اخبار روز سینما

مسئول صدا و سیما: دیگر نمی توان درباره 80 درصد یا 90 درصد مخاطب صحبت کرد. این دوره در سراسر جهان به پایان رسیده است.

پایگاه خبری تحلیلی ریمینو (rimino.ir):

تسنیم: محسن شکری نژاد رئیس مرکز پژوهش های صدا و سیما درباره نظرسنجی چند منظوره تعداد بینندگان تلویزیون و برخی نکات دیگر توضیح داد.

صداوسیما اخیرا نظرسنجی از برنامه ها و سریال های تلویزیونی در ایام نوروز و ماه مبارک رمضان را منتشر کرده است که به تماس های عمومی سامانه 162 بازگشته است چرا که امروز محتوای تلویزیون در جعبه جادو دیده نمی شود، اما عموم مردم می توانید سریال ها و برنامه های خودتان را از پلتفرم های مختلف دنبال کنید، چه تلویزیون و چه شبکه مجازی سپهر و چه شبکه های اجتماعی دیگر.

به همین دلیل صداوسیما در صدد سنجش و ارزیابی برنامه ها و سریال های خود و تعداد مخاطبان با توانایی های متفاوت است. در گام اول نظرسنجی بر اساس سامانه 162 منتشر شد که در بین شبکه های تلویزیونی و رادیویی شبکه های 3، 2، 4، آی فیلم و 1 بیشترین تماس را داشتند. برنامه های «محفل» و «زندگی پس از زندگی» با توجه به نظرات بینندگان در سامانه 162 پرمخاطب ترین جایگاه های تعطیلات را به خود اختصاص دادند.

البته در این میان سریال های نوستالژیکی مانند «پایتخت» و «دلدادگان» نیز در 162 تماس تلفنی مورد توجه مردم قرار گرفت که قابل توجه بود. با این حال، نظرسنجی های رادیویی همیشه برای صاحبان سریال ها و برنامه ها و مدیران شبکه های تلویزیونی مهم بوده است.

محسن شکری نژاد رئیس مرکز پژوهش های صدا و سیما در گفت وگو با خبرنگار تسنیم توضیحاتی را در خصوص امکان بررسی کامل تری با در نظر گرفتن توانمندی مخاطبان تلویزیون و فضای مجازی ارائه کرد که قابل تامل است. سنجش مخاطبان پخش است. و پهنای باند وی در این خصوص گفت: امسال ماه مبارک رمضان و عید نوروز مصادف شد و در حال جمع بندی نظرسنجی ها با ظرفیت های مختلف هستیم، نه تنها محتوایی که روی باکس تلویزیون مخابره می شود، بلکه تعداد بینندگان تلویزیون و فضای مجازی را نیز شامل می شود. و تماس تلفنی سامانه 162 گزارش نهایی را قرار داده ایم.

وی با اشاره به افزایش 8 درصدی بیننده نسبت به عید نوروز سال گذشته و سریال ها و برنامه های پرمخاطب، تاکید کرد: هم اکنون نسبت به مدت مشابه سال گذشته 8 درصد افزایش بیننده در سازمان صدا و سیما داریم. در ویژه عید نوروز و ماه مبارک رمضان.» در مورد سریال نیز به ترتیب سریال های «زیرخاکی»، «هفت سر اژدها» و «نجات» وجود دارد. به ویژه رقابت برنامه های افطار بین «زندگی پس از زندگی» و «محفل» با اختلاف دو یا سه دهم درصد است.

رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما درباره اعلام تعداد مخاطبان از طریق تماس از سامانه 162 و حتی تلویزیون و فضای مجازی گفت: توجه به همه توانمندی های مخاطبان در بسترهای مختلف از الزامات زمانی است که در آن قرار داریم. . در این عصر دیگر نمی توان فضای مجازی را نادیده گرفت و فقط مخاطب تلویزیون را ارزیابی کرد. ممکن است عده ای مطالب تلویزیونی را دنبال کنند و شاید افراد بیشتری به دلایل مختلف این مطالب را از فضای مجازی، تلویزیونی و سایر بسترها دنبال کنند. به همین دلیل تمام قابلیت هایی را در نظر می گیریم که توجه مخاطب در انواع نمایش ها متفاوت است. یعنی مخاطب سریال یا برنامه بیشتری در تلویزیون دیده یا برای تماشای آن سریال به فضای مجازی رفته است. اما نکته ای وجود دارد که امروزه مردم تلویزیون را فقط در قاب تلویزیون تماشا نمی کنند.

شکری نژاد با اشاره به اینکه تقریبا 80 درصد بچه ها برنامه های رادیویی را دنبال می کنند، گفت: در این روزگار دیگر نمی توان از 80 درصد یا 90 درصد مخاطب صحبت کرد. این دوره در سراسر جهان به پایان رسیده است. چرا که مخاطب دیگر محتوای تلویزیون را اعم از فیلم، سریال یا برنامه منحصراً از قاب صفحه تلویزیون دنبال نمی کند و به اصطلاح از پخش رادیویی به پهنای باند رفته است. پهنای باند از پخش بسیار پیشی گرفته است، بنابراین فصل سریال خلوت کن به پایان رسید. در آخرین نظرسنجی که اکنون داریم، تقریباً 80 درصد فرزندان ما برنامه های تلویزیونی را تماشا می کنند که فقط محدود به شبکه کودک نیست بلکه می تواند در شبکه امید و سایر شبکه ها نیز باشد.

و افزود: این میزان برای بزرگسالان کمتر است. تقریبا 70 درصد مردم محتوای تلویزیونی را تماشا می کنند. در حال حاضر بخشی از آن در تلویزیون و بخشی در تلویزیون، شبکه سپهر و سایر شبکه های اجتماعی و مجازی است. اما در عین حال مصرف خبری مخاطب از محتوای تولید ما بیشتر است. اگر به شبکه های پخش نگاه کنیم، شبکه سه، آی فیلم و خبر جزو پرمخاطب ترین شبکه های ما هستند.

رئیس مرکز پژوهش های صدا و سیما در پاسخ به این سوال که بازگشت سلبریتی ها تا چه اندازه در افزایش تعداد بینندگان تأثیر داشت، خاطرنشان کرد: بر حق خروج تأثیر گذاشت اما باید توجه داشت که برنامه های پرمخاطب ما برنامه های بدون سلبریتی است. ، «محفل» و «زندیگ. پس از زندگی» که حتی تزئینی هم ندارند. یعنی نباید چنین استنباط کرد که بازگشت چند چهره در افزایش 8 درصدی نقش داشته است. باز هم باید بگوییم که آنها باید تاثیر داشته باشند، اما از قضا، برنامه هایی که امروزه در مورد آنها بیشتر صحبت می شود، سلبریتی محور نیستند.

شکری نژاد درباره تغییر پارامترهای مخاطب سنجی و ارزیابی اثربخشی برنامه ها مطابق با الزامات جدید گفت: به عنوان مثال الان دیگر نمی پرسیم برنامه را دیده اید یا نه؟ بلکه می پرسیم “در چه زمینه ای برنامه را تماشا کرده اید؟” دقیق‌ترین نظرسنجی‌های ما، نظرسنجی‌های فصلی تبلت‌های ما هستند، که در آن می‌پرسیم “پاییز امسال چند ساعت برنامه تلویزیونی تماشا کردید؟” ما «مخاطبان رسانه ملی» را کسانی می‌دانیم که تعداد دقیق دقایق و ساعات تماشای تلویزیون را در طول روز به ما می‌دهند.

وی در خصوص چشیدن مخاطبان رسانه ملی در مناسبت های خاص گفت: تست ها یا تست های نیاز برای ایام خاص و مناسبت ها از چند ماه قبل انجام می شود. مثلاً چند ماهی است که می پرسیم مردم دوست دارند در عید نوروز چه محتوایی را در تلویزیون ببینند و نتیجه آن به معاونت سیما یا صدا داده می شود.

آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا