اخبار روز سینما

نماینده ساترا: جلوگیری از تحریف تاریخ از وظایف نظارتی ماست/ ما موظف به حفظ تاریخ کشور هستیم

محسن قائم نسب با اشاره به اینکه نظارت بر محتوای تولید شده در فضای مجازی از وظایف سترا است، تاکید کرد: علاوه بر این موضوع، دقت و دقت در موضوع و جلوگیری از انحراف از موضوع مورد توجه سترا است.

با رونق تولید در شبکه برنامه های خانگی و تولید پلتفرم های بیشتر، انتظار می رود در روزهای آینده سریال های تاریخی زیادی را پیدا کنیم که با آثار تاریخی ایرانی که در سال های اخیر دیده ایم متفاوت بوده و نگاهی متفاوت به تاریخ داشته باشند.

در سال‌های اخیر به دلیل هزینه‌های بالای تولید فیلم‌های تاریخی، در بیشتر (یا همه) موارد، این آثار با سرمایه‌گذاری دولتی یا توسط صدا و سیما و سایر نهادها تولید شده‌اند و به همین دلیل، آثار تاریخی اغلب به موضوعات سیاسی می‌پردازند. . مضامین و مضامین غیرسیاسی کنار گذاشته شده، موضوع اصلی فیلم یا سریال قرار گرفته است، اما با ورود بخش خصوصی به عرصه تولید آثار تاریخی به دلیل رشد تریبون ها، می توان انتظار داشت که در آینده سریال های تاریخی زیادی بدون توجه به مسائل سیاسی با پرداختن به زندگی مردم عادی در گذشته ساخته و پخش خواهد شد. با توجه به فراهم شدن این فرصت برای بخش خصوصی که اتفاق جدیدی در عرصه تولیدات تئاتر محسوب می شود، باید دید نهادهای ناظر چه رویکردی نسبت به آثار تاریخی دارند و آیا بی توجهی سازندگان به مضامین سریال تاریخی. در سال های گذشته می توان از سوی نهادهای نظارتی نادیده گرفته شد.

در گفتگو با محسن قائم نسب (نماینده ساترا) به بررسی این موضوع پرداختیم که در این تاپیک مشروح آن را می خوانید:

ساترا در بحث پایش آثار تاریخی علاوه بر محتوا چه موضوعاتی را رصد می کند؟

ما در ساترا در چارچوب وظایف و مأموریت‌های خود موظف هستیم بر محتوای تولیدی فضای مجازی که شامل بسترهای نمایشگاهی است نظارت داشته باشیم. نکته مهم برای ما در ساترا این است که معیارهای محتوایی که به پلتفرم ها اعلام می کنیم رعایت شود.

آن قواعد چارچوبی دارد که شامل رعایت موازین، قوانین و مقررات اسلامی و ارزش‌های اسلامی و غیره است. آثار تاریخی نیز در همین چارچوب هستند و برای این آثار علاوه بر مواردی که مطرح شد، طبعاً دقت و صحت در موضوع و جلوگیری از انحراف از وقایع تاریخی در نظر گرفته خواهد شد. به طور کلی، چیزی که ما نگران آن هستیم این است که محتوای ارائه شده به ساترا محتوایی سالم، واقعی و واقعی باشد.

آیا این بدان معناست که ساترا علاوه بر مسائل محتوایی مانند هنجارهای اجتماعی، پرهیز از تحریف تاریخ را در سریال های تاریخی نیز مد نظر دارد؟

قطعاً همینطور است و این یکی از وظایف ما در قبال آثار تاریخی است و نباید اجازه داد روایت غیرواقعی به تصویر کشیده شود.

آیا تحقیقی در مورد صحت حقایق سریال تاریخی اخیراً در ساترا انجام شده است؟ زیرا نمونه های زیادی وجود دارد که به گفته بسیاری از کارشناسان تاریخ در این آثار تحریف شده است..

بررسی صحت داستان های تاریخی و جلوگیری از تحریف موضوع جدیدی برای ساترا نیست و این موضوع پیش از این مهم بوده است. نمی خواهم سریالی را مثال بزنم، اما برخی از مشکلاتی که از سوی برخی مورخان در رابطه با سریال های تاریخی مطرح شده است، به دلایلی مربوط به ساترا نبوده و در این موارد نمی توان به ساترا ایراد گرفت. مواردی را می توان در فرصت مناسب دیگری مطرح و مطرح کرد، اما در مجموع باید بگویم که ما موظف به حفظ تاریخ کشورمان هستیم و باید آن را درست روایت کنیم و از انحراف در کار تولید پرهیز کنیم. این نظر کلی ماست و برای رسیدن به این هدف از حضور کارشناسان در بررسی آثار تاریخی استفاده می کنیم.

آیا کارشناس تاریخ در هیئت صدور مجوز حضور دارد؟

هم شورای تولید و هم شورای انتشارات در موضوع داستان صاحب نظر هستند، اما اگر موارد خاصی وجود داشته باشد که نیاز به بررسی و رایزنی بیشتر داشته باشد، قطعا کمیته های کارشناسی در شورای عالی تولید و انتشارات وجود دارد که نظرات کارشناسی و تخصصی آنها گرفته می شود. .

آیا رویکرد ساترا در برخورد با دروان‌های مختلف تاریخی متفاوت است؟

در ساترا مهم نیست که از چه زاویه ای، در چه زمانی و در چه صنعتی در یک سریال مطرح می شود، ملاک اصلی صحت محتوا و سلامت محتوا است. نظر ما در مورد ساترا یک نظر سیاسی نیست و ما موظف به حفظ سلامت و یکپارچگی مطالب هستیم. صرف نظر از دوره و مضمونی که داستان به آن می پردازد، این مضامین را در نظر می گیریم.

برخی از داستان‌هایی که در بستر تاریخی روایت می‌شوند را می‌توان در زمان حال روایت کرد، اما به نظر می‌رسد برخی از سینماگران برای غلبه بر محدودیت‌ها مجبورند به تاریخ روی بیاورند.

ما نمی‌توانیم و نمی‌خواهیم نیات را بگوییم. ما محصولی را که ارائه می‌شود و آنچه را که روی کاغذ نوشته و ارائه می‌شود، بدون قضاوت درباره مردم بررسی می‌کنیم، اما اگر کسی چنین قصدی داشته باشد و بخواهد آن را انجام دهد، افراد حاضر در هیئت‌های صدور مجوز آموزش دیده و با تجربه هستند و مسیری را دنبال می‌کنند که به آن منتهی می‌شود. بهبود فرآیند تولید و انتشار شبکه خانگی.

یعنی میشه در دوران پهلوی سریال بگی ولی از سیاست فاصله بگیری و به زندگی مردم عادی بپردازی؟

ما نگاه سیاسی به آثار تاریخی نداریم و چارچوبی وجود ندارد که باید روی سریال های تاریخی تمرکز سیاسی شود. بی توجهی به سیاست موضوعی نیست که بخواهیم به تهیه کننده تذکر دهیم و چنین موضوعی منجر به توقیف اثری نمی شود.

از سریال های تاریخی زیادی در دنیا می توان نام برد که عمداً نمی خواهند به حقیقت وفادار باشند و حتی ممکن است در تیتراژ این موضوع را مطرح کنند یا صرفاً بخواهند به محیط تاریخی وفادار باشند. آیا ساترا می تواند مجوز آن آثار را بدهد؟

ممکن است فیلمساز در تیتراژ ادعا کند که سریالش بر اساس یک داستان واقعی است، ما این موضوع را به گونه ای دیگر بررسی می کنیم یا حتی ممکن است فیلمساز بخواهد از یک اتفاق رهایی یابد یا حتی نگاهی تخیلی به یک رویداد داشته باشد. که هر کدام در شرایط خاص خود با در نظر گرفتن رابطه آن موضوع و نوع پرداخت فیلمساز بررسی می شود و نمی توان برای همه این آثار یک نسخه پیچید. در واقع نمی توان گفت که همه این آثار باید به طور خاص بررسی شوند زیرا موارد متفاوت است.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا