اخبار روز

پیش‌بینی قیمت دلار در صورت توافق یا عدم توافق با برجام و آمریکا

به گزارش پی ام آپ، اکنون برخی کارشناسان پیش بینی می کنند در مورد توافق ایران و آمریکا نیز همین اتفاق بیفتد و حداقل افت قیمت دلار 10 هزار تومان است. از جمله مجتبی دیبا، کارشناس بازارهای مالی می گوید: قیمت تعادلی دلار 46 هزار تومان است. مشخص است که ورود دلار به کانال 30 هزار تومانی بسیار خوش بینانه است. به جز مذاکرات قوی و بسیار خوب، دلار وارد کشور می شود و تنش ها کاملا از بین می رود.

وی با بیان اینکه فعال شدن مجدد برجام عامل بسیار مهم و تعیین کننده ای در تعیین قیمت دلار است، تاکید می کند: اگر مذاکرات برجام به نتیجه برسد، می توانیم دلار را به کانال 40 و حتی 30 هزار تومان برسانیم. البته این موضوع به شرطی است که توافق کامل انجام شود.»

علی طباطبایی یکی دیگر از کارشناسان بازار درباره پیش بینی قیمت دلار پس از توافق هسته ای گفت: حداقل قیمت دلار 45 هزار تومان است، شرط افت شدید قیمت دلار، توافق برجام است و در صورت اجرایی شدن برجام ما می توان انتظار داشت قیمت دلار ظرف یک سال به سطح نیم کانال 30 هزار تومان برسد، در غیر این صورت دلار در کانال فعلی دچار نوسان می شود.

پیش بینی قیمت دلار در صورت فعال نشدن مجدد برجام

بازار ارز در ماه گذشته روند عادی خود را طی می کرد و هیچ انتظار خبری از برجام وجود نداشت. اما اکنون وضعیتی در بازار حاکم است و عدم توافق با آمریکا ممکن است بازار ارز را تحت تاثیر قرار دهد. به خصوص در شرایطی که گفته می شود اگر ایران این بار توافق جدید را نپذیرد، آمریکا اقدامات جدیدی را علیه ایران تدارک دیده است. اقداماتی که قطعا می تواند بر بازار دلار تاثیر بگذارد و قیمت ها را افزایش دهد.

کارشناسان درباره سقف قیمت بدون معامله دلار نظری نداده اند و مشخص نیست انتظارات تورمی بازار را به کدام سمت خواهد برد. با این حال، برزو حق شناس، کارشناس اقتصادی در گفت و گو با تجارت نیوز، با اشاره به اینکه دلار در خرداد و تیر به طور سنتی در کف قیمت سالانه قرار دارد، گفت: این موضوع نگران کننده است. چرا که اگر حداقل قیمت دلار را 50 تا 52 هزار تومان در نظر بگیریم، تا پایان سال کار سخت می شود; با وجود سیگنال‌های سیاسی، انتظار داشتم قیمت دلار به زیر کانال 50 هزار تومان برود، اما بازار نمی‌خواهد پایین بیاید.»

این موضوع نشان می دهد که در صورت عدم توافق، کف قیمت دلار فعلی است و ادامه سیاست ارزی سال سختی را پیش رو خواهد داشت.

یک هفته است که بازار فارکس در یک جنون قیمتی بوده و در محدوده خاصی به این سو و آن سو می رود. برخی معتقدند حداقل قیمت دلار در حال حاضر در محدوده 50 هزار تومان است و نوسان هزار تومانی دلار نیز طبیعی است.

پیش از این خبر و پیش از سفر سلطان عمان به تهران، بازار روند عادی خود را طی می کرد و انتظار نمی رفت در آینده ای نزدیک سرنوشت دلار دوباره به موضوع مذاکرات هسته ای گره بخورد. کارشناسان در زمان پیش‌بینی قیمت دلار در سال جاری، نگاهی اجمالی به موضوع هسته‌ای داشتند، اما بیشتر به متغیرهای اقتصادی و اقدامات مثبت و منفی بانک مرکزی در پیش‌بینی‌های خود توجه داشتند.

اما اکنون سرنوشت قیمت دلار با سرنوشت برجام گره خورده است و معامله گران منتظر انتشار اخبار مثبت یا منفی در بازار هستند. در صورت مثبت بودن اخبار باید منتظر کاهش واکنش بازار باشید و در صورت منفی بودن باعث افزایش قیمت و دور شدن آن از حداقل قیمت فعلی می شود.

همانطور که اخبار سیاسی حکایت از آن دارد، اروپا و آمریکا به ایران فرصت مشخصی برای پذیرش یا عدم پذیرش داده اند و گفته می شود این فرصت چندان طولانی نیست. از سوی دیگر رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار است به زودی به تهران سفر کند و نشست شورای حکام نیز از 15 تا 19 خرداد ماه برگزار می شود.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا