اخبار روز

موشک های ایرانی در آسمان قدس; یک عکس تاریخی به چند دلیل

عصر ایران; رضا قبیشاوی – حمله ایران به اسرائیل یک رویداد تاریخی است. پرواز موشک های ایرانی در آسمان قدس/بیت المقدس/بیت المقدس نیز تصویری تاریخی را ترسیم کرد. برای اولین بار در تاریخ، حمله نظامی مستقیماً از خاک ایران به خاک اسرائیل انجام شد. همچنین موشک های ایرانی برای اولین بار به آسمان فلسطین و اسرائیل رسید و بر فراز شهر قدس مشاهده شد.

آسمان شهر قدس صحنه رویارویی موشک های ایران و اسرائیل شد که نه تنها لحظات ترسناک و هیجان انگیزی را برای ساکنان شهر قدس به ارمغان آورد، بلکه نفس میلیون ها نفر را در سراسر جهان گرفت.

این تصاویر نشان می دهد که موشک های ایرانی از آسمان شهر قدس و مسجد قبه الصخره که نماد فلسطین است در مسیر اهداف اسرائیلی پرواز کردند.

تصویر موشک های ایرانی در آسمان قدس به چند دلیل قابل توجه است.

این تصویر برای ایران و اسرائیل ارزشمند و مهم بود و مقامات دو طرف به دنبال برجسته کردن آن بودند. بسیاری از روزنامه های تهران این عکس را در صفحه اول خود منتشر کردند.

واکنش های متفاوت در ایران و اسرائیل

در ایران: اولاً نشانه موفقیت حمله هوایی به اسرائیل است. زیرا نشان داد که موشک های ایرانی قادر به رسیدن به اعماق آسمان اسرائیل، نفوذ به لایه های متعدد پدافند (پدافند هوایی و هواپیماهای جنگنده) در اردن و همسایگان فلسطینی اشغالی، پدافند مرزی و جنگنده های اسرائیلی هستند.

دوم اینکه ورود موشک به آسمان شهر قدس نماد فلسطین اشغالی است. این تصویر ما را به یاد آرمان و هدف آزادسازی بیت المقدس و فلسطین از اشغال اسرائیل می اندازد. شهر قدس در اشغال اسرائیل است و موشک های ایران علیه این اشغال به این شهر رسید.

مسجد قبه الصخره (گنبد زرد) نه تنها نماد شهر قدس / بیت المقدس / بیت المقدس است، بلکه نماد فلسطین در جهان است. اگرچه اکثریت ایرانیان مسجد قبه الصخره (گنبد زرد) را با مسجد الاقصی (گنبد تاریک) اشتباه می گیرند. آنها همچنین به اشتباه معتقدند که قدس نام مسجد قبه الصخره (گنبد زرد) است، در حالی که قدس نام شهر است نه مسجد.

این شهر سومین مسجد مقدس مسلمانان (بعد از مسجد الحرام در مکه و مسجد النبی در مدینه) و مقدس ترین شهر برای یهودیان در جهان است. مسجد الاقصی در شهر قدس نه تنها قبله اول مسلمانان (قبل از مکه) بود، بلکه طبق آیات قرآن پیامبر اسلام نیز به این مسجد عروج کردند.

علاوه بر همه کشورهای اسلامی عربی، از منظر آمریکا، سازمان ملل و اروپا، شرق شهر قدس (همان محلی که موشک‌های ایرانی در آن مشاهده شد) نیز منطقه‌ای تحت اشغال اسرائیل است. موشک های ایرانی به شهر قدس اشغالی رسید.

“رژیم اشغالگر فلسطین” یکی یکی از نام هایی است که در ایران برای اسرائیل استفاده می شود که البته در گذشته بیشتر استفاده می شد و اکنون کمتر. یعنی اسرائیل شهر قدس را اشغال کرده است.

سوم: اسرائیل می گوید شهر قدس / بیت المقدس / بیت المقدس پایتخت است. تمامی مراکز مهم ملی اسرائیل مانند دفتر رئیس دولت/دولت، نخست وزیر، وزارتخانه ها، پارلمان و دادگاه عالی در شهر قدس / بیت المقدس قرار دارند. در قدس با سران کشورها و وزرای خارجه نیز دیدار و گفتگو می شود. در نتیجه ورود موشک های ایرانی به پایتخت اسرائیل از اهمیت و ارزش سیاسی-نظامی-روانی بالایی برخوردار است.

موشک های ایرانی در آسمان قدس; عکس تاریخی

پایتخت مهم ترین و حساس ترین شهر یک کشور است که تهدید آن از نظر نظامی-سیاسی و روانی اهمیت بالایی دارد. به همین دلیل این عکس را نشانه پیروزی و موفقیت عملیات نظامی و حمله هوایی ایران به اسرائیل می دانند.

ورود موشک ها به آسمان پایتخت یک کشور بدون توجه به کیفیت اصابت و خسارات وارده، ناآرامی را در سراسر کشور به دنبال دارد. را یکی یکی از تاکتیک های اوکراین در جنگ با روسیه شلیک هواپیماهای بدون سرنشین علیه مسکو بود.

چهارم – شهر قدس دور از مرز اسرائیل (مرز مشترک با اردن) (حدود 40 کیلومتر) قرار دارد. ورود موشک های ایرانی به آسمان قدس نشان می دهد که این موشک ها نه تنها توانسته اند به کشورهای میانی (عراق، سوریه، اردن) و دیوار دفاعی و همچنین هواپیماهای جنگی اردن، آمریکایی، انگلیسی و فرانسوی نفوذ کنند، دیوار حائل اسرائیلی دیوار دفاعی (سیستم های پدافند هوایی و هواپیماهای جنگنده اسرائیلی) و رسیدن به آسمان شهر قدس.

اسرائيل

اسرائیلی ها بر این تصویر تاکید دارند زیرا می خواهند ادعا کنند ایران به یک شهر مقدس اسلامی حمله کرده است. در حالی که موشک های ایرانی از شهر قدس عبور کردند. علاوه بر این، این شهر در اشغال نظامی اسرائیل است. تلاش اسرائیلی ها برای تأثیرگذاری بر احساسات مسلمانان با این ادعا البته بی نتیجه بود و اکثریت ملل اسلامی از این حمله خرسند هستند. اکثریت موشک‌های ایران در آسمان قدس را حمایت از فلسطینی‌ها و علیه اشغالگران اسرائیلی می‌دانند تا این شهر مقدس اسلامی.

نماینده اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل در جریان سخنرانی خود ویدئویی از موشک های ایران در آسمان بیت المقدس پخش کرد.

نماینده اسرائیل در شورای امنیت سازمان ملل

نماینده اسرائیل در سازمان ملل همچنین در جلسه ویژه روز یکشنبه شورای امنیت هنگام سخنرانی در مورد حمله ایران، ویدئویی از پرواز موشک‌های ایران به آسمان شهر قدس با استفاده از آی‌پد پخش کرد که سندی برای محکومیت ایران بود. غافل از اینکه این فیلم در کشورهای اسلامی سند افتخاری محسوب می شود.
علاوه بر این، اسرائیلی ها سعی دارند با استفاده از این تصویر، تقابل سامانه های ضدهوایی با موشک های ایرانی در آسمان شهر قدس/بیت المقدس را برجسته کنند.

واکنش های متفاوت فلسطینی ها و اسرائیلی های ساکن قدس

زمانی که موشک های ایرانی در آسمان شهر قدس ظاهر شد، دو نوع واکنش در میان ساکنان این شهر مشاهده شد.

اسرائیلی های ساکن قدس/بیت المقدس ترسیده و نگران بودند و سعی کردند در مکان های امن بمانند. با این حال فلسطینی ها خوشحال شدند و شادی خود را ابراز کردند، برخی با سوت و برخی دیگر با شعار و تشویق. آنها از دیدن موشک های ایرانی در آسمان شهرشان ابراز خوشحالی کردند.

فلسطینی ها از آنجایی که شهر و سرزمین آنها اشغال شده است، موشک های ایران را موشک های داخلی می دانستند که برای کمک و آزادسازی آنها شلیک می شود و نه تنها ترسی نداشتند بلکه خوشحال بودند. اما اسرائیلی ها موشک ها را علیه خود می بینند و از این راکت ها می ترسیدند و نگران بودند.

شهر قدس

شهر قدس با حدود یک میلیون نفر سکنه یکی این شهر یکی از تاریخی ترین شهرهای جهان است و برای پیروان اسلام، مسیحیت و یهودیت، شهر مقدسی به شمار می رود.
این شهر بیش از یک نام دارد. علاوه بر نام قدس، نام هایی مانند بیت المقدس (عمدتاً در ایران و در میان فارسی زبانان) و بیت المقدس نیز وجود دارد. یهودیان همیشه از نام اورشلیم استفاده می کنند. در رسانه های جهان نام قدس در عربی و اورشلیم (Jorzalem) در انگلیسی به کار می رود.

شهر قدس از دو بخش شرقی (قدیم) و غربی (جدید) تشکیل شده است. قسمت شرقی آن مسلمان، مسیحی و فلسطینی و قسمت غربی آن یهودی و اسرائیلی است. منطقه «حرام مقدس» شامل دو مسجد قبه الصخره و مسجد الاقصی در کنار دیوار ندبه (مقدس ترین مکان برای یهودیان در جهان) است. ورود غیرمسلمانان به اماکن مقدس ممنوع است و معمولاً نیروهای پلیس اسرائیل برای جلوگیری از ورود یهودیان در ورودی این منطقه مستقر هستند. اگرچه برخی از یهودیان افراطی اسرائیل و برخی روحانیون افراطی اسرائیلی گاهی وارد این مکان مقدس شده و اعتراض فلسطینیان را برمی انگیزند.
حضانت حرم شریف برعهده خاندان سلطنتی اردن یعنی خاندان هاشمی است.

شهر قدس در حال حاضر در اشغال نظامی اسرائیل است. اسرائیل آن را سرزمین و پایتخت رسمی خود اعلام کرده است.
قدس همزمان به عنوان پایتخت فلسطین و اسرائیل به رسمیت شناخته شده است. در عین حال دو شهر و دو فرمانداری و دو پرچم دارد.
اسرائیل حاضر نیست آن را با فلسطینیان در میان بگذارد. به همین دلیل، کشورهای دیگر اصرار دارند که سفارت خود را نه در تل آویو، بلکه در قدس/بیت المقدس ایجاد کنند.

دولت فلسطین (سازمان های خودگردان) به رهبری محمود عباس این شهر را پایتخت آینده خود می داند. دولت فلسطین خواهان آن است که بخش شرقی پایتخت تشکیلات خودگردان فلسطین و بخش غربی آن پایتخت اسرائیل باقی بماند. بخش مقدس آن باید تحت مدیریت بین المللی سازمان ملل باشد.
حماس و جهاد اسلامی و همچنین بسیاری از فلسطینی ها این ایده را رد می کنند و می خواهند تمام شهر قدس پایتخت فلسطین شود.

مقامات اسرائیلی این پیشنهاد را رد می کنند و می گویند کل شهر قدس متعلق به اسرائیل و پایتخت آن است. اما کشورهای جهان که اسرائیل را به رسمیت می شناسند، از جمله سازمان ملل و اروپا، شهر قدس را متعلق به اسرائیل نمی دانند و به همین دلیل سفارت خود را در تل آویو ایجاد کرده اند. سازمان ملل و اروپا اورشلیم را شهری تحت اشغال اسرائیل توصیف می کنند.

دولت آمریکا قبل از ترامپ چنین موضعی داشت، اما در دوران ریاست جمهوری ترامپ، دولت آمریکا سفارت خود را از تل آویو به بیت المقدس منتقل کرد. در دوره بعدی ریاست جمهوری (جو بایدن) این پیام باقی ماند، اما دولت آمریکا هنوز بیت المقدس شرقی را بخشی از اسرائیل نمی داند، بلکه آن را مانند غزه و کرانه باختری، سرزمینی تحت اشغال اسرائیل می داند.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا