دانستنی ها

عوامل خطر سرطان در زندگی روزمره

یکی یکی از راه های درمان این بیماری، توسعه علم پزشکی و تولید واکسن است. بسیاری از مشکلات و موانع جوامع بشری در جهت افزایش کیفیت زندگی و افزایش عمر انسان ها برطرف شده است.

به گزارش فارس، اگرچه برخی از بیماری ها مانند سرطان را نمی توان به طور کامل درمان کرد، اما روش هایی برای جلوگیری از پیشرفت سریع آن ها ابداع شده است که تا چند دهه پیش نادر بود.

یکی در افزایش موارد سرطان که یکی از معضلات سبک زندگی امروزی در جامعه است، موثر بوده است.

فشار و اضطراب روزانه، کاهش تحرک ناشی از کار اداری، نداشتن برنامه ورزشی منظم، میل به مصرف غذاهای آماده و فرآوری شده به دلیل کمبود وقت و استعمال دخانیات از مهم ترین عوامل افزایش موارد سرطان هستند.

بنابراین لازم است دانش کافی در این زمینه برای جلوگیری از شیوع این گونه بیماری ها در سطح جامعه وجود داشته باشد.

حسین بیگلری دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در خصوص بیماری های سرطانی گفت: در سال های اخیر سرطان ها بعد از بیماری های قلبی و عروقی نیز به وجود آمده اند. یکی یکی از عوامل اصلی تهدید کننده سلامت مردم در سراسر جهان، کشور و استان است.

وی ادامه داد: بسیاری از سرطان ها قابل پیشگیری هستند و با سبک زندگی سالم می توان از آنها پیشگیری کرد.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بر موضوع آموزش و اطلاع رسانی تاکید کرد و خاطرنشان کرد: افزایش آگاهی مستمر خانواده ها در خصوص داشتن سبک زندگی سالم نقش مهمی در پیشگیری از سرطان دارد.

با پیشرفت‌های علم پزشکی در سال‌های اخیر، افراد مبتلا به سرطان در صورتی که بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، شانس و امید زیادی برای درمان دارند.

بیگلری شناخت عوامل و عوامل سرطان را بسیار مهم عنوان کرد و گفت: سیگار، قلیان و مشروبات الکلی به تنهایی عامل نیمی از عوامل ابتلا به سرطان در دنیا هستند، بنابراین از این عوامل دوری کنید. یکی این یکی از راه های محافظت از خود در برابر سرطان است.

وی ادامه داد: چاقی و اضافه وزن فردی به خصوص اگر کم تحرک باشد. یکی یکی از عوامل خطر سرطان است و خطر ابتلا را افزایش می دهد.

بیگلری گفت: عوامل مختلفی از جمله سبک زندگی غلط در تغذیه، خواب ناکافی، استرس، افزایش سن، استفاده از هورمون ها و انرژی زاها، فلزات سنگین، برخی عوامل میکروبی و سموم و آفت کش های کشاورزی؛ خطر ابتلا به سرطان را در دراز مدت افزایش می دهد.

وی ادامه داد: بر اساس آمار دانشگاه های علوم پزشکی و مراکز آمار، سرطان سینه در زنان و سرطان پروستات و پوست در مردان بیشتر است.

دبیر کارگروه سلامت دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه خاطرنشان کرد: در سال های اخیر سرطان های معده و دستگاه گوارش که ارتباط مستقیمی با تغذیه سالم دارند بیشتر شده است.

وی در ادامه تقسیم بندی سرطان ها به دو گروه خوش خیم و بدخیم گفت: خوشبختانه بسیاری از سرطان ها خوش خیم هستند و خطر مهلکی برای فرد ایجاد نمی کنند و با تشخیص سریعتر و درمان به موقع فرد می تواند به زندگی عادی خود ادامه دهد.

بیگلری با بیان اینکه برای پیشگیری از سرطان سینه، دهانه رحم و دستگاه گوارش (روده بزرگ) می توان در مراکز جامع سلامت غربالگری رایگان انجام داد، گفت: افراد با سابقه خانوادگی سرطان غربالگری را جدی بگیرند.

وی در پایان تاکید کرد: حرکت بدنی، ورزش و پیاده روی یکی این یک عامل پیشگیری کننده از سرطان است.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا