشتر گونه ها (پاراباکتریوز و کمپیلوباکتر کاندیدیازیس) به شدت با شاخص توده بدنی و دور کمر بیشتر مرتبط بود. در مقابل، در سه گونه (Prevotella – Prevotella micans، Prevotella brevis و Prevotella saccharolitica)، نشانگرهای چاقی ماده در مردان وجود نداشت.

یافته های محققان نشان می دهد که عدم تعادل در گروه های باکتریایی خاص نقش مهمی در شروع و توسعه چاقی ایفا می کند، با تفاوت های قابل توجهی بین جنس ها که ممکن است متابولیسم را تحت تاثیر قرار دهد.

همانطور که ما درک خود را از باکتری های روده گسترش می دهیم، ممکن است بتوانیم استراتژی های جدیدی برای ارتقای سلامت، پیشگیری از چاقی و شخصی سازی رژیم غذایی بر اساس ترکیب منحصر به فرد میکروبیوم روده فرد ایجاد کنیم.

نتایج تحقیق حاضر توسط کنگره اروپایی چاقی منتشر شد.

۴۷۲۱۷

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا