اخبار روز

قوانین سقوط سنگ و مقصر سقوط سنگ کیست؟

امروزه در بسیاری از ساختمان ها از سنگ برای نما استفاده می شود. استفاده از سنگ نمای ساختمان را زیبا می کند اما باید کاملاً اصولی باشد. در غیر این صورت شاهد ریزش نمای سنگ و ایجاد خسارت خواهیم بود.

به گزارش تابناک، در این مقاله در مورد قوانین مربوط به ریزش نماهای سنگی صحبت می کنیم و راه های مقاوم سازی نمای سنگی ساختمان را بیان می کنیم. اگر از نمای سنگی در ساختمان خود استفاده کرده اید یا قصد استفاده از آن را دارید، توصیه می کنیم این مقاله را مطالعه کنید.

چرا نمای سنگی در حال فروریختن است؟

قبل از اینکه در مورد قوانین مربوط به ریزش انواع نماهای سنگی صحبت کنیم، لازم است دلایل این امر را بدانیم. معمولاً رو به سنگ است یکی به دلایل زیر سقوط می کند.

تغییر مداوم شرایط آب و هوایی

تغییر شرایط آب و هوایی در منطقه مورد نظر، سرما و گرم شدن مکرر هوا منجر به آسیب دیدن نمای سنگی می شود. در واقع با تغییر دما، نما دچار انقباض و انبساط تدریجی شده و باعث فروریختن نما می شود.

جدای از این مشکل، هنگام اجرای نما در هوای بسیار گرم یا سرد، احتمال ریزش سنگ وجود دارد. چون در هوای گرم آب ملات به سرعت تبخیر می شود و سنگ ها به ملات نمی چسبند، در هوای سرد ملات یخ می زند و سنگ ها خیلی محکم نصب نمی شوند.

زلزله و پس لرزه و باد شدید

برخی از رویدادهای طبیعی مانند زلزله یا بادهای شدید می توانند باعث آسیب به نما و فروریختن آن شوند. به همین دلیل، تقویت نما در مناطق آسیب پذیر از اهمیت ویژه ای برخوردار است. همانطور که می دانید راه های زیادی برای جلوگیری از ریزش سنگ نما و عایق نما وجود دارد که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

مقاومت کششی پایین ملات

یکی یکی از دلایل اصلی ریزش و تخریب آجرهای نما مربوط به مقاومت کششی پایین ملات می باشد. معمولاً برای نماهای سنگی از ملات استفاده می شود. ملات مقاومت فشاری خوبی دارد، اما آستانه تحمل پایینی در حالت کششی دارد. به همین دلیل، نماهای سنگی که در ارتفاع استفاده می‌شوند، معمولاً در اثر وزش باد به راحتی سقوط می‌کنند.

استفاده از سنگ پایه نامناسب

در صورت استفاده از سنگ های زیر نامناسب مانند سرامیک و بدنه برای نما، استحکام نما چندان زیاد نخواهد بود.

ملاقات با ساختمان

ساختمان ممکن است به هر دلیلی فرو بریزد یکی یکی از دلایل فروریختن نما همین است. برای تقویت نمای ساختمان می توان از پیچ و رولپلاک برای عایق کاری نما استفاده کرد.

قوانین سقوط سنگ و مقصر سقوط سنگ کیست؟

مقصر ریزش نما کیست؟

اگر نما به دلایل طبیعی مانند سکونت ساختمان، زلزله و … فرو بریزد، تقصیر متوجه مالکان است. اگر علت سقوط عوامل انسانی باشد مانند: مثلاً بیل نکردن پشت سنگ، نریختن ملات پشت سنگ، گرما و یخبندان، استفاده از ملات بی کیفیت و غیره، تقصیر بر عهده مهندس ناظر و سازنده است. حتی اگر عمر مفید نما تمام شده باشد، باز هم تقصیر متوجه صاحبان اصلی است. زیرا نمی توان از نمای ساختمان انتظار عمر مفید طولانی و غیر واقعی داشت.

عمر مفید ساختمان معمولاً ده سال در نظر گرفته می شود. بر اساس این گفته ها می توان گفت: اگر در این ده سال نما بدون علت طبیعی مانند زلزله فروریخت، تقصیر متوجه مالک ساختمان و مهندس ناظر است. اما در صورت وقوع ریزش پس از ده سال، مسئولیت عدم توجه به ظاهر ساختمان و عمر مفید آن بر عهده مالکان اصلی است.

در صورت تراشه سنگ در نمای ساختمان، مالکین مسئول هستند

سازنده باید نما را با کیفیت بالا بسازد و تحویل دهد. از آنجایی که دسترسی دائمی به نمای ساختمان در ارتفاع دشوار است، سازنده و مهندس ارشد باید در اجرای نما دقت لازم را داشته باشند. بعد از ده سال وضعیت نمای ساختمان ها مجددا توسط مالکان بررسی شود تا ریزش ناگهانی رخ ندهد.

سازندگان باید بعد از ده سال نمای ساختمان را با پیچ و رولپلاک تقویت کنند. این روش از فروپاشی و آسیب جدی جلوگیری می کند. به مردم ایران هشدار می دهم که باید نمای ساختمان را تعمیر کنند تا آسیب جدی نبینند.

قانون ریزش نما چیست؟

در صورت ریزش نمای سنگی باید با مراجع قضایی و محلی برای اقدامات اصلاحی بیشتر تماس بگیرید. برای پیگیری بیشتر موضوع باید سن ساختمان را ذکر کنید. همانطور که گفته شد مسئولیت ریزش ساختمان تا ده سال بر عهده سازنده است اما قاضی پرونده در این مورد نظر نهایی را می دهد.

در برخی موارد در صورت فروریختن نما تمام هزینه پیچ و رولپلاک به عهده سازنده است و در موارد دیگر نیمی از هزینه ها تامین می شود. برای اثبات مسئولیت سازنده، شاکی باید مدارک مهمی مانند عکس و فیلم صحنه تصادف، گزارش مهندس ناظر، اظهارات شاهد و … را ارائه کند.

اگر نما فرو بریزد اینگونه از سازنده شکایت می کنید

اگر ریزش نما آسیب زیادی وارد نکرده باشد، معمولاً مالک و سازنده در مورد خسارت وارده توافق دارند. اما معمولاً در موارد آسیب جدی جانی و مالی، نیاز به طرح شکایت از مراجع قضایی وجود دارد. در زیر مراحل و گزینه های شکایت از سازنده را توضیح می دهیم.

ارتباط با شرکت ساختمانی یا سازنده

اولین قدم این است که شرکت یا سازنده مسئول را از این فرآیند مطلع کنید. پس از اعلام نگرانی تلفنی یا کتبی، نماینده ای از شرکت برای بررسی وضعیت اعزام می شود.

قوانین سقوط سنگ و مقصر سقوط سنگ کیست؟

با یک وکیل مشورت کنید

اگر قوانین مربوط به سنگ تراشی را نمی دانید یا سازنده حاضر به پاسخگویی نیست، با یک وکیل مشورت کنید. در این صورت وکیل به شما اطلاع می دهد که آیا شکایت شما تایید می شود یا خیر.

تنظیم شکایت رسمی

مرحله بعدی نوشتن نامه رسمی و تشریح کامل مشکل است.

شکایت کنید

در صورتی که سازنده تمایلی به پرداخت غرامت نداشته باشد، باید شکایت خود را به مراجع مربوطه ارائه دهید.

نحوه شکایت از سنگ کاری و مهندس ارشد

در صورت ریزش نما به دلیل کار نامناسب، استفاده از مصالح بی کیفیت، عدم نظارت و … می توانید از سنگ تراشی و مدیر ساخت شکایت کنید. برای این منظور باید عکس ها و فیلم های مربوطه، اظهارات شاهد و گزارش مهندس ارشد را ارائه دهید. شکایت سنگ کاری معمولاً با طرح شکایت حقوقی یا کیفری انجام می شود.

در صورتی که خسارت قابل جبران باشد تقاضای ریزش نما می شود. در شکایت باید دلیل ریزش نما را ذکر کنید؟ شما باید میزان خسارت را مشخص کنید.

در صورتی که خسارت وارده متضمن آسیب بدنی یا مرگ شخصی باشد، باید شکایت کیفری ارائه دهید. در شکایت کیفری نیز باید علت و نوع ریزش نما و همچنین میزان خسارت وارده را توضیح دهید.

نکات مهم هنگام نفوذ به نما

  • در صورت ریزش نما باید بلافاصله از سایت عکس و فیلم بگیرید. این شواهد به شما کمک می کند تا با سهولت بیشتری نظر خود را در دادگاه اثبات کنید.

  • اگر فردی در صحنه تصادف مجروح شد، بلافاصله او را به بیمارستان ببرید و از پزشک اورژانس گواهی پزشکی بخواهید.

  • از کسانی که شاهد حادثه بودند بخواهید اطلاعات لازم را ارائه کنند.

  • برای شکایت حقوقی یا کیفری بهتر است با وکیل مشورت کنید.

  • حتما از یک متخصص در زمینه پیچ و رولپلاک مشاوره بگیرید.

جلوگیری از ریزش نمای سنگ

اگر عمر مفید نمای شما به پایان رسیده است، بهتر است برای جلوگیری از ریزش نما اقداماتی انجام دهید. بدون شک اجرای این اقدامات بسیار ساده و ارزانتر از ردیابی خسارت ناشی از ریزش ساختمان خواهد بود. وقتی سنگی از نما می افتد، ضعف نما را نشان می دهد. در چنین مواقعی ممکن است ریزش سنگ از پهلو نیز رخ دهد که منجر به حوادث جبران ناپذیری می شود.

برای جلوگیری از ریزش نما، پیچ و رولپلاک نما در حال حاضر تنها راه حل معقول است. در صورت پیچ و رولپلاک صحیح، سنگ ها کاملا به ملات متصل شده و ثابت می شوند. سنگ های افتاده مجددا نصب و نما تعمیر خواهند شد.

پیچ و مهره زدن نما به جلوگیری از آسیب بیشتر و هزینه های گزاف با تلاش معقول کمک می کند. توجه داشته باشید که برای نما پیچ و رولپلاک ساخت شرکتی معتبر برای جلوگیری از ریزش نما دارید.

در غیر این صورت این خطر وجود دارد که نما دوباره فرو بریزد. استفاده از پیچ و رولپلاک با نزول کار در ارتفاع را ایمن تر می کند و بدون آسیب رساندن به نما و اشغال فضا باعث استحکام بیشتر نمای ساختمان می شود.

نگین یوسف پور

نگین یوسف پوریان هستم از شهر سمنان و بعنوان سردبیر این رسانه جدیدترین اخبار روز رو برای شما قرار میدم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا