اخبار روز

لحظه پرداخت مرحله سوم سود سهام مشخص شد


به گزارش مانیبان، مجید عشقی درباره پرداخت سود سهام عدالت گفت: امیدواریم که خرداد به منظور وصول سود و پرداخت مابقی سرمایه. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس تعیین می شود.

در اولین برنامه عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار بررسی شد و مجید عشقی مدیرعامل سازمان بورس به سوالات پاسخ داد.

عشقی گفت: سال 1402 با توجه به اتفاقات پیش آمده سال سختی برای بازار سرمایه بود. در دو سال و نیم گذشته تلاش شده است بستر لازم برای جذب سرمایه در بخش مولد اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران ایجاد شود و برای بررسی و پاسخگویی به افرادی که در خط مشی بودند تلاش شود. مجوز مربوط به ارائه خدمات مالی است و هم اکنون این صف به پایان رسیده است و به درخواست ها روزانه پاسخ داده می شود.

وی افزود: سال گذشته با وجود تلاطم بازار سرمایه دو نمونه داشتیم که شرکت های کوچک برای تامین مالی به میدان آمدند. بازار سهام طبق ماهیت خود یکی یکی از نمونه هایی است که می تواند شعار سال و مشارکت مردمی را به واقعیت تبدیل کند. حضور مردم در بورس سابقه دارد: 12 میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و 50 میلیون نفر از طریق سهام در بورس منتفع شده اند. برای ایجاد این مشارکت، باید اعتماد ایجاد کنیم. اگر بخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم، باید پیش فرض هایی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آن پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و همه دستگاه ها باید با تصمیم گیری به موقع به بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه کمک کنند.

عشقی ادامه داد: موضوعی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری به آن اشاره نکرده اند، موضوع مالکیت دولت و دخالت دستگاه های دولتی در شرکت ها است که امنیت سرمایه گذاری ها را با خطرات جدی مواجه می کند. تغییرات متعدد مدیریتی در شرکت های اقتصادی نیز شرکت ها را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد و سرمایه گذاری در این شرکت ها با خطراتی مواجه است. در حال حاضر، طیف وسیعی از ابزارها و منابع مالی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا با توجه به ریسکی که مایل به سرمایه گذاری هستند، سرمایه گذاری کنند.

وی در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که در بورس متضرر شده اند، گفت: از سال 1388 تاکنون تورم انباشته ما حدود 300 درصد بوده است اما قیمت سهام تقریبا 25 درصد کمتر از حداکثر شرایط سال 1398 است. سهامداران پرتفوی خود را با اوج سال 2019 که باید بگوییم هنوز جبران نشده است. یکی یکی از دلایل این مشکل کاهش سودآوری شرکت ها به دلیل افزایش قیمت ها در سمت بهای تمام شده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به اتفاقات اخیر گفت: اتفاقات سیاسی در دنیا بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد و این امر در بازار ما عادی بود و شور و نشاطی را در بازار ایجاد کرد. به همین دلیل این نهاد بورسی برای دفاع از حقوق سهامداران و تحت تاثیر قرار نگرفتن احساسات، دامنه نوسانات را برای چند روز محدود کرد. این نوع تصمیم گیری چه در کشور ما و چه در سایر کشورها بی سابقه است. دیروز و امروز معاملات متعادل و التهاب مهار شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و محدوده نوسانات عادی باز می گردیم.

عشقی در خصوص پرداخت سود سهام گفت: مجموعه اتفاقاتی که برای شرکت ها افتاد باعث شد شرکت ها تخلف کنند و در پایان سال نتوانستند سود سهام را پرداخت کنند. ما امیدواریم که خرداد به منظور وصول سود و پرداخت مابقی سرمایه. زمان دقیق این پرداخت توسط شورای عالی بورس تعیین می شود.

رئیس سازمان بورس در خصوص اقدامات آموزش بازار سرمایه گفت: برنامه مدونی در حال اجراست که در آن دانش پایه مالی و اقتصادی به دانش آموزان آموزش داده می شود که البته در کوتاه مدت نتیجه آن محسوس نخواهد بود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا