دانستنی ها

تاثیر صبحانه نخوردن و خوردن صبحانه ناسالم

بعد- بسیاری از والدین می دانند که خوردن صبحانه قبل از رفتن به مدرسه برای فرزندانشان مهم است. حتی اگر دانش آموزان مایل به خوردن صبحانه نباشند، صبحانه انرژی مورد نیاز مغز و بدن برای عملکرد در طول روز را تامین می کند. اخیراً مطالعه ای در مدارس استرالیا در مورد تأثیر صبحانه بر انگیزه یادگیری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان انجام شده است. محققان استرالیایی بررسی کردند که آیا خوردن صبحانه سالم، صبحانه ناسالم یا اصلاً صبحانه نخوردن مهم است.

طبق گزارش فرارو از گفتگو، بر خلاف عواملی که خارج از کنترل دانش آموز هستند (مانند کیفیت تدریس) یا عواملی که برای توسعه نیاز به زمان دارند (مانند مهارت های مطالعه)، خوردن صبحانه عاملی است که دانش آموزان می توانند بلافاصله آن را کنترل کنند. علاوه بر این، خوردن صبحانه مسئله ای است که می تواند به سرعت توسط مدارس حل شود.

محققان استرالیایی می خواستند به این سوال پاسخ دهند که آیا خوردن صبحانه بر انگیزه و پیشرفت دانش آموزان تأثیر می گذارد؟ آنها همچنین می خواستند بدانند که آیا صحابنا سالم است یا نه؟

به عنوان بخشی از پروژه شورای تحقیقات استرالیا، آنها 648 دانش آموز دبیرستانی استرالیایی از پنج مدرسه خصوصی در نیو ساوت ولز را مورد مطالعه قرار دادند. دو مورد از این مدارس تک جنسیتی برای پسران، دو مدرسه تک جنسیتی برای دختران و یکی مدرسه مشترک بود. میانگین سنی دانش آموزان بین 13 تا 14 سال بود. ابتدا، دانش آموزان یک نظرسنجی آنلاین در مورد عادات صبحانه خود تکمیل کردند. آنها به سؤالاتی در مورد اینکه آیا آن روز صبحانه خورده اند و معمولاً چه نوع غذاهایی را برای صبحانه می خورند، پاسخ دادند. بر اساس دستورالعمل های ملی رژیم غذایی، برای تعداد دفعات مصرف غذاهای سالم در صبحانه مانند میوه ها و سبزیجات، محصولات لبنی و پروتئین، غلات کامل و مصرف آب، یک نکته در نظر گرفته شده است.

همچنین از آنها پرسیده شد که چقدر صبحانه ناسالم می خورند که شامل گزینه هایی مانند نوشیدنی های شیرین، گوشت فرآوری شده، فست فود، نان های ناسالم و میان وعده های ناسالم است. در بخش بعدی انگیزه های دانش آموزان از انجام تکالیف علمی، اهمیتی که برای این موضوع قائل هستند و تمرکز آنها بر یادگیری بررسی شد. در مرحله سوم از دانش آموزان بر اساس محتوای برنامه درسی آزمون داده شد. به این ترتیب محققان تصویر یک روز از زندگی دانش آموزان را بررسی کردند.

برای توضیح یافته های خود، آنها همچنین در مورد سوابق شخصی دانش آموزان، عملکرد آنها در علوم مختلف و ویژگی های کلاس درس، از جمله ساعات کلاس در طول روز، سؤال کردند.

یافته های پژوهش

نتایج تحقیق نشان داد دانش آموزانی که صبحانه سالم می خوردند انگیزه و پیشرفت بیشتری داشتند. یعنی اعتماد و تمرکز بیشتری در یادگیری دروس علمی دارند و نمرات بالاتری در امتحان می گیرند. دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند انگیزه و پیشرفت کمتری داشتند. این یک نتیجه غیرمنتظره است نبود. با این حال، چیزی که محققان را شگفت زده کرد این بود که انگیزه و پیشرفت تحصیلی دانش آموزانی که صبحانه نمی خورند به اندازه افرادی بود که صبحانه ناسالم می خورند. این نشان می دهد که خوردن یک صبحانه ناسالم می تواند به اندازه نخوردن صبحانه بر انگیزه و موفقیت تأثیر منفی بگذارد. نتایج تحقیق نشان داد که حتی اگر دانش آموزان قبلاً در کلاس های خود عملکرد خوبی داشتند، در صورت عدم مصرف صبحانه یا خوردن صبحانه ناسالم، از نظر انگیزه و موفقیت نمره پایینی دریافت می کردند.

اگرچه محققان در این مطالعه دلیل خاصی برای این مشکل پیدا نکردند، اما احتمالاً به این دلیل است که خوردن انواع غذاهای ناسالم سوخت لازم برای یادگیری علم و درس را برای ذهن یا بدن فراهم نمی کند. در نهایت، این مطالعه نشان داد که یک تغییر کوچک و نسبتاً قابل دستیابی در زندگی دانش‌آموز، یعنی گنجاندن یک صبحانه سالم در هر روز، می‌تواند تأثیر تحصیلی مثبتی داشته باشد.

مقالات جذاب با ارزش مطالعه بالا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا