اخبار روز

افزایش جرایم بی حجابی و برهنگی!/ جزئیات لایحه نهایی حجاب در دولت


به گفته پی ام آپ، وکیل پایه یک دادگستری برای تشریح مطالب. صورت حساب «صیانت از عفاف و حجاب» (لایحه اصلاحی نهایی دولت) و میزان جریمه افراد بدون حجاب و اعلام کرد که مجازات عاملان افشا و افزایش می یابد.

اواخر هفته گذشته، لایحه پیشنهادی قضایی با تغییرات دولت درباره عفاف و حجاب مجلس ارسال شد.

در این لایحه فناوری‌های جدید و سیستم‌های هوشمند جایگزین روش‌های قبلی برخورد می‌شود جرم حجاب کشف شد قبلا نیز در نظام حقوقی ایران و در قوانین مدون مانند قانون مجازات اسلامی و قانون حمایت از امر به معروف و نهی از منکر (مصوب 1393) پیش بینی های مناسب برای حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب و بنیاد خانواده انجام شده است، اما برخی از الزامات و نیازهای زمانه نیازمند تصویب قوانین جدید با رویکردهای مختلف در این زمینه بود.

به همین دلیل قوه قضائیه با توجه به نیازهای جاری فضای اجتماعی کشور، لایحه صیانت از فرهنگ عفاف و حجاب را پس از مشورت با سایر مسئولان و کارشناسان و متخصصان این امر تهیه و به دولت ارسال کرد.

دولت نیز پس از بررسی معلمان این لایحه را به مجلس رساند شورای اسلامی فرستاده می شود تا توسط نمایندگان مردم بررسی شود. اما لایحه منتشر شده نتوانست نظر مثبت مردم را جلب کند. جامعه نخبگان را جذب کنید

نظر شما در مورد لایحه عفاف و حجاب چیست؟

قوه قضائیه اخیراً لایحه ای با عنوان صیانت از عفاف و حجاب تهیه کرده که دولت با اصلاحاتی (بدون تغییر ساختار و نگرش کلی حاکم بر این لایحه) و تغییر عنوان آن به «صیانت از عفاف و حجاب» به مجلس فرستاده است. انجام داد: فقط از نظر تشریح مواد لایحه اصلاحات نهایی توسط دولت و نه از حیث تصویب یا انتقاد باید به چند نکته اشاره کرد.

در ماده یک اصلاحیه دولت، نقض موازین اجتماعی از جمله کشف حجاب تخلف محسوب می شود. در حالی که در ماده 1 لایحه وظایف قوه قضائیه تنها به برهنگی کل رئیس اشاره شده است. لذا این مقاله با تأیید عبارت تمثیلی «از جمله کشف حجاب» به تدوین لایحه قوه قضائیه پرداخته است که تنها به برهنگی کامل سر پرداخته است. اما به دلیل ابهام در عبارت «افشای حجاب»، هنوز مشخص نیست که آیا معنای رفع حجاب، رفع کامل آن است یا نقض بخشی از حجاب اسلامی است. رفع حجاب

احتمالاً پس از تصویب این لایحه، با رویکرد قبلی نظام قضایی و بر اساس اصل تفسیر مضیق قوانین کیفری، تفسیر اول تقویت شده و منظور از نظارت بر آن تلقی خواهد شد. کامل و کامل برهنگی کامل

در صورت عدم کارآمدی سامانه ها، آیا در این لایحه راهی برای رسیدگی به کشف حجاب وجود دارد؟

لایحه دولت مانند لایحه قضایی در وهله اول فقط پیامک را پیش بینی کرده است. لذا در متن لایحه دولت و همچنین لایحه قضایی این اطلاعیه لازم الاتباع است. یعنی باید با استفاده از سیستم های هوشمند مانند حمل و نقل انجام شود پیامک اجرا شود؛ و نه زبان تذکر افسران; بنابراین چنانچه به دلایلی اینگونه ابزارها و سامانه‌ها در مکانی موجود نباشد و یا سامانه‌ها به دلایلی مانند ماسک‌پوشی یا عدم تشخیص چهره کار نکنند، هرگونه اقدام انضباطی منتفی است و ضابطان قضایی نباید اقدامی انجام دهند. دستگیری یا هر اقدام دیگری

در این لایحه چه مجازاتی برای افراد بی حجاب یا کم حجاب در نظر گرفته شده است؟

در این لایحه مجازات بی حجابی مشروط به این است که ابتدا باید از طریق تصویربرداری رایانه ای از چهره فرد شناسایی و پیامک ارسال شود. به نظر می رسد چنین سیستمی اگرچه از نظر فنی و عملیاتی غیرممکن نیست، با توجه به شرایط اقتصادی به دلیل تحریم ها امکان پذیر نیست. می توان گفت در این لایحه سازوکاری تدارک دیده شده است که مجازات بی حجابی را غیرممکن می کند.

جریمه کشف حجاب در این لایحه چقدر است؟

در صورت تکرار پس از دریافت پیامک در نوبت دوم و سوم جریمه نقدی خواهد داشت. بنابراین تنبیه افراد و دریافت جریمه برای بار دوم و سوم منوط به این است که آن فرد پیامکی مبنی بر رعایت حجاب با استفاده از فناوری های جدید مانند رنگ چهره دریافت کرده باشد. این جریمه در نوبت دوم، بر اساس آخرین به روز رسانی مبالغ ریالی مجازات ها، یک ششم حداکثر مجازات نقدی درجه هشت (500 هزار تومان) و در نوبت سوم، یک سوم آن است. حداکثر مجازات نقدی درجه 8 (یک میلیون تومان) و برای بار چهارم نصف حداکثر جریمه نقدی درجه 8 (یک میلیون و پانصد هزار تومان) است.

در این لایحه، جریمه ها از مبالغ مندرج در لایحه قضایی افزایش یافته و برای چهارمین بار علاوه بر مجازات کیفری، جریمه انتظامی نیز پیش بینی شده است. در حالی که در لایحه قانون قوه قضائیه برای چهارمین بار جریمه انضباطی پیش بینی نشده است.

مجازات های مالی مندرج در بند قبل بدون پیگرد قانونی و از طریق سامانه های هوشمند مانند تشخیص چهره صادر می شود. بدیهی است به دلیل خطاپذیری سامانه های مذکور، امکان اعتراض به پیامک های ارسالی و جریمه وجود دارد.

اگرچه دولت جرایم مندرج در لایحه قضایی را افزایش داده است، اما اساساً بعید است که زمان وصول جرایم موضوع این لایحه فرا برسد. زیرا دریافت جریمه منوط به ارسال پیامک اخطاری است که به دلیل پیچیدگی فنی و هزینه اقتصادی بالا غیر ممکن به نظر می رسد.

در صورت تکرار برهنگی بعد از این سه بار (یکبار با ارسال پیامک و دو بار جریمه 500.100.000 تومانی) در نوبت چهارم، علاوه بر جریمه یک میلیون و 500.000 تومانی، مرتکب جهت جریمه نقدی به مراجع قضایی معرفی می شود. . درجه 7 باید اعمال شود (از سه میلیون تومان تا حداکثر شش میلیون تومان). این مجازات مستلزم حکم قضایی است و بر خلاف مجازات های قبلی از طریق سامانه قابل اعمال نیست. به این معنا جز جزای نقدی نمی توان مجازات دیگری تعیین کرد.

نشان دادن قسمتی از بدن یا پوشیدن لباس زیبا نیز همین مجازات را دارد. یعنی حداکثر جریمه نقدی درجه 7 (شش میلیون تومان) که توسط نیروی انتظامی تعیین می شود. در پیش‌نویس قانون قوه قضائیه، این تحریم مشروط به این بود که نشان دادن عضوی از بدن یا پوشیدن لباس‌های زیبا، خلاف عفت عمومی است. در غیر این صورت مجازاتی در کار نبود. اما این محدودیت در لایحه دولت حذف شده است.

ضمناً در صورت تکرار این جرم، پس از یک نفر جزای نقدی انتظامی به مبلغ 6 میلیون تومان، حداکثر به جزای نقدی درجه 6 (24 میلیون تومان) و محرومیت از آزادی درجه 6 محکوم می شود. حقوق اجتماعی وارد قوه قضاییه می شود.

مجازات برهنگی کامل چیست؟

مجازات برهنگی کامل، حداکثر مجازات حبس یا جزای نقدی و محرومیت از حقوق اجتماعی در درجه شش است. یعنی قاضی می تواند برای آن فرد دو سال حبس یا 24 میلیون تومان جریمه در نظر بگیرد. یکی از این دو مجازات (یا زندان یا خوب) ممکن است در نظر گرفته شود. در لایحه قوه قضائیه حداکثر مجازات در نظر گرفته نشد. بلکه دست قاضی برای تعیین حداقل مجازات باز بود.

اگر کارمند دستگاه های اجرایی در محل کارش هنجارهای اجتماعی را زیر پا بگذارد، در لایحه دولت مجازات های اداری و انتظامی برای آن فرد پیش بینی شده است که لایحه قوه قضاییه فاقد آن بوده است.

آیا مجازات مرتکبین امر به معروف و نهی از منکر در این لایحه تشدید شده است؟

بر اساس این لایحه توهین، تعرض، تهدید، تهمت و مداخله در حریم شخصی شخصی که اقدام می کند. امر به معروف و نهی از منکر انجام می دهد، دارای تحریم قانونی است. البته در لایحه پیشنهادی قوه قضائیه مجازات امر به معروف و نهی از منکر تشدید شده است، به گونه ای که هر کس امر به معروف و نهی از منکر کند، علاوه بر مجازات مقرر در مواد قانونی دیگر، مشمول مجازات نیز می شود. مشمول مجازات اضافی یا محرومیت از حقوق اجتماعی تا 6 ماه نیز محکوم شد. دولت فقط بخش افزایش جریمه را از لایحه اصلاحیه حذف کرد.

با تصویب احتمالی این لایحه، تبصره ماده 638 کتاب تنبیه قانون مجازات اسلامی تلویحاً نسخ شده است که در حال حاضر متن قانونی مجازات حجاب است و جزای نقدی این قانون تعلیق شده است. تشخیص چهره کامپیوتری است و به نظر نمی رسد قابل اجرا باشد، جایگزین شده اند.


آوین احمدی

آوین احمدی هستم سردبیر و مدیرمسئول رسانه بازتاب آنلاین که سعی میکنم آنچه در ایران و جهان میگذرد را برای شما در این وبسایت به اشتراک بگذارم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا