عمومی

زمان واریز مرحله سوم سود سهام عدالت مشخص شد :: ایران تحلیل

رئیس سازمان بورس گفت: اعتمادسازی مهمترین رکن بازار سرمایه است و همه نهادها باید با تصمیم گیری به موقع به بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه کمک کنند.

به گزارش ایران تحلیل، مجید عشقی در ردیف اول عملکرد سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی قرار گرفت و مجید عشقی رئیس سازمان بورس به سوالاتی درباره سود سهام عدالت پاسخ داد.

عشقی گفت: سال ۱۴۰۲ با توجه به اتفاقات پیش آمده سال سختی برای بازار سرمایه بود. طی دو سال و نیم گذشته سعی شده زیرساخت های لازم برای جذب سرمایه در بخش تولیدی اقتصاد و ارائه خدمات به سهامداران ایجاد شود و افرادی که در نوبت دریافت مجوز ارائه خدمات مالی بودند محاکمه شدند. بررسی و پاسخ داده شود و حالا این صف تمام می شود. و به درخواست ها به صورت روزانه پاسخ داده می شود.

وی افزود: با وجود تلاطم بازار سرمایه در سال گذشته، دو نمونه داشتیم که شرکت ها به صورت کوچک برای تامین مالی ظاهر شدند. بورس به دلیل ماهیت خود یکی از نمونه هایی است که می تواند شعار سال و مشارکت مردم را محقق کند. حضور مردم در بورس سابقه دارد و ۱۲ میلیون نفر به صورت مستقیم در بورس سرمایه گذاری کرده اند و ۵۰ میلیون نفر نیز از طریق سهام عدالت در بورس ذینفع هستند. برای ایجاد این مشارکت، باید اعتماد ایجاد کنیم. اگر بخواهیم مشارکت مردم را در بازار سرمایه جلب کنیم، باید پیش فرض هایی داشته باشیم و تا پایان دوره سرمایه گذاری به آن پایبند باشیم. اعتمادسازی مهمترین بخش در بازار سرمایه است و همه دستگاه ها باید با تصمیم گیری به موقع به بازگرداندن اعتماد به بازار سرمایه کمک کنند.

عشقی ادامه داد: موضوعی که رئیس جمهور و مقام معظم رهبری به آن اشاره نکرده اند، موضوع مالکیت دولت و دخالت دستگاه های دولتی در شرکت ها است که خطرات جدی برای امنیت سرمایه گذاری ایجاد می کند. تغییرات متعدد مدیران در بنگاه های اقتصادی نیز بنگاه ها را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد و سرمایه گذاری در این شرکت ها با ریسک مواجه است. در حال حاضر، طیف وسیعی از ابزارها و منابع مالی را در اختیار سرمایه گذاران قرار داده ایم تا با توجه به ریسک پذیری خود، سرمایه گذاری کنند.

وی در خصوص بازگشت سرمایه افرادی که در بورس متضرر شده اند، گفت: از سال ۱۳۸۸ تاکنون تورم تجمعی ما حدود ۳۰۰ درصد بوده است، اما قیمت سهم تقریبا ۲۵ درصد زیر شرایط پیک سال ۱۳۹۸ است و سهامداران در حال مقایسه پرتفوی خود هستند. با اوج سال ۲۰۱۹ که باید بگوییم هنوز جبران نشده است. یکی از دلایل این موضوع کاهش سودآوری شرکت ها به دلیل افزایش قیمت ها در سمت بهای تمام شده است.

عشقی با اشاره به وضعیت بورس با توجه به اتفاقات اخیر گفت: اتفاقات سیاسی در کل دنیا بر بازار سرمایه تاثیر می گذارد و این در بازار ما عادی بود و هیجانی در بازار ایجاد شد. به همین دلیل برای دفاع از حقوق سهامداران و تحت تاثیر قرار نگرفتن معاملات، دامنه نوسانات برای چند روز محدود شد. این نوع تصمیم گیری چه در کشور ما و چه در سایر کشورها بی سابقه است. دیروز و امروز معاملات متعادل و التهاب مهار شد. از هفته آینده به روند عادی معاملات و محدوده نوسان عادی باز می گردیم.

مائده امین الرعایا

مائده امین الرئیا هستم کارشناس محتوا و از جذابیت های یک روز و یا حتی یک ساعت در زندگی برای شما مینویسم

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا