اخبار روز

نکات تعمیر و نگهداری گیربکس دستی خودرو

در دنیا نه “راننده کامل” و نه “راننده بی عیب و نقص” وجود دارد، به این معنی که هیچکس عادات رانندگی کاملی ندارد.

به گزارش رویداد۲۴، استفاده نکردن از دنده عقب و فراموشی استفاده از چراغ راهنما عموماً بر رفتار رانندگی سایر رانندگان تأثیر منفی می گذارد. به عبارت دیگر، برخی از عادات بد رانندگی می تواند بر وضعیت رانندگی دیگران تأثیر بگذارد. این گزارش به بررسی برخی عادت های بد رانندگی می پردازد که می تواند گیربکس دستی خودرو را خراب کند.

دست خود را روی دسته دنده قرار دهید

برخی از رانندگان عادت دارند هنگام رانندگی دست خود را روی دسته دنده بگذارند، اما متوجه نیستند که همین حرکت ساده می تواند در دراز مدت به قطعات گیربکس آسیب برساند. مکانیک های خودرو معتقدند که قرار دادن دست روی دسته، نیروی بیشتری به کلاچ ها و دنده های سنکرونایزر وارد می کند که می تواند باعث آسیب به این قطعات شود.

توقف خودرو در پشت چراغ قرمز بدون رها کردن آن

بسیاری از رانندگان، به خصوص تازه کارها، عادت دارند که دائماً پای خود را روی پدال کلاچ نگه دارند و حتی زمانی که وسیله نقلیه ساکن است، پای خود را از روی کلاچ برندارند. آنها متوجه نمی شوند که گیربکس سریعتر از حد معمول خراب می شود و در مواقعی که از دنده خارج می شوند باید قطعات آن را بیشتر تعویض کنند.

ترمز طولانی مدت هنگام رانندگی در سراشیبی

همانطور که بسیاری از رانندگان عادت دارند پای خود را روی پدال کلاچ نگه دارند، دیگران نیز به ترمزگیری طولانی مدت در شیب عادت دارند. اما مکانیک‌های خودرو می‌گویند نگه داشتن ترمزها برای کاهش سرعت در سربالایی‌ها، فشار غیرضروری به لنت‌ها و روتورهای ترمز وارد می‌کند. در عوض می توانید از دنده های سنگین استفاده کنید و با ترمز مختصر و ملایم سرعت خودرو را کنترل کنید.

تعویض نکردن دنده به موقع

برخی از رانندگان عادت دارند با یک دنده رانندگی کنند، مثلاً با دنده 4 وقتی دور موتور پایین می آید، به جای اینکه به دنده 3 بروند، با همان دنده به رانندگی خود ادامه می دهند و از این کار خودداری می کنند. با این حال، اگر دور موتور زیر یا بالاتر از حد معینی باشد و شتاب گیری در همان دنده اتفاق بیفتد، کارشناسان می گویند که در واقع فشار زیادی به موتور وارد می شود.

رانندگان باید اطمینان حاصل کنند که دنده ها را به موقع تعویض می کنند و هرگز این کار را فراموش نکنند. اگر دور موتور بسیار کم یا زیاد است، برای محافظت از موتور و جلوگیری از فشار بیش از حد، لازم است دنده را به عقب (مثلاً از 4 به 3) تغییر دهید.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا