اخبار روز

لیلاز: اسرائیل می خواهد ما را وارد یک درگیری بزرگ کند. ما نباید در این دام بیفتیم/ واقعاً تا الان نمی دانستم که اسرائیل بدون آمریکا 10 دقیقه دوام نمی آورد.

به گزارش مگتو، سعید لیلاز گفت: آیا می دانستید تولید ناخالص داخلی اسرائیل در سه ماهه سوم سال 2023 21 درصد کاهش یافت؟ رشد اقتصادی اسرائیل منفی 21 درصد بود؟ در بدترین سال های تحریم، این رقم در اقتصاد ایران منهای 3 درصد بیشتر نبود.

سعید لیلاز به اعتماد گفت: یک اقتصاددان، یک اقتصاددان و یک تحلیلگر می فهمند که کاهش 21 درصدی تولید ناخالص داخلی یعنی چه؟ اکنون. حتی می توانم بگویم که نتانیاهو اعتماد حزب لیکود را ندارد. نتانیاهو علاقه ای به ماندن در قدرت ندارد زیرا باید بلافاصله پس از برکناری در دادگاه حاضر شود. او برای فرار از زندان سعی می کند بحران را به خارج از اسرائیل صادر کند. در این شرایط پیچیده ترین کاری که می شد انجام داد حمله به کنسولگری ایران بود. زیرا واکنش ایران اجتناب ناپذیر بود و اگر ایران واکنش نشان می داد در دام اسرائیل می افتاد! می فهمی

لیلاز افزود: نهایت هوشمندی جمهوری اسلامی این بود که این پاسخ را داد، به زور اما به صورت نمادین… بدون اینکه آسیب جدی به مردم اسرائیل وارد کند. اگر ایران می خواست، قطعا می توانست موشک های بیشتری به اسرائیل فرود آورد و تلفات بیشتری به بار آورد. این اقدام ایران دارای سه ویژگی و دستاورد مهم بود. 1) بازدارنده ایجاد شد. 2) اسرائیل حمله به کنسولگری را تلافی کرد. 3) باعث قدرت ایران شد. ضمناً مخاطب این قدرت نمایی اسرائیل است نبود و تمام غرب هدف این حمله بود. در مورد حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، اگر آمریکا، انگلیس و فرانسه به طور کامل مداخله نمی کردند، آسیب به اسرائیل بسیار بیشتر می شد.

وی گفت: بدون شک نتانیاهو (نه اسرائیل) از رویارویی با ایران منتفع خواهد شد، اما منفعت اصلی ایران این است که در این تله و بازی نیفتد، زیرا به هر حال ایران قدرت خود را نشان داده است به پیروزی ژئوپلیتیکی در خاورمیانه دست یافته اند. ما نباید این پیروزی ژئوپلیتیکی را با یک باخت تاکتیکی عوض کنیم. این خواسته مهم اسرائیل برای جایگزینی پیروزی ژئوپلیتیکی ایران با شکست تاکتیکی است. ایران نباید تسلیم این اشتباه شود و نخواهد بود.

توجه داشته باشید که ایران تمام دریای سرخ را به دست آورد. فراموش نکنید که آرزوی محمدرضا پهلوی حکومت باب المندب (نه دریای سرخ) بود، اما امروز ایران تمام بازی قدرت دریای سرخ را برده است. اگر ایران به چنین موفقیتی دست یافته است، دلیلی برای بازی در سطح اسرائیل وجود ندارد. هدف اسرائیلی ها از این پس شکست تاکتیکی در برابر ایران است. ما نباید دامنه ژئوپلیتیک خود را با اراده اسرائیل تطبیق دهیم. آرزوی اسرائیل ایجاد یک درگیری بزرگ با ایران است تا آمریکا بتواند آنجا باشد. این به من نشان داد که اسرائیل به تنهایی هرگز دشمن ایران نیست. سخنان آمریکایی ها مبنی بر عدم شرکت در حمله اسرائیل به خاک ایران کذب محض است. واضح بنویسید که این ادعا دروغ محض است. بدون حمایت، اطلاعات و حتی کمک های عملیاتی آمریکا، اسرائیل قادر به حمله به ایران نیست. اسرائیل امیدوار است که ایران را به یک درگیری بزرگتر بکشاند و غرب را مجبور به پیوستن به این کمپین کند. از آنجایی که آمریکا در دو موضوع درگیر است، نمی‌خواهد یک منطقه جدید درگیری باز کند.

23302

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا